/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Farver....
Fra : refi
Vist : 1680 gange
100 point
Dato : 04-05-09 18:18

HVORFOR

Bruger man lyseblå om drenge og lyserød om piger....

Hvor stammer det fra og hvad gjorde man "før" farverne blev "opfundet"......

Tilsyneladende er man jo ret enige overalt i verden, men nogen må jo have kommet på ideen

PS....

"Nettet" er IKKE gennemsøgt - noget findes der nok

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-05-09 18:29

Hej refi skal du være bedstefar

Se med her:

Hvorfor er blå en drengefarve?
Babyer og småbørn har ofte enten blåt eller lyserødt tøj på. Men hvorfor vælger man tøjfarve efter barnets køn?
Farven blå bruges i Mellemøsten på døre, perler og amuletter, fordi den menes at afværge ondt - fx "det onde øje", som kan ramme pga. misundelse og ondskab. Den samme tankegang ligger formentlig bag brugen af blåt tøj til drengebørn i Vesten. Tidligere brugte man nemlig blåt til drenge, fordi blå er himlens og dermed Guds farve. Blå beskyttede mod ondskab, som især skulle ramme små drenge - der blev regnet for mere værdifulde og betydningsfulde end piger. I Mellemøsten regnes drenge stadig for vigtigere end piger, og for at beskytte de små drenge mod onde blikke bliver mange af dem iført pigetøj.

De fleste samfund forbinder bestemte farver med særlige egenskaber. I Vesten er sort sørgefarven, mens hvid står for renhed, gul for falskhed, og rød for kærlighed og lidenskab. I denne folkelige farvesymbolik er der ingen særlige egenskaber forbundet med lyseblå og lyserød, men når det gælder andre måder at se farver på, er lyserød - eller rosa - forbundet med noget feminint: Goethe regner den i sin farvelære for unge kvinders farve, mens kinesisk symbolik tillægger den blidhed og let, feminin energi. Den blå farve er ikke specielt knyttet til noget køn. Goethe betegner den som rolig, fjern og distancerende, mens den kinesiske farvesymbolik forbinder farven blå med intuition, inspiration og ro
http://www.illvit.com/polopoly.jsp?d=162&a=147&id=7550_6

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-05-09 18:45

Næsten identisk med HelleBirgittes indlæg

Hvorfor bliver blå opfattet som en drengefarve?
Man bruger altid blå til drenge og lyserød til piger. Hvordan kan det egentlig være?

Fra gammel tid har man ment, at lyseblå farver kunne bekæmpe de onde ånder, som angiveligt hjemsøgte børneværelserne og truede med at besætte de små. Lyseblå, som jo også er himlens farve, blev betragtet som symbol på de gode, himmelske ånder, og lyseblåt tøj rummede derfor evnen til at give styrke og bekæmpe ondt. Når netop drengebørn blev klædt i denne farve, hænger det sammen med, at de i gamle dage blev betragtet som mere værdifulde end pigebørn. Det var jo drengene, der skulle føre slægten videre og forsørge den voksende familie.

Skikken med at klæde drenge i blåt stammer formentlig fra Østen, men også i den kristne kirke er den himmelblå farve ladet med symboler. Således er Jomfru Maria altid afbildet i en klar blå kappe, fordi blå var symbolet på Helligånden.

Først i nyere tid, formentlig i det 20. århundrede, er lyserød blevet en pigefarve, for inden da var der ingen særlige farver knyttet til hunkønnet. Ingen kender baggrunden, men måske skyldes det, at farven signalerer blidhed, uskyld og sarthed, som jo er traditionelle kvindelige værdier.

http://www.illvit.com/polopoly.jsp?d=162&a=147&id=8513_6

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-05-09 19:15

Citat
hvad gjorde man "før" farverne blev "opfundet"......

Jeg er mormor til 3 dejlige unger fra 9 mdr til næsten 3 år. Så jeg har fulgt lidt med i børnetøj/farver de sidste år.

Da jeg ventede mine egne2 piger, kendte vi ikke deres køn før fødslen. Så alt tøj, hjemmelavet eller købt, var i neutrale farver = hvidt, lysegult og lysegrønt. Men undtagelsen var dog, da ældstedatteren var på vej midt i 70erne. Der strikkede min mor, efter mit ønske, babytøj i brunt og orange.

Men endnu før, blev tøjet vel bare strikket i hvidt - eller hvis pengene var små.........så var lillesøster i lyseblåt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-05-09 19:31

At det skulle stamme fra Østen lyder nok mest logisk.......

