/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Samarbejdsøvelse
Fra : Axelise
Vist : 6133 gange
200 point
Dato : 19-04-09 17:03

Jeg er ved at forberede et 2-timers indlæg til vores temadag. Indlægget skal handle om samarbejde, idet jeg er ny leder i gruppen og der har været mange kommunikationsproblemer tidligere og konflikter, som ikke er blevet taget i opløbet.
Det er ikke fordi vi skal tvære rundt i gamle problemstillinger, - vi havde 2 temadage i marts, hvor jeg den ene af dagene havde hyret 2 knaldgode symstemisk arbejdende psykologer til at guide os igennem og finde nye måder at kommunikere på, så vi kunne gå lidt andre veje, end gruppen har været vant til.
Jeg er i gang med en lille "kultur-revolution", idet jeg forsøger at ændre holdningen til og håndteringen af konflikter og så kaldt "ubehagelige samtale-emner" blandt medarbejderne. Vi er alle i stress-zonen, da vi arbejder med psykisk syge og socialt udsatte, og der er rigtig meget tryk på og ikke altid tid nok, men medarbejderne er kærlige ildsjæle, der brænder for det de laver.
Min intention med en samarbejdsøvelse er, at vi kunne bruge ca. 1 time til at lave noget praktisk eller fysisk sammen - meget gerne noget, hvor vi kommer til at grine sammen og måske dumme os lidt. Vi har 2 timer til rådighed ialt, og det kunne være godt med 1 time til at lave en praktisk samarbejdsøvelse og derefter 1 time til at snakke sammen/reflektere.
Vi skal være i Islands Brygges Kulturhus, så vi har mulighed for at bevæge os ud at gå/løbe/finde poster eller andet. Vores lokale er ikke særlig stort, der har vi et stort bord samt tavleplads, men jeg forestiller mig at det kunne være godt med en opgave, som skal løses udendørs - og helst af os allesammen i fællesskab i én gruppe.
Har kigget på nettet efter gode idéer, men jeg synes ikke jeg kan finde noget oplagt.
Er der nogen der har forslag til en god samarbejdsøvelse, som vil kræve noget af os, kan få os til at have det sjovt, og som kan få os til at reflektere efterfølgende - eller måske bare nyde oplevelsen af at have samarbejdet på en helt ny måde og kunnet grine????

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-09 17:13

Hvad med en gang bunkesex ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-04-09 17:40

Jeg har været med til noget lignende, men kan dårligt huske det

Men vi var ude, og flere havde bind for øjnene og resten skulle guide dem rundt, og huske at fortælle, om det ville gå op ad bakke eller ned, om der var træer osv, vi skulle også fortælle om alle synsindtrykkene, og dem med bind for øjnene skulle så fortælle hvordan de oplevede turen undervejs og bagefter, om vi havde været gode guider, om der havde været specielle dufte

Altså en øvelse i at have tillid til de øvrige, samt være opmærksomme på terrænet

Vi havde også en øvelse inde.... en slags puslespil, hvor vi ikke måtte tale sammen, og skulle lade hinanden komme til, og ikke flå brikkerne ud af hænderne for selv at lægge dem

ehm..... gav det overhovedet nogen mening?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 19-04-09 17:41

man kan også parvis pakke gaver ind.... men hvor personerne hver har bundet sin hånd sammen med den anden, altså en den højre og den anden den venstre... det er godt nok svært, men sjovt

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-04-09 17:53

Den sidste øvelse lyder faktisk ret sjov, Nordsted1. Jeg kan godt forestille mig, at det må være svært.
Jeg kunne nu godt tænke mig en udendørsaktivitet, hvor vi allesammen skal være sammen om et fælles projekt i 1 times tid - jeg er bange for at der går for meget "spejder-tur" i den, hvis du forstår hvad jeg mener, jeg er ikke sikker på at de vil synes at det er sjovt at blive ført rundt med bind for øjnene.....
Det er møgsvært at finde på noget, der både er sjovt og udfordrende og lærerigt...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-04-09 17:58

Jo, jeg forstår godt hvad du mener

Men det er nu heller ikke helt nemt at gå rund på ukendt terræn, og skal stole på hinanden, altså at man kan stole på at føreren fortæller alt - det er ikke så nemt som det lyder

