/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ignorerer opdatering
Fra : o.v.n.
Vist : 566 gange
200 point
Dato : 19-04-09 22:41

Min Ubuntu skriver i Terminal når jeg opdaterer
Citat
Ignorerer http://winff.org jaunty/universe Translation-da
den ignorerer også andre opdateringer, men lige nøjagtig den her, ligner en dansk sprogfil til WinFF som jeg skrev et tip om forleden, jeg har fulgt vejledningen nøjagtig 100%, importeret nøgle fil og skrevet siden ind i Software kilder som skal opdateres, hvorfor vil den så bare ignorere en dansk fil ? Hvordan får jeg den danske oversættelse ind i programmet, nu den ikke vil automatisk ?
http://www.kandu.dk/Tip19394.aspx

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 200 point
Dato : 20-04-09 08:24

Normalt kan dette drille specielt fordi du kører en BETA ( Jaunty) Men genererlt er det en god ide at hve mountet /home i en partition for sig selv - dermed kan man reinstallere sit system på under et kvarter mounte /home igen uden at formatere duisken og alle dine indstillinger mm er der stadig.

Hvis ikke du har gjort dette - ville jeg gøre følgende for at se om det ikke hjælper.
dpkg-reconfigure -a rekonfigurer alle pakker - så der komme en masse spørgsmål undervejs!

Kode
$ sudo apt-get update
$ sudo dpkg-reconfigure -a
$ sudo dist-upgrade
$ apt-get install -f

Som skulle hjælpe dig videre - men husk det er BETA

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-09 10:39

Tak det vil jeg prøve, jeg ved ikke om det bliver før eller efter arbejde som slutter ved midnatstid, foråret er her og der er meget andet end computere som skal ses til.
Den sidste linje: $ apt-get install -f her jeg ikke brugt før, hvad gør den -f ?
Faktisk er det en Alpha som er blevet opdateret utallige gange, jeg har ikke bestemt mig til, om den får lov at blive eller skal overskrives når den nye Jaunty er officiel

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-09 10:44

Hvis du har tid, gider du så fortælle lidt mere om at mounte home på en partion for sig selv, jeg har en partion til at gemme på, men home mappen er på partionen sammen med styresystemet

Kommentar
Fra : peque

Dato : 20-04-09 10:57

Joda.

lad os sige du har en harddisk på 40GB - så under normale omstændigheder vil installationen lave en SWAP og en / partition.
jeg har altid delt mine harddiske på følgende måde:
/boot 128mb
SWAP db af RAM mængden
/ min? 10GB
/home resten ( alty i relief efter str. på harddisk)

man mounter så home - således at den vil ligge dine indstillinger såsom .-firefox .mail osv ligger i/home/brugernavn - Denne partition indeholder nu alle info omkring din brugers indstillinger - såsom mails, foretrukne osv.
Når du så reinstallerer din maskine - så formaterer du reelt /boot og / - laver nyt filsystem mm,. Men /home mounter du bare og lader fs og formatering være intakt - det vil sige du mounter den kun - ikke andet.
Så opretter du din bruger - som suiger at biblioteket findes i forvejen - vil chown dette - således at det passer med ID på den nye installation - og dermed kan du installere dine programmer og den vil nu finde dine indstillinger fra din /home partition - som dermed gør det extremt nemt at installere nye systemer - så længe du bruger samme brugernavn.

Reelt kan du også sagtens have 2 Linux installeret på samme maskine - stadigvæk med en seperat /home som du kan mounte i begge systemer og dermed have det samme info tilgængeligt.
Bare Husk at dette KUN fungerer hvis du bruger samme brugernavn - ved reinstallation.
Dog kan der være enkelte ting der ikke fungerer fra KDE til GNOME og omvendt!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-09 11:39

Bare sådan ja man skal jo lære så længe man lever, det her lyder nemt og vil blive forsøgt, jeg tror jeg lægger en helt ny Jaunty ind, når den bliver officiel udgivet, der står stadig 8.10 på download siden.
Jeg har ikke haft startet den med opdaterings problemet, det er den bærbare og det vil først blive afprøvet efter arbejdstid

Kommentar
Fra : peque

Dato : 20-04-09 11:42

Den der officielt udkommer torsdag er den samme som denne: http://releases.ubuntu.com/releases/9.04/

Så held og lykke og ja det er reelt bare sådan.
Ganske enkelt din /home indeholder hver enkelt brugers enkelte indstillinger - såsom desktop settings, foretrukne mails og alt - derfor kan man dette. endnu en grund til et perfekt system! reinstall på et kvarter og man har en frisk maskine!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-09 11:44

Citat
reinstall på et kvarter og man har en frisk maskine!
foreløbig tak, du hører nærmere, nu vil jeg ud i solen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-04-09 11:42

Jeg har ikke glemt at jeg har et åbent spørgsmål, men har lidt travlt for tiden, det bliver sikkert først når vi får en dags regnvejr at jeg får tid igen

