/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
har du hørt
Fra : aasenissum
Vist : 858 gange
100 point
Dato : 30-04-09 14:52

om rabarber brugt som medicin?
jeg har prøvet at google og når frem til 1800-tallet, hvor de er brugt f.eks. mod forhøjet blodtryk og mod infektioner.

manden i huset har diabetes 2 og er oppe på 32 enheder insulin ad gangen (jeg er ikke helt inde i systemet). han har ved et tilfælde opdaget, at mens han har gået og hygget sig sammen med rabarberne - spist 5-6 friske stængler ad gangen, er hans blodsukker sunket, så han nu tager noget mindre insulin i løbet af dagen. det er stadig på forsøgsbasis, men han fører nøjagtigt skema hver dag og sit blodsukker og blodtryk.

da vi har en del rabarber, ville det være rart at kunne dele ud af dem til andre plus lidt viden, selv om det ikke er videnskabeligt bevist

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 30-04-09 15:07

Jeg har også hørt at kanel skulle være med til at holde blodsukkeret nede - velogmærket kanel UDEn sukker :)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-04-09 16:01

rabarberrod bruges jo i mange helse og lægemidler såååeehh

jeb3 - det er kun den ægte kanel der hjælper lidt på at stabilisere blodsukkeret

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-04-09 16:02

ps til kanelen - den skal være fra inderbarken og hedde Cinnamomum zeylandicum

ihhhhh aase - man bliver jo helt misunderlig på alle dine rabarber

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-04-09 16:05

Citat
Rabarber er meget velegnet til diabetikere, da rabarber ikke er frugt men en grønsag.
.. nemlig - så mon ikke det er af den grund og fordi han netop har gået og småspist med små mellemrum ???

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 30-04-09 18:32

jamen merete, hvor har du det citat fra? kunne nemlig godt tænke mig at læse noget mere om rabarber som medicin. kanel er på smagerikkegodtlisten hos manden.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 30-04-09 21:43

Citatet er herfra

http://www.madabc.dk/Rabarbersaft+-+diabetes.aspx?id=0&l=R&page=35&dbid=109cc5d3-d2dd-41c7-a2cc-dcac88729f3f&t=128661552720000000

men der står desværre ikke andet interessant i denne sammenhæng

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-04-09 21:58

Når jeg kikker her

http://www.google.dk/search?q=rabarber+neds%C3%A6tter+forbrug+af+insulin&hl=da&start=10&sa=N

og læser overskrifterne, specielt det hvor der står - frugt og grøntsager anbefalinger - ser det ud til at være noget du kan bruge, jeg orker bare ikke selv at læse det igennem

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 25-05-09 18:17

Tak for svaret Nordsted1.