/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
hjælp til bodeling
Fra : xera6
Vist : 1012 gange
100 point
Dato : 14-04-09 07:32

Min kæreste og jeg skal flytte fra hinanden. Vi er ikke gift men har været sammen i 18 år. Vi er enige om at min kæreste skal have det meste af vores indbo og så skal jeg have penge svarende til min halvdel.
Vi er så slet ikke enige om hvordan man fastsætter værdien af møbler etc.
Hvor kan vi få hjælp til at værdisætte vores indbo?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-04-09 07:38

Advokaten finder en vurderingsmand.

Kommentar
Fra : xera6

Dato : 14-04-09 07:59

Hvilken advokat?? Vi er ikke gift.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 14-04-09 08:01

Det er da godt I er nogenlunde enige om delingen når I ikke er gift, for hovedreglen ved ophævelse af papirløst samliv er, at hver især har ret til det de selv har bragt ind i forholdet, og at hver især ejer det de har købt mens de boede sammen. populært sagt, den der har kvitteringen eller kan bevise hvis konto pengene er taget fra, har ejerskabet.

M.h.t. at værdisætte, så bliver brugt indbo værdsat så lavt, at det ikke engang kan betale sig at få hjælp til det, for betalingen for det vil "spise" det meste af værdisættelsesprisen, medmindre der er tale om meget dyre møbler, TV, anlæg, evt. antikviteter o.s.v.

Ved "rigtige" skilsmisser er det skifteretten der kan hjælpe såfremt der er uenighed om bodelingen

Mit råd er, at I i stedet sætter jer til at kige i den blå avis el.lign, finder priser på brugte ting og sammenligner med, og så vurderer ud fra det, tilsvarende ting på samme alder.

Kommentar
Fra : xera6

Dato : 14-04-09 08:01

Vi har ikke brug for advokaten- kun vurderingsmanden.

Godkendelse af svar
Fra : xera6

Dato : 14-04-09 08:08

Tak for svaret dova.