Men desværre kan jeg ikke lige komme i tanke om andet, men vi kan da håbe på der kommer andre til

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-04-09 18:00

Hø hø, nu har jeg godt nok ikke fået læst det igennem, men her er noget fra spejderne

http://www.seniorsite.dk/projektkursus/cd/Moduler_files/flere_%C3%B8velser.pdf

http://www.google.dk/search?hl=da&q=samarbejds%C3%B8velser&meta=&aq=0&oq=samarbe

Nu er den grillede mørbrad færdig, smutter lidt igen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-04-09 18:03

Citat
Vi er alle i stress-zonen

Er det hunkønsvæsener

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-04-09 18:20

Vi er 4 kvinder og 2 mænd

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-04-09 19:06

Ja Nordsted1, den fandt jeg også selv, men jeg synes ikke rigtig at der er nogen øvelser, jeg kan bruge....

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-04-09 19:16

Hej Axelise

En mulighed er også at skiftes til at være kørestolsbruger/ hjælper. Forbered forskellige situationer, som skal gennemprøves .... det kan være lige fra at spørge om vej, obs om det er den i kørestolen man svarer eller... Besøg på cafe evt at blive madet på stedet, offentligt toiletbesøg osv.... mulighederne er så mange.

Øvelsen går jo ikke ud på at finde ud af, hvordan det er at være handicappet, men en øvelse i at opnå ligeværdighed.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-04-09 19:18

Her er en anden variant af puslespillet

http://www.netognatur.dk/graphics/billeder/Naturskolen/Div.%20foldere%20o.a.%20mat/Samarbejdsvelser.pdf

Prøv engang at kik på mit googlelink højere oppe i tråden, der kommer mange sider frem, men desværre er mange af dem mere leg, men det gælder jo også om at få et godt grin ik

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-04-09 19:22

Der er nu stor ligeværdighed i medarbejdergruppen.....det er søde og dejlige medarbejdere, jeg ville bare gerne give dem/os en sjov oplevelse sammen. Tænder nok ikke rigtig på den med kørestolen. Måske det er svært at finde på en sjov/interessant samarbejdsøvelse. Måske er det bare mig, der synes at de fleste af disse øvelser som regel er lidt åndssvage

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-04-09 19:24

Ja Nordsted1, du har fundet alt det, som jeg også fandt Problemet er bare, at jeg nok ikke helt synes, at nogen af legene er rigtig brugbare til vores medarbejdergruppe.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-04-09 19:34

Det er godt nok ikke nemt

Måske du kunne kontakte dette firma, og hør hvad de har at tilbyde af materiale???

http://citychallenge.dk/CityChallenge/Hvilkeopgaverbenyttes/tabid/1413/Default.aspx

Men det link havde du måske også set

http://www.google.dk/search?q=samarbejds%C3%B8velser%2Boverlevelse&hl=da&start=10&sa=N

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-04-09 20:27

Beklager Nordsted1, - jeg har set det hele selv....
Havde håbet på at der var nogle herinde, der selv havde prøvet nogle gode øvelser

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-04-09 20:51

Så er der jo lagkagekonkurrence - det har jeg med stort held prøvet

Grupper på 3-4 pers blev udstyret med samme ingr. og hjælpemidler. Det hele foregik i mødelokale med adgang til vask men ingen ovn, altså ret primitive forhold, hvilket gjorde det hele meget sjovere.
Færdige lagkagebunde, cremepulver, kakao, piskefløde, syltetøj, krymmel og meget meget andet, man kan putte i lagkage. Derudover gammeldags hjulpiskere, pergamentpapir til kræmmerhus, diverse skåle, skeer og fade.

På tid skulle grupperne fremstille 2 lagkager. De færdige kager spiste vi selvfølgelig senere til eftermiddagskaffen. Jeg skal love for, at det var kreative kager, som alle smagte dejligt

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 19-04-09 22:30

Hejsa

Måske der findes noget blandt disse lege?

http://www.fest.i.dk/

Hilsner fra Nuserpigen

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 20-04-09 16:57

Tak for svaret Nordsted1. Jeg har nu sammensat et program af forskellige øvelser, og din idé med at pakke en genstand ind er én af øvelserne, så tak for den