/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Feriepenge - Lærling..
Fra : iOliver2
Vist : 4710 gange
100 point
Dato : 20-04-09 20:33

Hej kandu..

- Min gode ven, som er i lærer som automekaniker har fået er feriekort, og kan dermed få hans feriepenge når han vil ..
- Jeg får intet feriekort, og min mester fastholder at jeg ikke har krav til feriepenge, men ferie med løn!
han fastholder at sådan er reglerne for lærlinge..

Jeg er ikke medlem af fagforening så kan ikke kontakte dem.

Nogle der kender reglerne ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-04-09 20:36

Din boss har ret

Enten får man ferie med løn, ELLER et feriekort, hvor man får ca 12,5% af sin årsindtægt

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-04-09 20:38

Ferie
Lærlinge, henhører under ferieloven. Lærlinge optjener feriegodtgørelse af den i optjeningsåret udbetalte løn inkl. løn under skoleophold beregnet til dækning af ferien i det efterfølgende ferieår (1. maj 30. april)
Lærlinge har ret til ferie i 25 dage i såvel det første som det andet hele ferieår efter læreforholdet er påbegyndt.
Er læreforholdet påbegyndt inden 1. juli i et ferieår, har lærlingen ret til 25 dages ferie allerede i dette ferieår.
Har en lærling ikke optjent feriegodtgørelse til alle feriedage, betaler den arbejdsgiver, hos hvem ferien afholdes, løn for de resterende feriedage. Optjent feriegodtgørelse skal anvendes først.
Påbegyndes 1. uddannelsesår den 1. juli eller senere, ydes der 2 ugers ferie med fuld løn i forbindelse med jul og nytår.
Ferien lægges efter samme regler som gælder for voksne arbejdere.

Eksempel 1.
Er lærekontrakten oprettet pr. 1. august 2005, holder lærlingen første gang ferie i ferieåret 1. maj 2006 til 30. april 2007.

Lærlingen vil i dette tilfælde på grundlag af beskæftigelsen i kalenderåret 2005 have optjent ret til ferie i 10,5 dage (2,08 dage pr. måned) men pågældende har ret til 25 dages ferie i ferieåret 2006/2007. Praktikværten skal således supplere op med 14,5 dages ferie med løn, så det samlede antal feriedage bliver 25 (se dog særlige regler om ferie i forbindelse med jul og nytår).

Eksempel 2.
Er lærlingen tiltrådt 1. juni 2005, vil pågældende allerede i ferieåret 1. maj 2005 til 30. april 2006 være berettiget til ferie i 25 dage, selvom lærlingen overhovedet ikke har været i beskæftigelse i 2004 og dermed ikke har optjent nogen feriegodtgørelse i 2004. Praktikværten skal således i dette tilfælde betale lærlingen løn i alle 25 feriedage.

http://www.bygud.dk/main.php?underside=77&mparentid=70&id=532

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 20-04-09 20:43

Citat
Enten får man ferie med løn, ELLER et feriekort, hvor man får ca 12,5% af sin årsindtægt

Ummidbart vil jeg vel synes at 12.5 % vil give mere end ferie med løn ?

Bar underligt den ene lærling får feriekort, og den anden ferie med løn ?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-04-09 20:51

Det kommer an på hvornår man er blevet ansat

Citat
Er du blevet ansat 1. juli eller senere, har du først ret til fem ugers ferie med løn i det efterfølgende ferieår. Hvis virksomheden holder ferielukket i perioden 1. oktober til 30.april, har du dog ret til højst én uges ferie med løn. Men det gælder kun, hvis du ikke selv har optjent feriepenge, som du kan bruge i den forbindelse.
Ud over din løn, skal du have et ferietillæg på 1% (af din løn i optjeningsåret). Ferietillæg udbetales, når ferien afholdes
.
http://www.prosa.dk/mit-prosa/studerende/abc/

Hvis man har haft lønarbejde året før, et andet sted, har man feriekort, der skal dække feriepengene

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 20-04-09 20:56

Jeg har været ansat siden d. 01/07-2007 .. så godt 2 år.
Så jeg skal have ferie med løn + 1% af min optjente løn i ferieåret?

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 20-04-09 21:04

Citat
Så jeg skal have ferie med løn + 1% af min optjente løn i ferieåret?

Ja det mener jeg bestemt, efter hvad jeg kan læse mig til.

Citat
Jeg er ikke medlem af fagforening så kan ikke kontakte dem

Jo du kan godt kontakte den fagforening, som du hører under. Jeg tror, de vil svare på dit spørgsmål. (Det er jo i deres interesse at behandle dig pænt, i håb om at få et nyt medlem.) Det værste du risikerer er da et nej

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-09 21:26

Ferieloven har som sådan INTET med fagforeninger elle A-kasse at gøre...

DET ER EN LOV

Om tillægget i dit tilfælde er 1% eller mere er dog et spørgsmål om overenskomst...

Men den ene procent + løn er du dog garanteret ved lov som minimum.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-09 21:29

Citat
Min gode ven, som er i lærer som automekaniker har fået er feriekort, og kan dermed få hans feriepenge når han vil ..

Det har du så misforstået...

Han kan kun få dem udbetalt tidligst 1 måned før ferie - og holder han ikke ferie er det faktisk strafbart....

Godkendelse af svar
Fra : iOliver2

Dato : 21-04-09 18:25

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-04-09 18:28

Selv tak - håber det var svar nok