/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Fadderskab erstatning
Fra : lham
Vist : 1732 gange
100 point
Dato : 27-04-09 08:36

Kan en nabo kræve erstatning fordi min hanhund har bragt hans tæve i for naboen at se "ulykkelige omstændigheder" i hans have.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-04-09 08:37

Ja

Kommentar
Fra : lham

Dato : 27-04-09 08:45

Theil ja selvfølgelig kan han kræve -men giver lovgivningen ham ret -dokumentation hvis du har det tak

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 27-04-09 08:46

hvis din hund er gået ind i deres have uden det er aftalt på forhånd så ja,
det koster normalt 1000 kr til 1500 kr for det dyt. + 500 kr pr, levedygtige hvalp at pare en tæve.

eller det man nu engang aftaler påforhånd
ved en normal parring, hvor der så bliver skrevet en parringsattest imelem parterne.

Så du må bruge din hundeforsikring til at dække den omkostning.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 27-04-09 09:15

Hej - denne amourøse ydelse betales normalt med en parringshvalp, men - i den foreliggende situation er det lidt anderledes. Hvis naboen melder episoden til politiet, så får du en bøde på kr. 600.- for at have din hund gående løs, og der foruden en dyrlægeregning på x-antal kroner for at få foretaget en abort ! Taler af bitter erfaring
Hvis hundene er af samme race var det måske en ide at tale lidt fornuft med naboen og så få kuldet legaliseret og stambogsført. Det kan spare dig for en unødig udgift og måske oven i købet give en lille skilling til naboen ved salg af hvalpene.
Men, i det tilfælde er der en del ting som først skal være i orden, hvilket du vil kunne læse om andetsteds under regler for parring og stambogsføring.
Held og lykke med sagen
MVH. kryds

Kommentar
Fra : morodi

Dato : 27-04-09 12:54

Nogen gange i livet ,bliver man nødt til, at tage et ansvar på sig, uden at skulle kigge i lovbøger.
Hvis du er tvivl kan der tages en DNA test på hvalpene, hvis det kommer så langt, ellers skal naboen til dyrlægen med sin tæve, og give den en abortsprøjte, og det er da en urimelig udgift, at påtvinge tæveejeren, hvis det er rigtig, at din hanhund var inde i deres have. Det må jo så betyde, at du ikke havde den under opsyn? Det er jo ulovligt. Så det er ind til naboen, aflevere en undskyldning, og betale dyrlæge regningen, så i kan fortsætte et nabo skab på en pæn måde.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 27-04-09 13:27

Det ser jo skidt ud for faderen forstår jeg, men det kan da ikke passe at tæven i løbetid kan gå og "spille op"inde i haven (som ikke ikke er tilstrækkelig indheggtet for en sund hanhund med naturlige drifter) og slippe helt gratis for sådan en forførelse ? Han bliver jo nok nødt til at aflevere kuglerne i golfklubben så hans slægt ikke videreføres ØV.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-04-09 13:37

Nej..det kan han ikke kræve erstatning for.

Det er tæveejerens eget ansvar at passe ordentligt på sin hund når den er i løbetid.

Eneste undtagelse er såfremt hanhunden ligefrem har begået indbrud, altså enten nedlagt en ellers utilgængelig hundegård, eller brækket ind af lukket/låset dør eller vinduer.

Og det ved jeg ganske bestemt, for min Schäferhan besøgte en labradordame et stykke fra hvor vi bor....det kom der også en sag ud af fordi dens ejer troede også, at det var hanhundens ejer der var erstatningspligtig.

Men sådan er det ikke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-04-09 13:45

---vær du bare glad for, at du ikke skal betale underholdsbidrag til 12 uforsørgede hvalpe i en længere årrække..

Selvfølgelig skal du betale omkostningerne ved den uheldige situation...
Håb på, at der ikke også støder livmoderbetændelse til efter aborten.... Så bliver det MEGET dyrere.
---Men at gennemføre et uønsket svangerskab og fødsel, det er heller ikke ligefrem billigt. Eller ufarligt.
DU bliver i det mindste kun ramt på pengepungen..... Og ikke engang det.