Og at drenge var vigtigere end piger har vel egentlig ALTID været tilfældet....

Det er vel kun i nyere tid og i den vestlige verden at "ligestillingen" er "lidt" bedre...

Reelt er det vel at drenge regnes for mere da de skal tjene til familiens levevis, det er trods alt de færreste lande hvor kvinden er forsørgeren....

Men at lyserød skulle være så ny, forbavser mig da.....

For blot et par hundrede år siden havde man vel ikke andet end "jordfarver" - det var da vist kun de "royale" der havde adgang til andet....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-05-09 19:33

Citat
Hej refi skal du være bedstefar

Det har jeg nu været i MANGE år

Det varer nok ikke mange år før det første oldebarn er på trapperne

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 100 point
Dato : 04-05-09 19:52

Jamen så kig med her - lyder meget plausibelt, syntes jeg

Klæder, krop og sport
Små drenge og små piger var i mange år klædt ens og lignede små piger - i de højere lag med hvide kraver og kjoleskørter, og mange af dem også med lange krøller. Alle i søskendeflokken kunne arve og bruge det samme tøj.
Da det blev almindeligt at købe fabriksfremstillet tøj til spædbørn frem for at fremstille det selv, blev det almindeligt med lyseblåt tøj til drenge og lyserødt til piger. Klædedragtens markering af de to køn har efter 4-5 års alderen været markant så langt tilbage, vi har børn afbildede, med drenge klædt i bukser og piger i skørter. Der var en kort, ’historisk pause’ i påklædning efter køn i 1970erne, hvor alle små børn var klædet som drenge med overalls. Nu er de røde og lyse pigefarver side om side med de mørke og blå drengefarver vendt tilbage med fornyet understregning af kønskarakteren.
Pige og drengeidræt har altid været kønsopdelt – historisk har der været tale om at overvinde grænser for bevægelse, frihed og afklædthed, navnlig for piger. Den store statusforskel, hvor ’livet er for kort til kvindehåndbold!’ som man sagde i 1990’erne, er trods mange gode eksempler på dygtige fightere i pigesport, uhyre sejlivet.
Den lette påklædning har de seneste år fundet vejen fra svømme- og sportshallerne og ind i småpigernes hverdagspåklædning og givet anledning til skænderier mellem pigebørn og forældre om korte bluser og lave taljer samt diskussioner hos børnefagfolk om graden af afdækning og klædelighed. Moden for piger sætter i dobbelt forstand piger fra indvandrermiljøer i et dilemma.

http://www.kvindemuseet.dk/dk/oplev/faste-udstillinger/barndommens-historie/temaer.aspx

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-05-09 19:57

Citat
Moden for piger sætter i dobbelt forstand piger fra indvandrermiljøer i et dilemma.

Ja...

Jeg har endnu IKKE set dem deltage i strand-vollyeball

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-05-09 19:59

Hovsa - byt lige ye til ey

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-05-09 08:20

Citat
Det varer nok ikke mange år før det første oldebarn er på trapperne

Jeg har hørt om en, der blev oldemor som 54 årig .................. jo der er nogle som er hurtige

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-09 08:26

Jeg har set burkaklædte kvinder bade på stranden, det må være en meget klam fornøjelse at stå op og soltørrer i den dragt

I linket fra kvindemuseet, står der ikke rigtigt noget om hvorfor man vælger drenge/pigefarver, men det er sjov læsning

Jeg har heldigvis aldrig haft diskutioner vedr. påklædning hos mine unger, jeg lagde tøjet frem, basta

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-05-09 08:33

Citat
Jeg har heldigvis aldrig haft diskutioner vedr. påklædning hos mine unger

Tror nu heller ikke det er der det skulle give udslag....

Har da set masser af piger i lyseblåt og mænd med lyserøde skjorter

Jeg havde måske lidt en forestilling om at det var kommet på bane fordi man umiddelbart IKKE kan se på "påklædte" spædbørn om de er drenge eller piger

At man så lige har valgt de 2 farver stammer måske andet steds fra - men globalt er man da ret enige om dem....

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-05-09 08:39

Her er lidt mere, som bl.a. også styrker refi´s antagelse, med at kunne se forskel på påklædte børn

Jeg får ikke lov til at kopiere det hele, så kig lige her - spændende læsning

http://www.ungmor.dk/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=110&mode=thread&order=0&thold=0

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-05-09 09:00

Se nu er vi måske ved at være ved "roden"

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 02-06-09 17:12

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-06-09 17:40

Selv tak