/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Sort sofa
Fra : Højris
Vist : 4329 gange
100 point
Dato : 09-04-09 18:40

Hej !
Jeg har en engang sort sofa der har stået i udestuen og fået en del og den er blevet temmelig lys i betrækket ja nærmest lyslilla til musegrå.
Jeg tror at det er oksehud, den har ikke nogle sprækker eller revner den er læder overalt både for og bag. Så derfor hvordan giver jeg den lidt førstehjælp.
Den skal have noget pigment (læder farve)noget blødgørende muligvis læder olie.
Men jeg har købt nogle sæbespåner som jeg har hørt også skal bruges.
Men nu til spørgsmålet hvordan og i hvilken rækkefølge.
Eller er der en anden måde at gribe det an på. ?
Højris

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 09-04-09 18:50

Hej
Jeg har ikke den store erfaring i farvning af læder, men for mange år siden lavede jeg læder bælter i ungdomsskolen og der smurte vi det med sort flydende læderbejse det blev noget så flot, måske det kunne friske din sofa op.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 09-04-09 19:06

Nemlig Tante Anne det hedder Narvsværte her kan du få noget:
http://dansk-laederforsyning.dk/group.asp?group=64

det er straks værre med sprækker og revner

det der er i stykker kan jo ikke ''gå tilbage'', men med lidt voksbaseret 'næring' kan du måske forhindre at det forværres :-=

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-04-09 19:08

Ja den sofa har brug for lidt hjælp

Start med at piske sæbespåner ud i lunkent vand. Vask sofaen med en klud, der er opvredet i sæbevandet, skal altså ikke være sjaskvåd. Når sofaen er tør gnider du den ind i læderfedt. Det vil pynte ret meget, men helt som ny bliver den jo ikke.

En anden mulighed er at købe diverse produkter f.eks her - alt hvad hjertet - pengepungen og muligvis sofaen kan begære
http://www.tm-materialer.dk/group.asp?group=5

Pøj pøj med projektet og go´påske

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 09-04-09 19:24

Hvis læderet er af kerne læder typen (træsko læder, seletøj osv.) kan man bruge fedt og olie, hvis der er tale om skind-typer kan man risikere at ødelægge med fedtstof. Skindet kan falde sammen og blive '' fladt, langt og vådt '' Nogle skindtyper er overflade-MALEDE, og det vil virke som at smøre fedt på plastik. Plejemidlet skal nøje afballanceres til præcist den type skind der er tale om. Ellers ville man jo også smøre læderfedt på alle sko, og det gør man jo heller ikke. Skocreme er med voks.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-04-09 19:49

Lyt til Line99

Mulighederne og den behandling der kan hjælpe afhænger helt af hvilken behandling læderet har fået tidligere ( på fabrikken).

Diverse tidligere råd kan gøre det meget værre.

Få en læder og skind kyndig til at se på den, eller prøv de forskellige midler på et skjult sted først.

Mange skindmøbler har en pu lak på overfladen for at den ikke skal tage så meget mod pletter og gøre den vaskbar. Til gengæld gør lakken genfarvning svært.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-04-09 20:13

Prøv at kigge på dette engang.
Citat
Det er med stor fornøjelse at jeg kan se at ovenstående link bekræfter mine svar:
>Lædertyper.
Læder med overfladebeskyttelse har en rimelig lysægthed og er let at holde. Det modstår de fleste brugspåvirkninger. Overfladebehandlet læder rengøres med en blød klud, evt. opvredet i demineraliseret vand. Grundig rengøring kan ske med sæbespånevand, 1/4 sæbespåner til 1l. varmt vand, afkøles før brug. Undgå at gnide for kraftigt på læderet. Evt. sæberester poleres væk med en tør klud. Der kan også bruges , et specialmiddel der samtidig er med til at holde læderet smi- digt. Spørg møbelhandleren om hvad Deres læder har bedst af. Det er normalt ikke nødvendigt at tilføre læderet yderligere fedtstof. Creme og olie må kun bru- ges med stor forsigtighed og efter brugsanvisningen. Er overfladen slidt igennem kan olie og creme give grimme skjolder.

Læder med lidt overfladebeskyttelse - semianilin - har næsten samme egenska- ber, men er lidt mere smidigt og lidt mindre lysægte. Vedligeholdelse og rengø- ring som ovenfor.

Læder uden overfladebeskyttelse - ren anilinlæder - er blødt, lækkert og smidigt. Lysægtheden er ikke stor, som regel 4 og derunder, hvorfor det bør beskyttes mod direkte lys. Det opsuger let væsker og fedt f.eks. fra håret og det bliver ofte mørkere i brug. Det vedligeholdes på samme måde som overfladebehandlet læ- der, men det tåler ikke almindelig lædercreme eller olie. Enkelte typer tåler heller ikke sæbe-spåner - spørg møbelhandleren. Anilinlæder kan ikke pletrenses. Der findes efterbehandlingsmidler der kan forbedre brugsegenskaberne på visse ani- lintyper - spørg møbelhandleren.

Ruspalt har ingen narv, det er kødsiden af huden. Det rengøres og vedligeholdes som anilinlæder.

Brug aldrig opvaskemidler, sulfo, opløsningsmidler eller andre rensemidler på læder.<

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-04-09 20:15
Accepteret svar
Fra : Line99

Modtaget 100 point
Dato : 09-04-09 20:35

semianilin ligner den type læder der bruges til bilsæder, og det er typisk meget rubust. Sofaer kan også laves af noget blødt noget, der ligner handskeskind eller er så overflade åbent at det næsten er som ruskind, og disse bløde typer kan ikke tåle sæbespåner fra en klud eller svamp - det vil skjolde - men hvis man kan pille det helt af og vaske i balje eller vaskemaskine på uldvask vil ''skjolden'' blive jævn over det hele. Men altså før man ved præcist hvilken ''læder'' der er tale om kan man ikke sige så meget konkret. Højris du må prøve at forklare, hvis du vil vide mere

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 09-04-09 20:37

http://www.kandu.dk/Spg131309.aspx

du kan også prøve at læse lidt i et af mine tidligere svar

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 10-04-09 09:13

Tak for svaret Line99.
Jeg tror at det er en slags kernelæder, det er ret tykt i det og det virker ret papagtigt.
Nå men jeg giver den en gang sort navsværte og bagefter noget olie, så vil tiden vise hvad resultatet bliver. Går det helt galt kommer sofaen ned i baghaven og bliver brændt af.
God påske til alle Kandutter
Højris