/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Feriepenge
Fra : jangchr
Vist : 1866 gange
100 point
Dato : 20-04-09 10:52

Til alle jer kloge kandu`er

Nu har der været så meget skriveri om at man selv skal underskrive sit feriekort,men hvad for nogle feriekort skal man selv underskriver

Den man sender til feriekonto www.feriekonto.dk regner jeg selv med at skal underskrive

Men hvad med de gammeldags feriekort som man sender til sine tidlige arbejdspladser,skal man også selv underskrive dem??

PS:
Er i arbejde,men som vikar og de aner sgu aldrig en skid om noget som helst

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 20-04-09 11:00

Det skal din arbejdsgiver skud a vide.
Jeg har læst et el,ler andet sted at du selv skal underskrive dit feriekort og ike din tidligere arbejdsgiver.

hawaii7

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-04-09 11:02

Du underskriver selv.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 20-04-09 11:05

Teil

Også på de gammeldags feriekort,fordi der står jo stadig"Nuværende arbejdsgivers stempel og underskrift"

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-04-09 11:05

Der er forskellige regler for underskrivelse af feriekontobeviser og feriekort
Citat
Hvis du er i arbejde
Hvis du er i arbejde og modtager et feriebevis, er det som udgangspunkt kun dig selv, der skal skrive dit feriebevis under. Det samme gælder hvis du aftjener værnepligt eller er selvstændig erhvervsdrivende og modtager et feriebevis.

Hvis du modtager supplerende arbejdsløshedsdagpenge, mens du er i arbejde, skal både du og din a-kasse skrive dit feriebevis under, inden du sender det til FerieKonto.

Reglen gælder kun de beviser, som er udstedt af feriekonto i Hillerød (feriebeviser)

Hvis du er i arbejde og modtager et feriekort, er det din arbejdsgiver på ferietidspunktet, der skal underskrive dit feriekort.
http://www.adir.dk/sw28170.asp

Go´ferie

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 20-04-09 11:07

Hej
"Hvem skal underskrive mit feriebevis?
Er du i arbejde, skal din arbejdsgiver ikke længere underskrive feriebeviset. Du skriver selv under på, at du holder ferie.
Er du ledig, og får du overførselsindkomst fra din a-kasse eller kommune, skal dit feriebevis stadig underskrives af både dig selv og din a-kasse eller din kommune.
I andre situationer er det dig selv og din kommune, der skal underskrive, når du holder ferie. Hvis du er i tvivl om, der skal ske fradrag fra de ydelser, du modtager, så kontakt din kommune. Du kan læse mere her. "

http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/atp/atp.dk/Index/Privat/FerieKonto/Spoergsmaal-og-svar

mvh
krakgt

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 20-04-09 11:16

Ok HelleBirgitte

Lige et tillægsspørgsmål inden jeg accepter dit svar,jeg mener at der er et beløbsgrænse hvor man kan få udbetalt feriepenge uden at skal holde ferien,jeg mener at det var 500 kr før i tiden,men er vist hævet nu,men til hvad?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-09 11:18

Lige et PS...

Kommunen skal IKKE underskrive noget som helst med mindre du modtager offentlige ydelser....

Så reelt er der kun 3 muligheder...

Du skal SELV underskrive hvis du er i arbejde eller ikke modtager ydelser andre steder fra.

Både DIG og din A-KASSE skal underskrive hvis du er på dagpenge

Både DIG og KOMMUNEN skal underskrive hvis du er på offentlig ydelse

Selv nye selvstændige skal ikke længere have underskrift ved kommunen - dette til trods for at flere kommuner (borgerservice) oplyser fejlagtigt om dette.

Do du skriver VIKAR er det således et spørgsmål om du modtager ydelser andre steder fra - gør du IKKE det er det KUN dig selv der skal underskrive.

Nægter tidligere arbejdsgiver at udbetale uden kommunen skriver under kan du få pengene udbetalt af din a-kasse der derefter foretager det videre (med bøde tilfølge for tidligere arbejdsgiver)

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 20-04-09 11:25

refi

Gælder det også de gammeldags feriekort?

PS
modtager ikke ydelser andre steder fra

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 20-04-09 11:27

JAAAAAA

hawaii7

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 20-04-09 11:27

JA...

Det har INTET at gøre med hvilke "korttyper" der er tale om....

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-04-09 11:32

Hej igen - her er hvad jeg kunne finde
Citat
Hvis du har en feriehindring, når din ferie begynder, skal du så vidt muligt holde ferien på et andet tidspunkt i ferieåret. Hvis du ikke kan nå at holde din ferie, inden ferieperioden eller ferieåret udløber, kan du under visse betingelser få udbetalt dine feriepenge:

Citat
Du skal bede administratoren af dine feriepenge om at få dem udbetalt. Det vil sige enten FerieKonto, feriekortadministratoren eller din arbejdsgiver. Inden da skal dit feriebevis eller feriekort underskrives.

der står meget mere her på siden http://www.adir.dk/sw28347.asp

Godkendelse af svar
Fra : jangchr

Dato : 20-04-09 11:37

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-04-09 11:37

Du skal selv underskrive feriebeviset fra FerieKonto
Det er dig selv, der skal underskrive feriebeviset fra FerieKonto, og ikke din arbejdsgiver, som før i tiden. Når du underskriver feriebeviset, er det samtidig en erklæring om, at du faktisk holder din ferie, og at du ikke modtager overførselsindkomster i samme periode. Når du har underskrevet feriebeviset, skal du sende det ind til FerieKonto, der udbetaler pengene på din NemKonto.

Det er stadig din arbejdsgiver der skal underskrive feriekort.

står der her på Borgerservice - hvor du iøvrigt kan finde god info om emnet

https://www.borger.dk/Emner/arbejdeogbeskaeftigelse/ansaettelsesforhold/Sider/ferie.aspx

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-09 11:38

Selv tak og god ferie