/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grøn kobber
Fra : hjulmand81
Vist : 5126 gange
200 point
Dato : 13-04-09 23:19

Hejsa

Jeg skal hjælpe en ven med at lave et hegn ved hans sommerhus. Jorden kan være lidt blød i efteråret så jeg ville gerne beskytte bunden af stolperne med grøn kobber (har en god rest tilbage).

Men I som har erfaring med grøn kobber fra tidligere - slår den grønne farve igennem træbeskyttelsen efterfølgende?

altså først grøn kobber så tørre - over jordniveau træbeskyttelse udenpå, men der bliver jo lidt overlap...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-04-09 23:53

Hvis ikke jeg husker helt skævt er det forbudt at bruge grøn kobber på noget der skal graves ned!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-04-09 23:55

...undskyld......Det er åbenbart ikke tilfældet.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 210 point
Dato : 13-04-09 23:57

Tekniske data:
Rækkeevne: 3-8 m2 pr. liter afhængig af træet er høvlet eller uhøvlet, samt afhængig af træets sugeevne.
Tørretid: Håndtørbar efter ca. 5 timer.
Overmalbar: Kan overmales efter ca 12 måneder.
Rengøring: Terpentin.
Anv.temp.: Træfugtigheden på behandlingstidspunktet må max. være 15%
Opbevaring: Frostfrit og med tætsluttende låg.
Emballage: Sendes til den kommunale modtagestation for kemiaffald.
Advarsel: Gennemvædede klude kan selvantænde.
Malkode: 3 - 1

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-04-09 23:59

Hvis det kun er bunden der jo er et godt stykke nede i jorden er farven underordnet.

Men vist ikke helt lovligt, kobber bruges ikke af danske imprægneringsvirksomheder men må gerne importeres.....når det er inde i træet.

At dyppe træet giver kun kortvarig virkning, det skal vakumimprægneres, der fås dog stolper i træsorter der ikke behøver imprægnering, eg f.eks holder 10-15 år og en eksotisk træsort klarer 25-30 år.

En anden løsning kunne være en stolpeholder der blot bankes ned i jorden så træet kommer over niveau.
http://www.precoll.dk/site/11153.htm

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-04-09 00:35

Jeg tror "grøn kobber " er et smart produktnavn. Det indeholder næppe kobbersulfat i større mængde. Det ville da være noget miljøsvineri.

Da sulfatet er vandopløseligt ville det heller ikke være særlig holdbart i jord uden en malingsbuinder til at fiksere det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-04-09 12:11

Det grønne i træbeskyttelse er kobbernaftenat, altså naftensyrens kobbersalt. Oprindelig blev det brugt i Cuprinol (varemærke), men siden har andre lugtet fidusen. Men som eneste beskyttelse på træ i jord skal det graves op, tørres ud og genbehandles en gang om året! Hvis du derimod får fat i noget tund kobberplade og banker på med kobbersøm, er det en helt anden snak.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : hjulmand81

Dato : 15-04-09 09:24

Tak for svaret 3773.