...Du har vel en lovpligtig ansvarsforsikring på din hund? Hvad er så problemet??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-04-09 14:38

Hvis hans tæve og hans have er den samme han, så har din hund været på hremmed grund, fordi du har ladet den strejfe omkring. Det kan man godt blive erstatningsansvarlig for.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-04-09 14:38

Citat
Selvfølgelig skal du betale omkostningerne ved den uheldige situation

NEJ, det skal han ikke.....spørg politi, spørg forsikringsselskaber o.s.v.

Det er udelukkende tæveejerens eget ansvar, at vedkommendes hund ikke bliver uønsket parret.

Det eneste der kan blive et mindre problem, er at hanhundeejeren ikke har holdt sin hund på egen grund, men som oftest vil en nabotævehund i løbetid være en stærkt formildende omstændighed såfremt hanhunden ellers bliver hvor den skal på andre tidspunkter.

Det kan muligvis medføre en bøde, men sandsynigvis ikke (jeg fik eks. ikke en bøde dengang min hund rendte på damebesøg)....men erstatningspligt over for tævehundeejeren, det kommer ikke på tale.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-04-09 14:41

Yderligere kan tilføjes, at det ikke er tilstrækkeligt såfremt hunhunden står bundet.

Jeg fik medhold med følgende besked: Din hund skal direkte have begået indbrud for at komme til den løbske tævehund, før der kan blive tale om erstatningspligt

Kommentar
Fra : lham

Dato : 27-04-09 14:53

efter Dovas indlæg står der vist uafgjort-jeg er ihvertfald nu totalforvirret-der må findes noget jura hvor det her er klart beskrevet-nogen har betalt -andre ikke ???

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 27-04-09 15:10

Ja jeg må jo nok siges at være heldig.
Magen til uenighed mht. svar skal der ledes længe efter.
Heldig er jeg så også fordig min tævekat render rundt med tre killinger i miavsen.
Lidt uheldig er jeg nu en gang i mellem, bland andet nu jeg ved ikke hvornår hunmissen
føder jeg vil ikke så gerne have at den gør det i min seng som den har for vane.
Nå men det var en strøtanke.
Ville egentlig gerne have en hund, men tanken om en dyr dyrlægeregning afholder mig nu fra det. killingerne der er i overskud afliver jeg selv ved et gedigent klask på badeværelses gulvet.
Håber i får styr på jeres vovser.
Højris

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 27-04-09 15:22

Her kan du læse det sort på hvidt:

Citat
Værd et bemærke er dog, at erstatningsansvaret alene dækker, hvis skaderne forvoldt af dyret angår agrariske (skade på afgrøder og lign.) eller legemlige skader, vold, på andre dyr.

Smitte og bedækning er således ikke omfattet af det objektive ansvar.

http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=226

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 27-04-09 15:28

Dova har fuldstændig ret.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-04-09 16:31

Det er egentligt fantastisk, at de som ikke kan passe på deres hunde, vil have andre til at betale som fx forsikring. HJvorfor ikke tage ansvar for, at hunden ikke er passet ordentligt inden for eget område - uansvarlighed kaldes det vist!!!!

Kommentar
Fra : lham

Dato : 27-04-09 17:51

alka
du har åbenbart aldrig haft et barn der er kommet senere hjem end aftalt
Dova
tak for dit jura link-jeg må studere det i morgen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-04-09 23:41

Citat
killingerne der er i overskud afliver jeg selv ved et gedigent klask på badeværelses gulvet.

Grotesk!

MVH Akle

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 27-04-09 23:52

pas på med klask af katte killinger, det kan koste dyrt i dyreværms sag.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-04-09 07:44

Jo Dova, men aldrig min hund - nu blander du tingene sammen. Det var vist ikke børnene, der går over og bedækkede naboens hund, sp. gik på!!!!

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 28-04-09 08:34

Tak for svaret dova.
præsis information-og også tak for andre indlæg også de absolut modtridende-så må den enkelte jo tage stilling til "man har et standpunkt til man tager et nyt " ( Jens otto Kragh ) eller et andet folketingsmedlem : "Hvis det er fakta så benægter a fakta "

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-04-09 09:53

Undskyld - undskyld Dova, at jeg svarede dig, det var naturligvis lham, der skulle have svaret - men det har du nok regnet ud

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-04-09 10:09

lham du kan også prøve at kontakte dit forsikringselskab, hvis der er erstatningspligt vil din hundeansvarforsikring dække det, du kan ikke gøre for at din hund stikker af når den får færden af en løbsk tæve og hun ikke er lukket forsvarlig inde.