/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
ned lukning af ubuntu
Fra : stone47
Vist : 566 gange
200 point
Dato : 02-05-09 09:55

Jeg har lige en anden ting. Denne PC (compac Presario 5696) af ældre dato, er nu loadet op med ubuntu 9.04 . det kører helt fint, vi får se med DDB hej hej. Når jeg lukker ned giver den et par fejl og slutter med systen haltet. Herefter må jeg slukke med 4 secunder på knappen. Efter ca 15 minuter lyder jungletrommerne igen inde fra værelset. Dyret er slået igang igen hvorfor ?????
hilsen Steen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-05-09 11:38

Hvis den er koblet på internettet kunne det være at den tændte fordi du har fået en mail. Det er der mange maskiner der gør og det skal slås fra inde i mail programmets indstillinger.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-05-09 13:03

Citat
Når jeg lukker ned giver den et par fejl
hvilke fejl ? Og hvordan lukker du ned ? Den genstarter IKKE fordi du har fået en mail, helt sikker

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-09 17:08

Du skal som i windows først lukke dine kørende programmer.
Når du så lukker - kig efter at det ikke er dvale eller lign. du sætter den i.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 03-05-09 10:18

Til O. V. N
Du har ret, hvad er dette for fejl. Det skylder jeg at sige.
Det er lidt svært, da jeg jo ikke kan sakse dem hertil, men:
først 2 lange går på ata1.00 og en blok hex karakterer
herefter 1 der viser :[ 152.255370] ata1.00: status: { RDDY ERR }
og en der viser :[ 152.255269] ata1.00: error: { ABRT }
nogenlunde sådan her.
Tror lidt på det er den gamle PC der ikke kender ata1 harddiske men ubuntu har for alle tilfælde loadet et par drivere til dette.
kommentar udbedes HEJ HEJ
hilsen Steen

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 03-05-09 12:39

Jeg har haft samme problem på en anden PC med XP.
Det er ikke nødvendigvis styresystemet der er noget galt med, med mindre du, som andre har nævnt, har sat systemet i dvalrtilstand.
15 minutter er godt nok et stykke tid sammenlignet med mit tilfælde, hvir PCen genstartede efter få sekunders halt. Jeg fandt løsningen i BIOS-setuppet

Det kan være at din BIOS har en eller anden form for genstart konfigureret.
Prøv en gang at se på BIOS-opsætningen.
Du må evt. have fat i manualen, for BIOSer kan være noget forskellige.

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 200 point
Dato : 23-05-09 13:36

Prøv lige at skrive denne kommando i terminal som nedlukningskommando:
Kode
shutdown -h now

Derefter kan en
Kode
man shutdown

fortælle dig omkring nedlukningskommandoer.

Men hvis du også kigger i din BIOS opsætning, vil du se noget omkring dette ved ACPI. Kan ikke huske det helt, men det er vist også noget omkring 2tilstande 1 eller 3, som man kan suspende maskinen til - men det er i BIOS det skal findes.

Men ellers kan man prøve sig frem og se med hvilke kommandoer du kan lukke den med fra shutdown-kommandoen og skrive den ind i /etc/rc.shutdown (eller lign efter distro)

Godkendelse af svar
Fra : stone47

Dato : 24-05-09 10:18

Tak for svaret peque.
jeg har imellem tiden givet hende en anden maskine. men jeg tager lige den ganle conpaq frem igen nede i kælderen. og læser lidt på man filen shutdown
tak for det her hilsen Steen