/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Kan forbund vælte tillidsmand?
Fra : Zenon
Vist : 1638 gange
20 point
Dato : 03-04-09 10:38

Hej.

Kan en fagforening "vælte" en tillidsmand, hvis de synes han ikke følger deres linie?

Hvis han efter fagforeningens synspunkt er formeget "firmaets mand"
Kan de så skille sig af med ham?

Med venlig hilsen Zenon

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-09 10:46

Forbundet og firmaet har på et tidspunkt godkendt vedkommende tillidsmand.

Hvis denne tillidsmand overholder "spillereglerne" for tillidsmænd kan han ikke uden videre "væltes".

Men direkte modarbejde forbundet/kollerger kan medføre udelukkelse og dermed tabet af hvervet som tillidsmand........................som så ikke mere har kollegers tillid.

Bakkes tillidsmanden op af kolleger kan forbundet ikke umiddelbart gøre noget.

Spørgsmålet er så om det er forbundet eller en enkelt afdelingsformand der vil af med vedkommende.

Kommentar
Fra : Zenon

Dato : 03-04-09 11:18

I dette tilfælde har tillidsmanden opbakning fra "sine" medlemmer, og næsten alle andre medlemmer i denne afdeling af forbundet.

Men afdelingsformanden og specielt afdelingsnæstformanden har en anden mening.
Disse 2 kan påvirke forbundet, og måske bede om af få tillidsmanden ekskluderet. (Hvis altså dette er en mulighed?)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-09 11:30

I skal forelægge sagen for forbundet....................Det lyder som en nævenyttig afd. formand.

Kommentar
Fra : Zenon

Dato : 03-04-09 11:47

Ja, du har ret.

Problemet er at formand og næstformand er enige med forbundet og omvendt.

Men som tidligere skrevet, er de menige medlemmer incl. denne tillidsmand ved at distancere sig fra forbundets holdninger.

Med til historien hører at denne afdeling kun udgør ca. 4% af forbundets aktive medlemmer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-09 14:17

Der står ingen steder, at i skal være medlem af et bestemt forbund.
Vi har foreningsfrihed i Danmark................. endnu.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 03-04-09 19:15

Tillidsmanden kan altid væltes af pinden af medlemmerne på arbejdspladsen. Forbundet kan ikke gå ind og bede ham gå af, da det er deres medlemmer der har valgt ham.

i denne situation kan det lyde som en mistillids sag. Så det er bare i gang med at vælge en ny igle.

Accepteret svar
Fra : mortenfn

Modtaget 20 point
Dato : 03-04-09 21:57

Hej

Rettigheder og valgregler afhænger af den pågældende overenskomst under hvilken valget finder sted.

I langt de fleste OK skal valget godkendes af forbundet eller den lokale afdeling, og de vil selvsagt ikke kodkende en person der ikke er medlem!

TR vælges af de medarbejdere der jf. OK har ret til at vælge, oftes alle uden hensyntagen til medlemsskab af fagforening.

TR er overenskomstpartens repræsentant på arbejdspladsen, så hvis de forudsætninger forbundet har godkendt efter ændre sig, vil godkendelsen bortfalde. Fx. hvis TR melder sig ud af forbundet.

Hvis blot forbundet ikke kan lide TR, så tror jeg ikke på at forbundet kan fjerne TR, med mindre der står noget om det i OK eller i forbundets love.

Håber det giver mening!

Kommentar
Fra : Zenon

Dato : 04-04-09 13:01

Tak for svarene.

CopycatDK: Vi er jo glade for vores tillidsmand. Efter vores mening er det forbundet der er galt på den.....

Godkendelse af svar
Fra : Zenon

Dato : 04-04-09 13:03

Tak for svaret mortenfn.