/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
HJÆLP ! Min hund har mavekatar
Fra : dorthedav
Vist : 3271 gange
20 point
Dato : 13-05-09 08:29

Hejsa,

Håber der er en som kan hjælpe mig her, min border collie, tæve, på 3 år har lige haft mavekatar. Den har været på piller og mavekataren er væk, men hun kaster stadig op. Dyrlægen har haft hende åbnet for tjek for fremmedlegmede, negativ, der er taget en biopsi af mavesækken, intet at vise, den er nu sat på allergi kost, da dyrlægen mente den så kunne have allergi, det hjælper heller ikke.
Da den havde mavekatar kastede den op hele dagen og natten med 4-5 gange i døgnet.

Nu kaster den kun op om natten en enkelt gang og så er der ro. Det er ikke hver nat, men næsten - der er intet at mærke på hunde - den er helt sig selv uden forandring.

Inden den kaster op om natten, har den en lang periode forinden hvor den har opstød og maven rumler.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 13-05-09 10:12

Hvordan ser det ud som den kaster op, er det tyndt gullig tyndflydende?

Kommentar
Fra : dorthedav

Dato : 13-05-09 10:18

Det er helt klar som vand for det meste . kan en sjælden gang indeholde madrester og endnu sjældner helt hvidt skum - faktisk har det kun været hvidt skum en gang efter den er holdt op med piller for mavekatar.

Håber virkeligt at der er en som kan hjælpe mig - min dyrlæge har indtil videre faktureret mig for kr. 10.000,00 og min hun kaster stadig op.

Tak for din kommentar - håber at høre mere

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 13-05-09 11:15

Hej Dorthehav. Det lyder rigtig ubehageligt med din hund! Min hund - en ung Labrador - havde for trekvart år siden de samme symptomer og indtog stort set ikke føde i over en uge med stort vagttab til følge. Jeg kom sikkert for sent til dyrlægen, som i første omgang gav hende nogle tabletter og gav besked om, at hvis det ikke hjalp indenfor meget kort tid skulle hunden opereres, hvilket hun blev. Det viste sig hun havde mavesår, spiserørs-forsnævring og sidst, men ikke mindst hundesyge. Hundesygen var hun vaccineret imod - heldigvis - for det er kun i sjældne tilfælde de overlever dette. Kort tid efter blev der konstateret flere tilfælde af hundesyge i nærhed af det samme vandløb, hvor smittekilden uden tvivl stammede fra (i form af druknede mink). Min hund blev heldigvis erklæret rask (efter godt fem måneders behandling) men i fire andre tilfælde døde hundene. Min dyrlæge var i første omgang ikke opmærksom på det med hundesygen hos min hund, at hun overlevede er vist noget af et mirakkel.
Jeg kan ikke give dig opskriften på helbredelse, men du kan læse alt om hundesyge på "Net-dyredoktoren", (www.netdyredoktoren.dk) og spørg lige din dyrlæge om der er tjekket for hundesyge.
Bedste hilsener med ønske om god bedring fra
Kryds

Kommentar
Fra : dorthedav

Dato : 13-05-09 11:21

Puha sikke en omgang - godt det endte godt - det håber jeg også det gør i mit tilfælde.

Jeg tjekker straks med min dyrelæge

Tak for indsatsen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-05-09 13:41

Hvis det viser sig, at din hund ikke har hundesyge, kan du prøve at sætte hende på streng skånediæt. Først må hun ikke få mad eller noget som helst andet end kogt koldt vand i et døgn. Derefter op til en måned på kogte ris og kogt kylling eller kogte fisk (uden salt) og A-38. (ikke samtidig).

Måske skulle du overveje at tjekke med en anden dyrlæge?

Vores første hund kastede op i fjorten dage - meget voldsomt i starten, senere bare mavesaft. Hun blev sat på ovenstående diæt i en måned. Stadig med kogt koldt vand som væskeindtag. Det hjalp. Men hun gad til sidst ikke æde risene. Dem sorterede hun fra, selv om fisk eller kylling var nærmest most til sidt, for at hun ikke skulle kunne sortere det. Men det kunne hun alligevel.

Håber inderligt, det går godt for jer.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dorthedav

Dato : 13-05-09 14:34

100 tak - det har jeg noteret mig

Hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 13-05-09 16:53

Hej Dorthe.
Har du tillid til din Dyrlæge?
Prøv at koge nogen grønne bønner og kør den igennem en blender (DET ER MEGET VIGTIG FOR ELLERS KAN DEN IKKE FORDØJE DEM ), giv din hund en spiseskefuld i hvert måltid, det er godt for tyktarmskatar og maven

Kommentar
Fra : dorthedav

Dato : 14-05-09 07:03

Hejsa,

Nej jeg har ikke længere tillid til min dyrlæge, føler han famler sig frem og ikke rigtig ved hvilken vej han skal.

1000 Tak for dit råd - det har jeg noteret mig

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-05-09 13:57

Du fortæller ikke, hvor I bor?

Jeg tænker på, at I måske har brug for nogen, der er specialist i lige netop det, din hund fejler.. Og det kan være svært at finde sådan en specialist, når ikke engang jeres dyrlæge kender årsagen til at din hund er syg.

Hvis du bor på Sjælland kunne du prøve at kontakte "Institut for mindre husdyrs sygdomme" i Københan. Det er en afdeling, der hører under Københavns Universitet. http://www.dyrehospitalet.ku.dk/

Man kan ringe og få tid til en konsultation, fuldstændig som hos en almindelig dyrlæge. Det er ikke gratis, men det koster ikke mere end andre steder. -Der er priseksempler på hjemmesiden.

Men du kan også snakke med jeres dyrlæge om at søge hjælp et andet sted. Måske jeres dyrlæge ved nok til at kunne henvise jer til en, der ved mere. Masser af dyrlæger har jo specialiseret sig i forskellige områder indenfor dyrehelbred.

Hvordan går det med hende? Har hun fået det bedre? Spiser hun noget? Og hvordan er hendes humør? Har hun lyst til at gå tur osv?

Kommentar
Fra : dorthedav

Dato : 14-05-09 14:21

Hejsa,

Jeg bor i Kolding - Jylland

Ja hunden er fuldstændig upåvirket, spiser. leger og går tur som altid

TAK for dit råd

Dorthe