/ Forside/ Karriere / Udlandet / Import/Eksport / Spørgsmål
10  PARKENSS 410
arbejdskrævende produktion
Fra : jbg
Vist : 688 gange
100 point
Dato : 07-04-03 22:55

Hej! Jeg har fået en forretningside, men denne er meget arbejdskrævende i produktionen og derfor vil jeg gerne starte produktionen op i et land med et lavere lønniveau.

Hvordan gøres dette bedst muligt?
Hvilket lande bør overvejes (tænkte selv på Thailand) ?
Hvilke problematiker bør overvejes?
Samt hvilke import-restriktioner er der på papirvarer?

På forhånd tak, JBG

Kommentar
Fra : Dr.Mark

Dato : 08-04-03 08:38

Det er svært at svare uden at vide hvilken produktion du taler om. Det er ikke altid lykken at starte produktion op i fjerne lande som f.eks. Thailand. Her er nogle meget generelle retningslinier:

Hvis det kræver special viden og uddannelse bør det overvejes at benytte lande hvor folk kan læse og skrive og hvor man selv kan kommunikere på engelsk med folk på chefniveau. Kunne f.eks. være Østeuropa eller dele af EU hvor der gives exportstøtte og skattefritagelse for etablering af ny virksomhed (Irland, Portugal). Kunne også være nogle lande i Østen.

Du bør kun overveje fjernøsten hvis der er tale om VIRKELIG STORE produktionsmængder. For taler lav arbejdsløn, imod taler dyr transport tilbage til vesten hvor varene skal sælges, korruption (du skal selv være der for ikke at blive snydt) og sprog og kommunikationsvanskeligheder.

Mht til toldrestriktioner er der loft over import fra en del fjernøstlige lande. Her bør du være opmærksom på om produktionen indgår som delprodukt af et færdigprodukt der samles i Danmark eller produktet er færdigt fra det andet land idet der gælder forskellige regler. Derimod er der ikke samme loft over produktion fra Østeuropa og du kunne jo vælge et af de lande der snart kommer i EU som f.eks. Polen. Her ville du også have mindre transportomkostninger.

Generelt kan det anbefales at modne produktionen her i Danmark eller tæt på og først udlicitere det når du har hele konceptet klar. Du kan med fordel henvende dig til underleverandører der allerede har en produktion der ligner et sted. De er ofte interesseret i at tage et nyt produkt ind på licens. Lav en kort licensperiode (eks. 5 år) som udløber af sig selv så kan du tage produktionen tilbage og flytte den hvis du vil.

Held og lykke. Hvis du fortalte lidt mere kunne svarene blive mere specifikke.
God vind!
Dr.Mark

Kommentar
Fra : Rao

Dato : 06-05-03 14:50

Kan du fortælle specific hvilke vare du snakker om, derefter kan jeg måske hjælpe dig på vej med at finde et land altså.
Det kan i sig selv være en hemlighed hvilke vare du vil producere, men så giv en hint så giver jeg gerne min email til dig. hvor du så kan få vide hvilke land jeg havde i tankerne.
Its UP 2 u .

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 06-05-03 16:00

kan ikke være specific, men det er en papirvare. Ideen er at produktionen skal købe papir i det pågældende land og behandle det videre vha arbejdskraft.
MVH JBG

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 100 point
Dato : 19-11-03 17:12

Rusland er et godt sted. Importerer selv fra Rusland, har lejlighed i Sc. Petersborg. Rusland har stor produktion af papir. Nogle taler engelsk eller fransk. Lønniveau ca. 150 dollars pr. måned for en ledende medarbejder.

Importtold kan du tarifansætte hos T&S: http://www.toldskat.dk/basic.php?source=/html/evitatarifering.cnt

Det danske konsulat: http://www.denmark.spb.ru/

Evt. advokat (de taler dansk): J.P. Galmond & Co. - Attorneys at Law (Åge Kramp)
Nevsky Prospect 6
191186 St. Petersburg
office@galmond.ru
+ 7 812 325 6505

Pas på med "beskyttelse", vi kan sagtens, vi behersker flydende russisk. Ønsker du evt. at indrykke en annonce på russisk, send mail adresse, og vi vil hjælpe dig.
Håber dette kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 19-11-03 17:27

Hej JMSgruppen
Tak for indlægget. Er det sådanne at i har nogle kontakter i Rusland indenfor papirproduktion, jeg kan/må benytte mig af?
MVH JBG

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-11-03 17:35

Nej, ikke lige med papir, men de kan selvfølgelig findes.
Desværre arbejder vi ikke gratis (kun i dette hobby forum). En annonce vil vi dog altid gerne oversætte. Der er muligheder for gratis indrykning i Rusland (lignende DBA).
Du er velkommen til at maile mig på: papir@jmsgruppen.dk

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 19-11-03 17:47

tak for tilbuddet. Vender tilbage....

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 29-11-03 04:51

Ønsker ikke mere at abonnere på dette sprøgsmål, bliver nok aldrig lukket.
MVH
JMS

Godkendelse af svar
Fra : jbg

Dato : 29-11-03 10:15

Tak for svaret jmsgruppen.