/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kompressor olie!
Fra : axelbjarne
Vist : 9444 gange
50 point
Dato : 12-04-09 04:49

Anbefalet kompressor olie fuldsyntetisk SAE 5/40.

Meeen andet kan vel også bruges eks.vis. 10/40 - 15/40?????

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-04-09 04:58

Og nu vi er ved det, så har jeg købt tilbehør som vandudskiller - hvordan stilles den....regner med at den skal sætte på først, og så slangen...men det er jo hvad der skal skrues op og i for....

Harald Nyborg - hovedkatalog side 7.

http://www.harald-nyborg.dk/download.asp?n=10

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 50 point
Dato : 12-04-09 06:25

jeg ville anbefale dig at bruge 5-40 da den er tyndere ind 10-40 og løber lettere rundt og smøre delene så fremt det er en nyere kompressor

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-04-09 08:32

Bruger du tykkere olie får du problemer med start og især smøring i kolde perioder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-04-09 09:30

Hedder den olie der er tale om ikke 5W 40 ????

I så fald er det ligegyldigt om det første tal er 5 eller 10 . Det refererer til den laveste anvendelige temperatur. Kun hvis kompressoren skal stå udendørs eller i uopvarmet rum kan det have betydning. Ved stuetemperatur er de ret ens.

5W 40 må dog indeholde mere tilsætning og derfor mindre smørende olie.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-04-09 09:36

Den hedder SAE 5/40 og det er vist et gammelt mål for olien....ikke noget med w

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-04-09 09:38

Her kommer der en god forklaring som jeg har fået af en med forstand på den slags, men da jeg ikke ved, hvor følsom en kompressor-motor er - derfor spørgsmålet...

Den er nok ikke helt ligeglad hvilken olie du hælder på den.
Men SEA30 betyder det samme som xxW/ 30. Når olie får deres klassificering, betyder "W" winter, det er altså viskositeten i kold tilstand. f.eks. skal 0W/ xx kunne pumpen ved 60000cP ved -40grader.

Men da det på ingen måde er aktuelt hvilken viskositet din olie til plæneklipperen har ved -40grader, vælger man at bruge den game SAE klassificering, fra for den tid hvor W blev brugt.

Så skal du opfylde de krav der er til din plæneklipper skal den blot have en xxW/30
Det højeste W tal der er er 25, som er 60000cP ved minus 15grader.

Så smider du f.eks. en billig 15w/30 i din plæneklipper, så er nøjagtig det samme som en SAE30, blot med garanti for at du kan slå græs i minus 15grader.
Men et højere tal end de 30 så bliver viskositeten højere ved arbejdstemp, altså mindre smøring.

Konklusion: Du skal bruge en xxW/ 30 olie for at opfylde kravene.
Personligt ville jeg godt turde bruge en 5W/40 fra Bilka til 50kr for 4liter, eller hvad der ellers står på hylden i skuret.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-04-09 09:40

Snakker vi plæneklipper eller kompressor??

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-04-09 09:49

Vi taler kompressor....jeg skriver jo også, at det er fordi jeg ikke ved, hvor følsom en kompressor-motor er!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-04-09 13:09

En kompressor er noget mere følsom da den skallave tryk, en plæneklipper kan man næsten altid få igang med en skvalp benzin i indsugningsfilæteret.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-04-09 13:43

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-04-09 14:29

axelbjarne

havde du nu købt en oliefri kompressor var du ud over dette spørgsmål.

per