/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Installation af Linux på dansk
Fra : tommyjunge01
Vist : 648 gange
40 point
Dato : 30-04-09 17:12

Hej.

Da jeg godt vil have installeret linuxs nyeste program,beder jeg om hjælp her.

mvh

tommy junge

Kommentar
Fra : peque

Dato : 30-04-09 17:41

Download denne fil
32bit:
ftp://ftp.klid.dk/ubuntu-cd/jaunty/ubuntu-9.04-desktop-i386.iso

64bit:
ftp://ftp.klid.dk/ubuntu-cd/jaunty/ubuntu-9.04-desktop-amd64.iso

Brænd isofilen på en CD - og boot på CDrommen - vælg dansk sprog - og du er igang !

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-09 00:30

Den Ubuntu som Peque viser kan køre som live, helt uden du behøver installere, så kan du afprøve om din hardware virker sammen med Linux, du vælger sprog når computeren starter fra cd og igen når du installerer, der er vejledning i at brænde en ISO fil her: http://kimludvigsen.dk/linux/installations-cd.php#braend_cd der er flere gode tips for nybegyndere på den Ludvigs hjørne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-09 11:21

Du kan få al den hjælp du behøver, men du skal ligesom spørge først, hvad er det du gerne vil have hjælp til. eller ikke helt forstår ? Har du læst alle siderne hos Ludvigs hjørne ? Så er her en mere at læse :http://www.linuxin.dk/node/285 og spørgs hvis der er noget du ikke forstår

Kommentar
Fra : tommyjunge01

Dato : 01-05-09 11:35

Hej o.v.n.

Tak fordi du gider og hjælpe mig med at få installeret.
Jeg har en Pc,hvor jeg godt vil køre ubuntu som styreprogram.
der tales jo meget om at xp vil få et hak i tuden,således at dem der har xp installeret,om kort tid,måske ikke kan bruge sin PC og jeg har lukket for automatisk updatering.
Men jeg vil have ubuntu kørt direkte ind på omtalte PC.
Gider du hjæpe mig med det.
Skal jeg lade xp blive på disken,eller skal den væk,når ubuntu er indstalleret.
Er der en måde du syntes der er bedst.
Jeg er almindelig god til PC.

mvh.

Tommy Junge
tommyjunge01

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-09 11:40

Citat
Skal jeg lade xp blive på disken,eller skal den væk,når ubuntu er indstalleret.
det er noget du bestemmer, alle muligheder er åbne (næsten) men hvis du vil installere uden at brænde en cd, så er du nødt til at beholde Windows indtil Linux er på plads, jeg anbefaler en live cd, så kan du også lige prøve hvordan den kører, før du installerer, engang havde jeg et link til en online installation, prøver lige om jeg kan finde den

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-09 11:49

Hvis der er en mulighed for at hente og installere samtidig. så kan jeg ikke finde den eller rettere jeg kan finde Wubi, men den installerer Linux som et program i Windows, og det er ikke det du ønsker vel ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-09 11:52

Hvis du har bredbånd, hvorfor så ikke hente den cd ? http://www.ubuntu.com/getubuntu/download find et sted at hente fra og klik på den grønne Begin download, du får hjælp til at brænde en ISO cd også, hvis du er i tvivl

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-05-09 13:21
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-05-09 13:24

Citat
der tales jo meget om at xp vil få et hak i tuden,således at dem der har xp installeret,om kort tid,måske ikke kan bruge sin PC

Hva mener du med det?
Xp er understøttet indtil 2014 og der kommer sikkert også
hotfixes efter den tid.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-05-09 13:25

hvad

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 40 point
Dato : 01-05-09 13:28

Du har måske læst denne første aprils nar
Din Windows XP virker ikke om en måned

http://www.pcworld.dk/art/10750

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-05-09 13:29
Kommentar
Fra : tommyjunge01

Dato : 01-05-09 17:01

Hej igen.

Og tak for de mange indlæg.
Først syntes jeg det er underligt at denne aprilsnar,blev vist på pcworld igår,mener bestemt at jeg igår aftes åbnede for en mails fra dem.
Og det er nok helt klart at jeg slugte med hud og hår.
Men jeg vil dog stadigvæk have den ubuntu på denne PC.
Jeg har prøvet at går ind på det link du har lagt o.v.n. og har trykket på den grønne bjælke og valgt Danmark klid,men jeg bliver så stoppet af et spørgsmål om hvilket program jeg vil pakke ud med og på en eller anden måde ryger Adobe Reader 9 ind der og det kan den ikke,jeg skal vel bruge winrar eller winzip ?
Eller hvorledes kommer jeg videre derfra,den skriver hele tiden adobe Reader ind.
Jeg har bredbånd på 20 mbit,med en høj udnyttelse.
På denne PC Fujitsu/Siemens med intel pentium 4 og det er en hurtig maskine,som jeg har stående sammen med hele samlingen af PCer,der er 2 bærbare og 5 faste PCer.

Men tak for hjælpen indtil videre.
Og til mans9933,jeg er overbevist om at du har ret med at det er fra den 1. April !
Og tak for neroen.

mvh.

Tommy Junge
tommyjunge01

Godkendelse af svar
Fra : tommyjunge01

Dato : 01-05-09 17:07

Tak for svaret Manse9933.