/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
SPIDSFOD
Fra : 123nu
Vist : 5312 gange
100 point
Dato : 30-05-09 17:36

HEJ

Kan man gøre noget ved en spidsfod, hos en voksen
den er pludselig kommet
vedkommet er spastisk lammet
men kan bevæge arme og ben, (ikke gå)

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 110 point
Dato : 30-05-09 18:04

Ja, men det er noget du/I/vedkommende skal tale med læge, orthopæd, fys- ergoterapeut om. Nu nævner jeg bare lidt de ting jeg har hørt om til inspiration, men flere af tingene kan fratage andre fysiske funktioner - så det er et kompliceret svar (der ikke kan gives her) du søger.

Det jeg oftest har oplevet er en skinne - fandt lige denne på nettet:
Crusskinner

Enkeltsidig eller dobbeltsidig crusskinne
Indikation: Spastiske pareser med evt. spidsfod og varustendes i fodleddet og let hyperextension i knæet.
Funktion: Kraftig skinne med ankelled og hælbøjle, der placeres på den mediale eller begge sider af crus, der styrer foden både ved hæl-isætningen og i standfasen.
Materiale: Skinne i letmetal, der monteres på patientens eget fodtøj.
http://www.bandagisten.dk/page.asp?pageID=28&intSiteId=1&show=sub2&strParentId=28,29,28,2,0&isParent=false

Men ellers har jeg hørt om botoxinspøjtninger, diazepam og om elektrisk impulsbehandling - uden jeg dog på nogen måde har mere end perifær viden om emnet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-05-09 20:23

Hvis vedkomne ikke kunne gå før, eller optrænes til det, så er sandsynligheden for at gå, jo ikke blevet størrer efter at havde fået drobfod.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 30-05-09 23:56

Det var vist heller ikke spørgsmålet vel

Smerter, ubehag og tab af ståfunktion - evt i lift, kunne være følger.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-05-09 01:47

Nææ det var vist ikke spørgsmålet
Dropfod er meget set på spastisk lammede, og gående, som jo går helt oppe på tæerne.
Spidsfod "dropfod" kommer tit som en følge af spastisk cerebral parese, og der er engentlig ikke nogen behandling, andet end at overskære en del af akkillessenen, og lægge foden i gibs.
Men hvis man stadig har Spastisk lammelse og sidder meget op som man jo gør i kørestol, ja så vender dropfoden tilbage, som følge af en akkillessen der uværgelig vil blive kortere.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : 123nu

Dato : 31-05-09 08:41

Tak for svaret jomfruane.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 31-05-09 09:49

Velbekomme.
Der er vist forskel på dropfod og spidsfod.

Jeg glemte at nævne det mest oplagte - nemlig Bobath, som jeg lærte at lejre korrekt ud fra. Det er bare så mange år siden at jeg er helt blank, men du kunne måske søge lidt på det på google.