/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
IP telefoni og mobilt bredbånd
Fra : morkaren01
Vist : 2085 gange
500 point
Dato : 16-04-09 22:39

Hej så er jeg her igen

Kan jeg bruge IP telefoni når jeg "kun" har mobilt bredbånd. Og hvis jeg kan, hvordan kan jeg så gøre det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-04-09 00:03

Hvis du med mobilt bredbånd mener via mobiltelefonnettet, så er det da en tosset omvej.

Ring dog op med mobilen på normal vis og bring ikke internettet ind i det.

Men hvis forbindelsen er god og stabil, kan det sikkert lade sig gøre. Problemet er bare at mobilt bredbånd ikke holder hvad reklamerne prøver at bilde folk ind.
Hastigheden opgives altid som optil xxx Mb. det er jo den garanteredede minimumshastighed , som er interessant. sandheden er bare at den til tider er nul.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-04-09 00:42

Fik du ikke Skype sidst du spurgte ?
Men ja du kan godt bruge IP telefoni på mobil bredbånd, betragt mobil bredbånd som en ganske almindelig trådløs bredbånds forbindelse, bare med svingende hastighed, alt efter hvor gode antenne forhold der er, der hvor du opholder dig, og hvor stor trafik der er på nettet

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 17-04-09 06:17

Det er ikke via min mobiltelefon jeg ønsker det

Og nej, jeg fik ikke Skype sidst jeg spurgte. Jeg er stadig i tvivl, derfor dette spørsgmål.

Lige lidt forklaring.

Jeg har erstattet min faste bredbåndsforbindelse via antennekablet med mobilt bredbånd fra 3G. Forbindelsen er ret god her hvor jeg bor.

Tidligere havde jeg IP telefoni via min faste bredbåndsforbindelse. Min leverandør tilbyder kun denne tjenste via antennekablet.

I dag har jeg ingen fast bredbåndsforbindelse (altså via tlf. stik eller antennekabel) men "kun" min forbindelse fra 3G.

Spørgsmålet er om jeg kan få IP telefoni. Der er "telefonstik" i min computer, kan det evt. bruges til at forbinde telefon - IP-telefonmodem - computer??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-09 08:27

GLEM mobilt bredbånd og IPtelefoni....

Mobilt bredbånd er SLET IKKE stabilt nok til telefoni....

Kan være du bor et sted hvor forholdene er OPTIMALE - og ja så går det....

Men det er de færreste der bor under optimale forhold...

PS...

Har du mobilt bredbånd kan du jo bare prøve - IPtelefoni er GRATIS til IPmodtagere....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-04-09 09:20

transor

der er altså temmelig stor forskel på prisen, med mobilt bredbånd har du typisk et flatrate abb som koster det samme uanset om du bruger det eller ej, med mobiltelefon betaler du for den tid du bruger.

Kommentar
Fra : evilfish

Dato : 17-04-09 11:11

Det mobile bredbånd (3G eller bedre) er stabilt nok til IP telefoni. Selv om firmaerne ikke kan holde en hastighed på 3.2MBit (eller hvad det nu er), er der stadig båndbredde nok til IP telefoni.
Ang. Delay mm er der heller ikke et problem.

Jeg har selv skype på min mobil telefon, og jeg kan høre mine kontakt personer klart og tydeligt. Og jeg har kun 1 MBit abonnement på min mobil telefon, og der er sjællent den er deroppe.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-04-09 13:43

Gør som Refi foreslår: Prøv det koster gratis mobil bredbånd ER bredbånd, bare uden ledning

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-04-09 17:02

Som sådan, kan du betragte IP-telefoni for at være internet trafik, på lige fod med anden trafik.
Så det kan naturligvis lade sig gøre. Dog skal du tage hensyn til den trafik der er på dit netværk sammen med IP-samtaler. Hver især optager de jo en del af båndbredden.

