/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Hormonplaster eller ej?
Fra : estell
Vist : 5714 gange
20 point
Dato : 17-04-09 13:01

Jeg har i mere end 5 år været plaget af hedeture - både dag og nat - og dermed for lidt sammenhængende søvn. Har været til læge ca. 1 gang om året og talt om hormontilskud eller ej. Mn læge har umiddelbart samme indstilling, som jeg selv - hidtil har haft: at overgangsalderen er et helt naturligt fænomen, og ingen sygdom. Jeg har taget tilskud af tofu, har spist æbler, soyabønner og masser af frugt, som jeg altid har gjort, tager masser af vitamin-mineraltilskud. Har tænkt positive tanker - ikke mindst har jeg takket for at være fri for at menstruere, da disse månedlige perioder altid har været ret kraftige og langvarige.
NU nåede jeg til at kaste håndklædet i ringen og gik atter til min læge. Da jeg har kræft i familien (brystkræft - min mor) og da jeg har haft problemer med mine bryster, blevet scannet og fået at vide, at jeg aldrig må tage hormoner - ja så så jeg i øjnene, at jeg nu var igang med at kunne risikere at få kræft, når jeg bad om at få hormonplaster.
Jeg satte den risiko op imod min efterhånden ret dalende livskvalitet - hellere kunne sove godt - have energi og så blive lidt yngre end jeg ellers kunne blive. Så jeg har tænkt og ikke mindst læst en hel del om overgangsalder!
Jeg fik en recept på Climara 50 mikrog. Jeg googlede herefter præparatet, og da jeg læste, at bivirkninger kan være alt fra hovedpine, migræne, blodpropper, demens, depression, vægtøgning, væskeansamlinger, blødninger, øget kræftrisiko - ja så ved jeg ikke, om jeg overhovedet tør at begynde på hormonplaster!
Det hører med, at jeg er blodtype A - at disse blodtyper i forvejen har et trægt og sart system - og at jeg altid har været ret følsom overfor diverse former for medicin - altid har skullet have halv dosis af den normale.
Er der mon nogen her, som kan give mig et hint? Det håber jeg;)

Mvh estell

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 30 point
Dato : 17-04-09 13:18

Uden at gå for meget ind i det, så vil jeg lige hører, om du har overvejet homonspiral.... det er meget mere lokalt end plaster, der er i hele kroppern

Godkendelse af svar
Fra : estell

Dato : 17-04-09 13:26

Tak for svaret Nordsted1.

Ja - jeg har overvejet spiral, som du nævner, og valgte muligheden fra, da jeg ikke har lyst til dette "fremmedlegeme" i min livmoder. Har haft alm. spiral og havde konstant en masse bøvl - bl.a kraftige blødninger, som jeg fik oplyst, at hormonspiralen også ville give;(

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-04-09 13:33

Citat
bl.a kraftige blødninger, som jeg fik oplyst, at hormonspiralen også ville give;(

De er jo stoppet, skriver du...og de kommer ikke tilbage pga spiralen

Kommentar
Fra : miniature

Dato : 27-03-12 19:58

plaster skulle være meget effektivt!