/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Vedr. Forsikringk
Fra : Fonzi11
Vist : 4536 gange
100 point
Dato : 21-04-09 20:10

Kære alle!

Jeg har haft besøg af min svigerinde som var så elskværdig at hjælpe med aftensmaden. Desværre tabte hun gryden med kartofler ned ovenpå vores glaskeramisk komfur, det gik i stykker og vandet fra kartoflerne rendte ned i varmelægmet. Det bevirkede at HFI relæet slog fra og komfuret ikke virker mere.. Hvem skal betale for skaden, vores forsikring eller svigerindens ?

Håber på gode svar

Anders

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-04-09 20:27

Tal med dit forsikringsselskab, de kan vel fortælle dig, hvordan du er sikret.

Din svigerinde kan jo også kontakte sit forsikringsselskab.

Eksempler på "gæstebud"

http://www.forsikringogpension.dk/Forsikring/Dig_og_familien/Skade_paa_andre_eller_deres_ting/Sider/Skade_i_og_ved_dit_hjem.aspx

http://www.tryg.dk/netinsurance01/notes.do?uniklink=PFaktaIndboGaestebud

Men læs din forsikringspolice, der står måske om den dækker "gæstebud" . Det samme kan di svigerinde gøre.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 21-04-09 20:30

undersøg det meget nøje "inden " du kontakter din forsikring

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-09 20:36

Gæstebudsskader
Når du er privat sammen med andre mennesker, kan du være uheldig at forvolde skade på deres ting.

Efter gældende retspraksis er du ikke erstatningsansvarlig, når din uforsigtighed er meget lille, og det sker under privat samvær, men det ændrer ikke ved, at du alligevel kan føle dig ansvarlig.

Ansvarsdelen på indboforsikringen dækker gæstebudsskader
Forsikringsselskaberne har lyttet til kunderne og indført begrebet gæstebudsskader. Gæstebudsdækningen erstatter skader, der sker under privat samvær, selvom skaden er sket med så lille en uforsigtighed, at der i henhold til gældende retspraksis ikke er erstatningspligt. Der skal dog stadig være tale om en uforsigtighed. Hvis ikke det er tilfældet, er der tale om en hændelig skade, som der ikke skal betales erstatning for.

Er du så uheldig at spilde rødvin på et tæppe eller vælte en dyr krukke, fordi du er en smule uforsigtig, vil den juridiske bedømmelse typisk frifinde dig for ansvar, når det sker under privat samvær, og du vil derfor ikke være forpligtet til at erstatte skaden – dette er en gæstebudsskade.

Din indboforsikring dækker disse skader, dog med en selvrisiko. Denne selvrisiko rammer ikke dig som gæst, men derimod den, der ejer det beskadigede.

Vær opmærksom på, at hvis der rejses erstatningskrav mod dig, skal det overlades til Tryg at afgøre, hvordan kravet skal behandles. Anerkender du erstatningskrav på egen hånd, forpligter dette ikke Tryg. Ved selv at anerkende erstatningsansvaret risikerer du at skulle betale selv.

taget herfra http://www.tryg.dk/netinsurance01/notes.do?uniklink=PFaktaIndboGaestebud

forsikringerne har ofte de samme regler, så jeg er ret så sikker på at denne formulering er gældende for dem alle

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 22-04-09 08:04

Bor du til leje og har tegnet en glasforsikring, betaler den for glaspladen. Har du elskadeforsikring, betaler den for elskaden på komfuret.

Bor du i egen bolig, er glaspladen omfattet af den glsaforsikring på huset. Elskaden, her kan elskader være incl. i ejendomsforsikringen, eller den skal være tegnet over eldskader for indbo

Når andre i ens hjem forvolder en skade, vil pgl's. - den der fovolder skaden -indboforsikring som oftest indeholde dækningen for "gæstebudsskade". Begrebet "gæstebudsskade", er en for forsikringen frivillig udvidet dækning af ansvarsdækningen, som ikke falder ind under loven om ansvar, da det er ens egen ansvar, at have gæster, og når man har gæster skal man kunne forudse, at de kan lave skader som fx vælte rødvin eller tabe en gryde på komfuret.

Som du har forklaret skaden Fonzi11, er det din svigerindes indboforsikring, der vil betale skaden - som udgangspunkt, for hvis du selv har tegnet forsikring imod fx glasskade og elskade, så er det din(e) egne forsikring(er) der skal betale. Dette er pga. at de forsikringen man selv har tegnet, går forud for andres forsikringer - netop for at holde dig skadesfri. Dit selskab kan så - hvis de vil - kræve regres for skadevolderens selskab - eller direkte over for skadevolderen, hvis ikke denne har en forsikring.

Det er det samme med fx en glasforsikring som naboens son smadrer, så gar ens egen forsikring forud, netop for at man ikke selv skal lide tab. Forestil dig, at en pyroman sætter ild til dit hus, så skal han jo selv betale for skaden, men din forsikring holder dig skadeløs, så er det nu forsikringens problem, at få skaden dækket ind økonomisk fra skadevolderen.

Så "enkelt" er det.

Godkendelse af svar
Fra : Fonzi11

Dato : 22-04-09 08:20

Tak for svaret alka. Meget fornemt..

Mange hilsner

Anders