Kommentar
Fra : peque

Dato : 22-04-09 12:11

Ingen stress

var mere spændt på om det lykkedes

Kommentar
Fra : peque

Dato : 23-04-09 12:47

Hov - lagde lige mærke til dit ene spørgsmål:
uden at skulle lyde dum - men det fortæller MAN-siderne ganske enkelt:
Kode
-f, --fix-broken
Fix; attempt to correct a system with broken dependencies in place. This option, when used with install/remove, can omit any packages to
permit APT to deduce a likely solution. Any Package that are specified must completely correct the problem. The option is sometimes necessary
when running APT for the first time; APT itself does not allow broken package dependencies to exist on a system. It is possible that a
system´s dependency structure can be so corrupt as to require manual intervention (which usually means using dselect(8) or dpkg --remove to
eliminate some of the offending packages). Use of this option together with -m may produce an error in some situations. Configuration Item:
APT::Get::Fix-Broken.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-04-09 09:56

Så skete det utrolige, jeg har ødelagt en Linux Ubuntu sådan at den ikke kan starte baksede lidt med dine forslag i aftes, da jeg kørte denne kommado: sudo dpkg-reconfigure -a gik computeren i gang med at genbehandle alle pakke filer, et utal af gange skrev den at jeg har en Pyhton 3.0 unsupported, men den tyggede videre i cirka en halv time, 15-20 gange skulle jeg tage stilling til et eller andet, jeg læste teksten og valgte at køre videre med de forslag som systemet havde valgt til anbefaling, da den endelig var færdig, åbnede jeg Firefox den sagde at den var blevet opdateret og skulle genstartes, men da jeg lukkede Firefox genstartede computeren, det vil sige den forsøgte at starte, hver gang ender jeg på denne skærm og kan ikke komme videre: http://peecee.dk/upload/view/166687/Ubuntu_fejl.JPG
jeg har forsøgt en del af mulighederne i Recovery mode, intet lykkes nå ikke mere ballade med den Alpha 9.04, jeg har en ny færdigudviklet 9.04 på cd og den kan computeren godt starte på
Nu er der bare det lille problem med Home mappen, jeg må vist tilstå at jeg skal have det ind med små bitte børneskeer, jeg har ikke helt forstået hvordan jeg mounter hjemme mappen på en selvstændig partion, nu senere i weekenden når jeg vil installere den nye, opretter jeg en partion mere på harddisken, er det allerede der den skal monteres som Home ? Den mulighed er ikke i Gparted på live cd, kort sagt jeg ville gerne være klogere end jeg er, men det bliver jeg ikke hvis ikke jeg spørger spørgsmålet er jo allerede drejet fra en mulig opdatering, til hjemme mappen, så i stedet for at oprette et nyt spørgsmål, så vil jeg hellere hæve point på det her

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-04-09 10:01

Angående den opdatering, WinFF er IKKE oversat til dansk endnu, sikkert derfor at den ikke vil opdatere måske jeg skulle forsøge mig, jeg har haft den norske åbnet, og tror godt jeg kan hitte ud af det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 02:46

Nu sidder jeg og installerer den nye Ubuntu, er på fra live cd og jeg kunne godt montere en partion som Home den mulighed synte jeg ikke var i Partions editoren før jeg installerede

Kommentar
Fra : peque

Dato : 26-04-09 10:56

Den har altid været med i din partitionsmanager.

Omkring din fejl - udfra denne fejl - så har du specialkonfigureret din Xorg - til specielle needs.
Derer kommet nye xorg (1.6) som er anderledes end de tidligere versioner.

Du har absolut ikke smadret din installation - men jeg dpkg-reconfigure -a genkonfigurerer alle pakker - og derefter apt-get install -f fixer manglende dependencies.

Problemet er ikke værre end du nu har installeret den nyeste Ubuntu - Men det var kun et lille problem omkring din grafikdriver der gjorde det andet!

Per

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 11:49

Tak for hjælpen peque, jeg gættede på grafikkortet, men anede ikke hvordan jeg skulle løse det, Ubuntu stod til at skulle udskiftes og nu er den nye færdigudviklede på plads under installationen mountede jeg en partion som Home, er denne partion nu min hjemmemappe ? Hvor får jeg bekræftet at hjemmemappen er på dev/sda/6 ? og ikke på 5 som jeg valgte til Ubuntu? Det er sidste spørgsmål denne gang, hvor jeg ser på hvilken partion hjemmemappen er

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 22:37

Tak for svaret peque. Alle problemer løst med en helt ny installation, det var nok Beta som gjorde at der gik kuk i re konfigurering af pakker, nu virker det hele, og omtalte WinFF er at finde i Synaptic allerede fra standard, i den gamle Ubuntu skulle den først tilføjes og der skulle importeres nøglefil med mere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 22:39

Jeg tager en fuld backup af hjemmemappen, også næste gang, jeg kan ikke finde ud af om den ren faktisk er på den partion som blev monteret som Home, men det vil vise sig næste gang