/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Sund kost i praksis
Fra : Nik_
Vist : 892 gange
50 point
Dato : 18-05-09 22:10

Jeg vil gerne tabe mig og leve sundere, men kan ikke få det til at fungere i praktisk. Man skal jo gerne spise mange små måltider (6) om dagen, men jeg synes bare det er umuligt at overholde. Jo hvis man gik der hjemme hele dagen og kokkerede, men i ens hverdag er det altså ikke altid muligt.. Nogen der har gode eksempler/effaringer med hvordan man kan få det hele til at hænge sammen? Kunne også godt tænke mig gode råd til en sund morgenmad..

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-05-09 22:21

Jeg tror ikke at der er nogen der mener at man skal lege superkok 6 gange om dagen - mellemmåltider heder de tre vel. En banan og en skive knækbrød, en portion yoghurt osv må vist udgøre mellemmåltider

Morgenmad der er sund handler i høj grad om religion. altså om man bekender sig til det ene eller det andet sundhedsbudskab. Personligt holder jeg af en rugbrødsmad (gerne ristet) med ost og peberfrugt. Andre sunde ting er grød, eller måske havregryn med mælk og rusiner/frugt. Smoothie er skønt - hvis man er til den slags...

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 18-05-09 22:42

Det første jeg vil sige i forhold til nemme slankekure, som virker, må være at henvise til stand-up komikeren Henrik Bruhn, som gennemførte Comedy Kuren. Hans opskrift finder du herfra: Naturlig Slankekur - http://www.naturligslankekur.dk/

Den bedste morgenmad må - uanset "religion" - være frugt. Rig på næringsstoffer og vitaminer, og nemt til at skabe en god vane for dem som typisk ikke spiser morgenmad. I denne forbindelse kan det konstateres, at mange med forhøjet BMI har den uvane at springe morgenmaden over.

Jeg har selv været iblandt dem, som begik denne fejl, fordi jeg i mange år vænnede kroppen til at starte på et par kopper kaffe (og dengang også et par smøger).

Fjern smøret/margarinen på rugbrødet, og lidt tyndere pålægslag, så er begyndelsen allerede godt i gang, og JomfruAne's tip om mellemmåltider med frugt er bestemt også fornuftigt. Faktisk KAN det lade sig gøre, at lave disse mellemmåltider og en skive rugbrød (eller to) i et format som kan tages med i madpakken.

Det handler om at skabe gode vaner.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-05-09 22:46

hov hov - der er også religiøse der er modstandere af frugt fordi der er for meget energi i - Det oplevede jeg engang en diætist sige, og sådan en må vel siges at være religiøs
Men det er mange år siden og religioner skifter som moden...

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 18-05-09 23:03

Det med at frugter indeholder "for meget" energi er en skrøne.

Selv South Beach og andre med hang til fanatisme støtter op om det med frugt. Lene Hansson er også med på rådet, og Vægtvogterne lægger især vægten på mindst 600 gram grøntsager om dagen. Dem er der også en del "energi" i (især når du begynder at få smag for dem), men det er en "anden" form for energi end den usunde du f.eks. finder i hvidt sukker.

Mit bedste råd er at kigge på Naturlig Slankekur. Henrik Bruhn tabte over halvdelen af sin kropsvægt, og du kan selv danne dig et indtryk ved at kigge på hans side.

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 50 point
Dato : 19-05-09 10:13

Du kan ikke ændre alle dine gamle vaner på en gang, så er det næsten dømt til at gå galt. Tag små skridt, og lav lidt om ad gangen. Hellere et langt forløb som holder, end et hurtig som du kører surt i efter et par måneder.

Start f.eks. med morgenmaden, som du selv er inde på. Noget af det sundste du kan spise til morgenmad er havregryn, med skummetmælk og frugt på - selvfølgelig uden sukker. På den måde får du både proteiner, gode kulhudrater og masser af gode næringsstoffer og det mætter rigtig godt.

Næste skridt kunne være at sikre at du får de 6 stykker frugt og grønt om dagen. Sørg for altid at købe nok frugt og grønsager så det altid er i huset.

Grunden til at man skal spise ofter er bl.a. for at holde gang i forbrændingen, men også for at undgå at man bliver hundesulten, og dermed spiser for meget. Det behøver ikke at være 6 gange om dagen, men gerne mere en 3. Man skal ikke spise mere, men bare fordele det man spiser ud over dagen. Hvis du har madpakke med, med traditionelle rugbrødsmadder, kunne du bare spise en af dem om formiddagen, og gemme en til om eftermiddagen, og resten til middag som normalt. Ellers er et godt mellemmåltid en banan. Den er let at have med, hurtig at spise, og er pakket ind fra naturens side. Jeg har den ofte med når jeg skal køre langt, netop fordi den er så let at have med, og den krummer ikke. Hvis du kan bage, kunne du også lave nogle grovboller, med masser af kerner, nødder m.v. som kan spises uden pålæg. Når jeg skal have "madpakke" med til en hel dag, laver jeg ofte en stor skål "salat", som kan bestå af lidt af hvert, f.eks. pasta-, ris-, kartoffel- eller allerbedst kogte grønsagsrester, tomater, majs, agurk, avokado, æg, løg, sild, tun osv. Nogle gange kommer jeg hytteost på, andre gange lidt olie-eddike dressing, men for det meste ingenting. Det går jeg så og spiser lidt af gennem hele dagen.

Husk også at mængden af mad betyder noget for dit vægttab. Lær at stoppe, når du ikke er sulten mere. Tag hellere flere små portioner, end en stor. Når du er godt mæt har du spist alt for meget.

Så er der selvfølge motion. Hvis du ikke får motion i din hverdag, så begynd på det.

Et par hjemmeside som jeg synes er gode, og hvor jeg har fundet meget inspiration er www.motion-online.dk og www.iform.dk
Det er ikke en slankehjemmesider men du kan finde masser af gode artikler om sund mad og motion.

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 21-05-09 20:31

Tak for alle svarene!!

Kommentar
Fra : ninni1

Dato : 27-06-10 14:29

Hejsa

ElseR kommer allerede med mange rigtig gode tanker

Lidt tilføjelse til dig spørgsmål, hvordan man kan få det med de mange små spisetider til at hænge sammen i praksis kommer her:

- sæt mobilos til at bippe hver 2-3 timer - så du husker at spise

Gode, praktiske, nemme og hurtige mellemmåltider er:

- frugt og grønt som allerede er snittet i portionshapsere som du kan have med dig i tasken
- mandler er forbavsende gode - mættende og sunde! - 10 eller 20 mandler som et mellemmåltid. Kan endda også portioneres ud på forhånd og bare haves i bukselommen
- cultura naturel med mysli (min personlige favorit, praktisk og god i størrelsen)
- rugbrød - klapsammen skåret i kvarte tager et sekund at hapse eller hvis du kun har mulighed for at "smughapse" noget, simpelthen en skive rugbrød eller to uden noget på som du kan spise i bidder
- banan er god som mellemmåltid for sig selv
- æble, appelsin og anden "let" frugt kræver brød til for at det mætter nok

Det vigtigste er at du holder dig mæt og blodsukkeret oppe. Det øjeblik du når at blive sulten begynder trangen efter hurtig energi at løfte sig hoved og du bruger en masse unødvendig energi på at diskutere med sukkerdjævelen

ninni