Med mobilt bredbånd kan du ikke føre en almindelig telefonsamtale som ved en normal mobiltelefon.
Det skyldes at mobilt bredbånd kobler sig op på en anden måde end en almindelig mobilsamtale, hvor du indtaster numret for at få forbindelse via centralen.
Med mobilt bredbånd, vil den koble sig op automatisk til udbyderens netserver (uden nummeropkald) og bruger SIM-kortets nummer som ID.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-05-09 23:28

En er gået sig en tur morkaren!

Hvornår er du tilbage fra den fædrende gård???

Vi savner din reaktion!

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 17-05-09 22:39

Nu har jeg skrevet kommentarer to gange, hvorfor kan jeg ikke selv se dem.

Jeg fik vist lige øget pointene lidt rigeligt, hvordan retter jeg det igen????

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 17-05-09 22:46

Hmmm underligt, nå jeg prøver igen.

Undskyld den sene tilbagemelding

En er kommet hjem til den fædrende går, havde lige en tænkepause på Mallorca

Jeg skal bruge min fastnettlf. til IP telefoni og ikke min mobiltlf. Men det lader ikke tíl at det hænger sammen med mobilt bredbånd. Jeg kontaktede Tellio og hende der tog tlf. mente ikke det var noget problem men stillede mig om til en tekniker han kunne ikke anbefale det, uanset hvor god forbindelse der var til det mobile bredbånd.

Overvejer om jeg skal droppe tanken og vælge gode gamle TDC med trio......

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 500 point
Dato : 17-05-09 22:48

Citat
Jeg fik vist lige øget pointene lidt rigeligt, hvordan retter jeg det igen????

Du logger bare på Kandu hver dag i 25 dage - så har du dem igen....

Du kan IKKE ændre på dem du har sat af til spørgsmålet....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-09 22:50

Og teknikkeren har RET...

Mobilt bredbånd egner sig IKKE til IPtelefoni.....

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 17-05-09 22:51

Man kan godt sætte en fastnet trykknaptelefon til et mobilt netværk. Man skal først bruge et mobilt modem. Fra modemet trækker man en ledning til en router. Eftersom du nok også vil have en computer sat til, skal du have to faste ip-adresser. Fra routeren kan du trække en ledning til din analog telefon adapter og derfra til din telefon.

Som en tommelfingerregel bruger en ip-telefoni-linie 100 kB hver vej, så det skal du have.

Det telefonstik, der er i din computer, kan du kun bruge hvis din internet udbyder også tilbyder ip-telefoni. I teorien kan man godt selv lave noget software, og lægge det på computeren, så man kan sætte en fastnet telefon til. Jeg har dog aldrig hørt om det.

Det lyder som om du tildligere har haft et modem med et stik til internet og et stik til telefon og en internet udbyder, der også har leveret ip-telefoni. På den måde er det meget nemt. Når man selv skal til at sætte små bokse sammen og konfigurere, så er det meget svært.

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-09 23:33

Ikke for at være påståelig, men jeg har installeret Skype på en bærbar for en kollega, damen er godt tilfreds med sin forbindelse gennem Telia mobil bredbånd, men der kan være svingninger i forbindelse hastigheden, måske derfor at en tekniker ikke kan eller vil anbefale mobil bredbånd

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-05-09 05:59

og en anden ting er, at hvis du tager din bærbare og dit mobile bredbånd med på tur, har du ingen ip telefoni når du ikke har tændt din pc. så det er vist en rigtig dårlig ide. det fungerer vel også fint bare med en mobiltelefon og så det mobile bredbånd som netforbindelse.

Godkendelse af svar
Fra : morkaren01

Dato : 18-05-09 21:16

Tak for svaret refi. Jeg har fattet pointen, jeg dropper mobilt bredbånd og IP telefoni.
Jeg er gået i tænkeboks for de næste 25 dages spørgsmål

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 18-05-09 21:19

Hej, og stort tak til alle jer andre, hvis jeg kunne gav jeg gerne jer alle 500 point, men