/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hund der er urolig
Fra : mazda929
Vist : 823 gange
50 point
Dato : 07-04-09 01:20

Hej alle sammen

Jeg skriver til jer, da jeg kender et ældre ægtepar der har en dansk/svensk gårdhund. De fik ham fra en ældre dame da hunden var 9 mdr. gammel. Det er en meget kærlig og god hund. Han er altid glad og tryg når han er hjemme. Han har et meget godt hjem, og kan komme ud i haven, hvornår han vil. Problemet er: De har hunden med, når de kommer på besøg. Men når de skal hjem, så kommer problemet. Den virker meget urolig, piver lidt og går frem og tilbage til sine ejere. Den har også pebet lidt under kørslen, men det er blevet bedre.
Jeg tænker lidt om problemet er, at den tit bliver passet hos nogle venner, som han er meget glad for. ca. 2 dage hver måned. Kan det tænkes, at når de skal hjem fra et besøg, så bliver hunden urolig, fordi han ikke helt ved, om han skal med hjem eller passes her?.
Jeg skriver til jer, da jeg synes det er synd for hunden.

m.v.h

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 50 point
Dato : 07-04-09 02:33

af og til piber de af glæde over de skal noget nyt og når de kører bil gentager det sig ved genkendelse af luften (duften) for det område den befinder sig i,
som hvis den skulle til hundetræning, så er der en del hunde der piber og gør af fuld hals
når de nærmer sig træningstedet af bar glæde,
det samme kan hunden gøre udtryk for ved enten når den skal på besøg eller når den skal hjem igen, jeg tror ikke det er fordi den er ked af det, nærmere at den er glad fordi der skal ske noget den syntes om, man kan prøve at lave mønstret om i rækkefølgen af hvordan man tager sko og jakke på, og i det hele taget hvem der går først ud af døren, på den måde kan man se om det ændre på det,
og hvis man lader være med at køre den samme vej, hvergang man skal besøge nogen, kan den ikke sådan lige gætte at det. På den måde kan der blive ro over den. Hvis det ikke bliver for ensartet.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 07-04-09 06:17

Jeg tolker også dit indlæg som forventning.

Jeg tilslutter mig Bevis forklaring.

Inden en ulveflok drager ud på jagt, vil man se den samme urolighed i flokken. De kan simpelthen mærke at nu skal der til og ske noget.

Husk det er ikke synd for hunden, at den får nogle dejlige oplevelser, som feks at blive passer hos mennesker der holder af den og omvendt

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-04-09 19:42

Jeg har to hunde, en dansk/svensk gårdhund og en "dansk/svensk gårdhund hul i hækken blanding".
Begge godt humør. De er næsten altid med mig når jeg besøger familie eller venner, de piver af glæde hver gang jeg tager min jakke, for så skal vi ud, der "skal ske noget".

Nogle steder de kender godt, bliver de også pivede kort før vi ankommer, selvom vi kører bil kan de åbenbart godt mærke hvor vi er på vej hen. Når vi skal hjem igen bliver de pivede med det samme jeg tager min jakke, det er jo et sikkert signal på at vi skal ud, de elsker jo at komme ud og opleve noget.

Men, hvis nu f.eks. min mor passer dem en dag, så har de vist lidt svært ved at forstå at de ikke skal med mig når jeg går ud af døren. Selvom de tydeligvist er glade for min mor

Det er ikke noget voldsomt piveri, men jeg er overbevist om at det er fordi de er glade og forventer at komme ud og snuse osv, halen går ihvertfald lystigt

Så længe hunden ikke hænger med ørene og har halen mellem benene tror jeg på den er glad, men det er jo svært at sige når man ikke har oplevet hændelsen.

Godkendelse af svar
Fra : mazda929

Dato : 08-04-09 12:37

Tak for svaret bevi54.
Alle svar var lige gode, så point efter først til mølle princippet, men tak til alle
Mvh mazda929

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 08-04-09 14:08

Det var et godt svar du valgte

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 08-04-09 14:16

tak for at du kunne bruge alle svar.
Mvh Bevi54