/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Fugning mellem beton og træ
Fra : larsbjoern
Vist : 1402 gange
150 point
Dato : 11-05-09 10:41

I.f.m. tilbygning af en udendørsterrasse med hårdtræ´s gulv har jeg brug for at lægge en fuge mellem den oprindelige terrasse (beton m. tynd klinke på) og det første gulvbræt.
Hvilken type fugelim / fugemasse kan bruges (grå eller brun)?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-05-09 10:45

Farven er ikke så "vigtig" som typen af fuge masse er.
Det bedste er altid at få sin kone (hvis man har sådan en ved hånden) til at bestemme farven på en fugen, så er man fri for det bøvl.

Du skal bruge en elastisk byggefuge.

Du kan købe dem hos HaraldNyborg til 15kr og du kan gå i bygge marked og betale 60kr.
Personligt vil jeg vælge typen til 60kr, da jeg har erfaring for at den professionelle fugemasse er en smule bedre til at hæfte og er mere flexisebel over tid.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-05-09 11:20

Jeg er helt enig med Thulin, måske skulle du vælge ne byggefuge med fungicider i så bliver fugen pæn i længere tid, funkicider gør at fugen ikke kommer til at se muggen ud

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 11-05-09 11:29

I dette tilfælde er det vigtigt at det er en kvalitetsfuge med god vedhæftning, og som - selv i varmt solskindsvejr - IKKE "klistrer".
Der findes mange formentligt mange prof-mærker, som måske kun findes i få farver. Derfor gerne opl. om erfaringer med et kvalitetsprodukt!

Accepteret svar
Fra : bibsamie

Modtaget 150 point
Dato : 11-05-09 13:55

larsbjoern

Sikafleks Teqnic produkterne er lidt dyrer men så afgjort de bedste og fåes i 300/330 cl patroner i udvalgte byggemarkeder, eventuelt kan du med fordel prime før ilægning af fugemassen, samt efterglitning med sæbevand, findes kun i sort farve.

per

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 11-05-09 21:51

Et godt råd?

Du skal købe en meget elastisk acrylfuge/byggefuge... Der er stor forskel på d.v fuger så spørg i byggemarkede eller der hvor du køber fugemassen.... Problemet er de to forskellige matrialer (træ/beton), reagere forskeliget på d.v påvirkninge (varme/kulde/fugt) ... Huset og udendørsterrasse arbejder og hvis du ikke køber en meget elastisk fuge, kan resultatet blive at fugen sprækker...

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 11-05-09 21:56

Lad nu være med at købe noget billiget lort.... Køb efter hvilke egenskaber produket skal have?

Godkendelse af svar
Fra : larsbjoern

Dato : 12-05-09 13:42

Tak for svaret bibsamie.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-05-09 15:17

larsbjoern

selvtak skulle det være en anden gang er du velkommen

dbh
per