/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Flere databaser i samme fil?
Fra : kbisgaard
Vist : 456 gange
50 point
Dato : 04-05-09 18:46

Hej alle

Har lavet en hjemmeside med 2 databaser med henholdsvis links og jokes. Men på min forside vil jeg gerne ha kolonner, hvor der i den eneste skal stå "nyeste joke" og i den anden "5 nyeste links".
Men jeg kan ikke finde ud af, at hente data fra 2 forskellige databaser i samme side?
Hvordan gør jeg det?

Hilsen Bisgaard

Accepteret svar
Fra : ajuul

Modtaget 50 point
Dato : 04-05-09 20:14

Hej Bisgaard.
Belært af erfaringer er du rimeligt skrap til både PHP og MySQL – men du stiller dine spørgsmål elendigt

Du har formodentlig kun én database; men to tabeller – ikke sandt?
I givet fald tilskriver du bare mysql_query-resultaterne til to forskellige variable:
Kode
$jokes=mysql_query("SELECT * FROM jokes ORDER BY id DESC LIMIT 0,5"):
$links=mysql_query("SELECT * FROM links ORDER BY id DESC LIMIT 0,5");

Derefter ville jeg lave to arrays med indholdet af hver kolonne:
Kode
$i=0;
while($p=mysql_fetch_array($jokes) {
$jokearray[$i++]= // og her er så cellen med nyeste jokes: f.eks. '<td><a href="xxxxx.php?jokeid=".$p["jokeid"].'">Joke</a></td>'
}
$i=0;
while($p=mysql_fetch_array($links) {
$linkarray[$i++]= // og her er så cellen med nyeste links: f.eks. '<td><a href="xxxxx.php?linkid=".$p["linkid"].'">Link</a></td>'
}
echo '<table>';
for($i=0;$i<5;$i++) {
echo '<tr>'.$jokearray[$i].$linkarray[$i].'</tr>';
}

Cirka sådan...

Dog tror jeg, at du mener noget andet (og mere) end dette...
Og hvis du virkelig mener databaser, så undskyld (jeg prøver gerne igen).

Anders

Godkendelse af svar
Fra : kbisgaard

Dato : 04-05-09 20:20

Tak for svaret ajuul.
Du har fuldstændig ret. Mente selvfølgelig tabeller. :P
Undskylder for den dårlige formulering. Og tak for et perfekt svar.

Kommentar
Fra : ajuul

Dato : 05-05-09 08:13

... i øvrigt glemte jeg at afslutte while-parenteserne.
Det gør jeg altid.

Hver gang.

/ajuul