/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Klorin og rengøringsmidler
Fra : susanna1974
Vist : 6893 gange
50 point
Dato : 03-04-09 11:36

Jeg ved, at klorin ikke må blandes med andre rengøringsmidler, da der så kan udvikles giftige dampe, men hvad med vaskepulver og sæbespåner må klorin blandes med det? Årsagen til mit spørgsmål er, at når jeg vasker gulv i sæbespånevand, så lægger jeg ofte gulvkluden i først vand med vaskepulver og dernæst klorinvand. Det ville være nemmere ikke at skulle skylle kluden flere gange i rent vand inden jeg lægger den i klorinvand, derfor jeg spørger. kh Sanne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-04-09 11:40

Hvorfor skal gulvkluden i klorinvand lad være med at blande klorin i dit sæbevand, ved faktisk ikke om det er skadelig, men hvorfor?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-04-09 11:40

Det er den anden vej det er farligt, ikke på den måde du gør det på. Du kan sagtens lægge en opvredet klud i klorinvand. Problemet er hvis du skal bruge kluden igen så er dt ikke smart at der klorin rester i når du arbekder med sæbespåner. Skyl kluden i rent vand.

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 03-04-09 12:06

Jeg har løst problemet ved at købe nogen ekstra gulvklude, så når jeg har brugt en bliver den lagt til vask, og jeg tager en ren næste gang gulvet skal vaskes.
Jeg er lidt bange for at blande rengøringmidler da vi ikke ved om de kan danne skadelige dampe.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-04-09 12:42

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål

Citat
Årsagen til mit spørgsmål er, at når jeg vasker gulv i sæbespånevand, så lægger jeg ofte gulvkluden i først vand med vaskepulver og dernæst klorinvand.

Er det, når du er færdig med at vaske gulvene eller ?????

Citat
Det ville være nemmere ikke at skulle skylle kluden flere gange i rent vand inden jeg lægger den i klorinvand, derfor jeg spørger.

Hvis du har en vaskemaskine, så skyller du gulvkluden i rent vand og lægger den i vaskemaskinen.

Du kan jo evt. komme bagepulver i vaskemaskinen, det gør jo tøjet hvidt, hvis det er det du vil have.

Dit eget tip

http://www.kandu.dk/Tip19401.aspx

Hvorfor vil du bruge klorin ??????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-09 13:38

Brug et universalrengøringsmiddel beregnet til gulve afhængigt af hvilken gulvbelægning du har på.

Dernæst kan jeg slet ikke se formålet med at bruge klorinvand på gulve..

Og nu kan jeg altså ikke lade være med at spørge rent ud:

Du har haft ret mange spørgsmål om rengøring og især desinficerende/bakteriedræbende midler (klorin) på det seneste..har du en eller anden form for rengøringsvanvid

Klorin er noget fanden har skabt....bør slet ikke bruges i større mængder i private hjem.

Det indeholder giftige stoffer...klor, blegemiddel o.s.v.

Kommentar
Fra : susanna1974

Dato : 03-04-09 14:28

hejsa ans ja, det er når jeg er færdig med at vaske gulvene i sæbespånevand jeg vil lægge klude i vand med vaskepulver og i klorinvand. Kh Sanne

Kommentar
Fra : susanna1974

Dato : 03-04-09 14:30

næh, dova, jeg mener ikke, at jeg har rengøringsvanvid men jeg har indtil nu haft rengøringshjælp på, så jeg har ikke selv stået for rengøringen, derfor jeg spørger s. Kh Sanne

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 03-04-09 14:32

Klorin er på mange måder et udmærket og ret ufarligt middel til mange ting.

Det består af en blanding af vand,og sæbe med natriumhypoklorit. mest vand. kloritten kaldes også blegeessens og er et ret virksomt kemikalier som hele tiden fraskiller en svag klorkoncentration når det opløses i rent vand. Det er det samme som i meget tynd opløsning er i de fleste svømmehaller.

Det reagerer meget stærk med syre under fraspaltning af klor, indtil syrevirkningen er opbrugt.
Når der sker en svag klorfraspaltning i vand er det fordi rent vand har en ganske svag syrevirkning.

Sæbevand er alkalisk og reagerer ikke farligt med klorin. Der kommer mindre klor med sæbevand end med rent vand.

Klude , som har været brugt med klorin bør skylles ud i rent vand ellers nedbrydes de efterhånden .

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-04-09 14:44

Klorin er godt til rengøring på køkkenbordet og køleskabet, hvor der skal holdes en høj hygiejne, den er unødvendig til gulvklude, vrid dem i rent vand og hæng dem til tørre indtil de skal bruges igen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-04-09 11:11

Enig med ovn.

Klorin er nr 1 til at fjene pletter efter the , rødvin og frugtsaft.
det er også bedst til at slå bakterier ihjel. og blege sorte pletter efter skimmelsvamp.

Men de ødelægger omgående uld, og silke og i længden bomuld, farvede tekstilerr og malede overflader og ægte linoleum.

Godkendelse af svar
Fra : susanna1974

Dato : 07-04-09 18:07

Tak for svaret transor. Kh Sanne