/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
udlejning til min kæreste
Fra : dcedata77
Vist : 1022 gange
20 point
Dato : 28-05-09 17:21

Hej

Jeg købte en hus for 1 år siden i 3 plan (kælder, stueplan, 1sal )og jeg får førtidsspension

men så mødte jeg en kvinde og hun flyttede ind til mig, og nu har kommunen trukket
i min pension for vi står registeret som samlever og derfor faldte min pension med 4000kr

kan jeg leje en værelse ud til min kæreste for eksempelvis 400 kr om måneden ?
rummet er 2,9 x 3,8 meter (11kvm)

og da jeg har en indkomst på den rum så skal jeg nok betale skat af de penge ?

kan det lade sig gøre ? eller er der en anden løsning på vores økonomiske problem ?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-05-09 17:36

. hvis du lejer et værelse ud, skal du betale skat af lejeindtægten. og hvis lejen er sat for lavt, hvilket dit forslag er, vil du også blive dunket i hovedet.
der vil under alle omstændigheder være tale om et reelt samliv, og det er det der betyder noget.
i skal have hver sin adresse hvis du skal have fuld pension, så din kæreste må finde en dækadresse et andet sted. og hun kan risikere, at der bliver lavet kontrol på, om hun bor det ene eller andet sted.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-05-09 17:37

Der er så vidt jeg ved ikke ret meget at gøre.
Havde I ikke været kærester og du blot udlejer, ville du skulle omkring kommunen og skrive under på tro og love - og vurderes.

Deltag på denne underskriftsindsamling er alt hvad jeg kan råde til desværre - og ellers sæt jer ind i reglerne og find den løsning der passer jer (flyt fra hinanden eller planlæg fællesøkonomi - eller forhåbentlig kommer der bedre bud her).
http://www.pension.skrivunder.dk/?s=1

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-05-09 19:47

Kommunen er jo nok ikke dummere, end at de godt kan gætte hvordan tingene hænger sammen, når kæresten bor hos dig nu, og hun så pludselig bare skulle bo der til leje i et lillebitte værelse, og ellers stadig benytte dit køkken og bad

Næ, den eneste løsning er, at damen flytter til en anden folkeregisteradresse,

Derudover er det selvfølgelig kedeligt, at miste indtægt, men hun har vel også en indtægt at bidrage med??

Men ja, systemet er forkert ang. førtidspension, i hvert fald den efter de nye regler...for ikke nok med, at taksten i forvejen er ca 2000,- mindre om måneden for samlevende, så skal partnerens indtægt yderligere mod/medregnes i hvor meget pension der kan udbetales.
Det er det eneste punkt, hvor kommunerne fastholder, at en papirløs samlever har forsørgelsespligt over for sin partner., hvilket man altså ikke har hvis det skal være helt korrekt.

Ikke engang kontanthjælp modregnes hvis et par ikke er gift.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-05-09 19:48

For øvrigt er en lejeindtægt ud over et vist beløb også skattepligtigt....og da en lejeindtægt er en indkomst, vil den også blive modregnet i din pension

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-05-09 08:33

Jeg syntes, at det er fint nok, at diverse love er lavet i forhold til fx indtægtsgrænser, smaboende mv. Derimod syntes jeg ikke det er i orden, at andre borgere skal betale for, Jeres samliv. Loven er bl.a. lavet ud fra, at det er billiger at bo fx to sammen end at bo som enlig!

Huslejen er i kr. lige stor om man bor som enlig eller som par, men som par er der to til at betale.

Velkomme til kandu - du har en dårlig moral og en associal holdning!