/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Variabel via link?
Fra : kbisgaard
Vist : 436 gange
100 point
Dato : 29-04-09 22:42

Hej alle
Jeg har en database med nogen jokes i med nogle forskellige katagorier (sjove, blondine, andre). Men jeg vil gerne slippe for, at skulle lave en ny side til hver af katagorierne, så jeg tænkte på, om jeg ikke kunne kalde en variabel via et link som fx hedder "jokes.php?kat=andre" og på den måde bruge følgende database forespørgsel:
Kode
$sql = "Select * FROM jokes WHERE katagori=$kat";

Jeg kan godt få det til at virke, hvis jeg bare deffinerer katagorien manuelt sådan her:
Kode
$sql = "Select * FROM jokes WHERE katagori='andre'";

men når jeg bruger linket virker det ikke.
Hvad er det jeg gør galt?

Hilsen Bisgaard

Accepteret svar
Fra : ajuul

Modtaget 110 point
Dato : 29-04-09 22:47

Du har højst sandsynligt et sikkerhedsniveau (eller er det en PHP-version), der foreskriver, at variable ikke kan indskrives i strenge direkte.
Derfor bør du prøve at skrive:
Kode
$sql = "Select * FROM jokes WHERE katagori='".$kat."'";
eller måske bare:CODE]$sql = "Select * FROM jokes WHERE katagori=".$kat;[/CODE]

/ajuul

Kommentar
Fra : kbisgaard

Dato : 29-04-09 22:53

Gjorde desværre ingen forskel :/

Kommentar
Fra : kbisgaard

Dato : 29-04-09 23:26

Tak for hjælpen, men har selv fundet ud af det.
Skulle bare bruge
$kat = $_GET["kat"];

:D

Godkendelse af svar
Fra : kbisgaard

Dato : 29-04-09 23:33

Tak for svaret ajuul.

Du får pointene fordi du var så dejlig hurtig til at svare :)

Kommentar
Fra : ajuul

Dato : 30-04-09 06:39

Ja, PHP er tricky business.
En god funktion at bruge i visse tilfælde kan være funktionen "extract($_GET)".
Med den får du adgang til alle GET-variable i ét huk.

/ajuul
PS: Tak for pointene