/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Skal vand være koldt?
Fra : GormDenGamle
Vist : 1663 gange
100 point
Dato : 11-04-09 18:39

Når jeg tænder for min hane derhjemme i køkkenet, så tager det ca. 7 minutter før at vandet er nede på 20 grader.
Er det meningen at man først skal drikke det når det er meget koldt?

Hvorfor går der tid før det bliver koldt?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-04-09 18:40

Ta en kande vand og sæt den i køleskabet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-04-09 18:55

[/citat]
så tager det ca. 7 minutter før at vandet er nede på 20 grader.
[/citat]

Det må jo så være varmegrader

Du drikker vel ikke vand, der er 20 grader varmt, det er meget usundt.

Citat
Hvorfor går der tid før det bliver koldt?

Vandet har jo en vej at "løbe" før det når frem til den hane, som du bruger. Hvis du sidst har brugt varmt vand, så skal tilløbsvejen lige tømmes for det varme vand.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-09 19:12

Det kolde vand skal være nede på ca. 8 gr. i løbet af kort tid.

Jeg vil gætte på at der er "overløb" fra det vame vand i et blandingsbatteri.

Drikkevand skal som Ans påpeger...................være koldt.

Accepteret svar
Fra : skytten49

Modtaget 110 point
Dato : 11-04-09 19:18

når vand er mellem 10 og 50 grader, er der risiko for legionella bakterier, der kan slå gamle, syge og svage mennesker ihjel. så det hjælper ikke at sætte bakteriefyldt vand i køleskabet. vand fra hanen skal være ca 8 grader eller under. jeg bor også et sted hvor det er svært at få koldt vand. jeg har observeret det tit er i nyere byggeri. jeg mener de sjusker med at lægge vandrørene korrekt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-04-09 19:19

...eller, sikkerhedsarmaturet er defekt. Sidder der en busse-mand i armaturets kontraventil risikeres tilbagestrømning af varmtvand til vandværkssystemet og dermed det kolde vand. Det er forbudt og skal udbedres. Endvidere er det for dyrt at spilde 7 minutters vand, inden der er kold vand.

Ergo smed på opgaven!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-04-09 19:34

En smed laver sjældent vvs arbejde i disse dage, det er arbejde for en blikkenslager eller vvs-installatør

Men enig!!! Problemet skal udbedres. Jeg håber det er en lejet bolig, så udlejer kommer til at betale

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-09 19:44

Men lige en ting.......................... Legionella baktrien er farlig ved indånding og angriber lungerne.
Det er forstøvet vand med Legionella som er farligt og det kan derfor næsten drikkes.

Og det er især hvis brusebadet har disse "vandsparefiduser" som også forstøver vandet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-04-09 19:51

Citat
Du drikker vel ikke vand, der er 20 grader varmt, det er meget usundt
.

hvis det var sandt ville alle leve usundt i troperne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-04-09 21:23

7 minutter.....

Jeg bor på 3. sal og der går under 1 minut inden det er drikkebart.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-04-09 21:25

Lunkent vand behøver nu ikke at være skadeligt, men det smager sgu ikke godt.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-04-09 00:33

7 minutter - det kan være vandrørerne, der er kalket til, og derfor gør det svært for vandet at cirkulere hurtigt. Især længere op i ejendommen.

Hvis du bor i eget hus, er der ingen cirkulation før, du åbner for hanen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-09 07:36

Moster - det kolde vand cirkulerer ikke.
Men der kan godt være flere koldtvands tilgange, i en større ejendom.
Men er der varmt vand i ledningen vil det søge op.

Kommentar
Fra : takker

Dato : 12-04-09 08:40

Det er ikke usundt at drikke vand, som ikke er meget koldt, det er bare det de fleste bedst kan lide.

Men det er usundt at drikke vand fra den varme hane og det er usundt at vandet i jeres egendom ikke lever op til kravene.

Det er ikke bare uhygieninsk men også ulovligt.

Du skal tage kontakt til din ejendomsfunktionær som skal sørger for at jeres vandsystem fungerer.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-04-09 11:43

Eyvind dear - det gør vores da - koldt, rent vand op til 5. sal og ned i hovedet igen på mig i stuen. Så smider jeg iskoldt vand i hovedet igen på dem på 5. sal - osv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-09 14:04

Nåe på den måde.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-04-09 14:34

Skidt, bare øllet er koldt.....

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-04-09 14:47

Og en kold cola er ikke at foragte!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-04-09 15:01

Nej tak, hvis jeg vil have et skud søde kulhydrater skal det være MAD og ikke drikkevarer....

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-04-09 00:51

"Mennesket lever ikke af brød alene"

Godkendelse af svar
Fra : GormDenGamle

Dato : 13-04-09 19:32

Tak for svarene. Det må være mig der har set forkert. Efter 6 minutter var det nede på 0,5 grader

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 13-04-09 19:36

tak

Kommentar
Fra : GormDenGamle

Dato : 14-04-09 08:26

Der skulle have stået 10,5 grader.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 14-04-09 12:25

ja - men du kan godt hafe aflæst rigtigt første gang. Hos mig er det sådan at, hvis det er om dagen hvor mange bruger vand tager det ikke så lang tid som om aftenen, hvor det er næsten håbløst at få koldt vand- Men det er stadig for lang tid du skal have vandet til at løbe.Fordi jeg ikke gider vente så længe på at få koldt vand, åbner jeg for hanen og går ud og trækker ned i toilettet, så går det lidt hurtigere