/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hjælp Hjælp !!!!!!!!!!!!!
Fra : Fonzi11
Vist : 1215 gange
100 point
Dato : 31-03-09 20:51

Kære alle !

Jeg arbejder som tjener på et ellers udemærket hotel.

En af vores ansatte , som snart er tjener - hun var til sidste eksamen i sidste uge - dog mangler hun de sidste 3 mdr. hos os inden hun er udlært tjener --- Hun sviner os til på Facebook, hvor meget hun hader at komme på arbejde, og hvilket lortejob hun har.

Hun er 20 år gammel og har allerede ondt i ryggen og "hun siger" hun har fået gigt (som 20 årig)!?
Hun har endda fortalt alle os andre - på nær vores chef, at hun planlægger at blive gravid her i starten af april.

Hvordan står vi i denne situation ? Mener hermed at hvis hun kommer inden hun er færdig udlært hos os (31.7) og melder sig gravid ( lad os sige 30.6) hvad er vi så forpligtet til ?

Endvidere er det ikke rart for os at hun sviner os til på F.B. Kan hun bortvises af denne grund ??

På forhånd tak
Anders

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 31-03-09 20:57

ØHhh mig bekendt går der ca. 9 mdr. fra man bliver gravid, og indtil man skal føde !!!
Så hun er færdig med læretiden inden hun skal på barsel.

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-03-09 21:00

Arbejder i på Pejsegården?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-03-09 21:14

Citat
Jeg arbejder som tjener på et ellers udemærket hotel.

Citat
En af vores ansatte , som snart er tjener - hun var til sidste eksamen i sidste uge - dog mangler hun de sidste 3 mdr. hos os inden hun er udlært tjener

Det må jo så være en af din arbejdsgiver ansatte

Arbejdsgiveren må da kende til reglerne, så lad ham/hende afgøre det.

Desuden er hun jo ikke anansat som tjener, men tjenerelev. Spørgsmålet er så om arbejdsgiveren vil fastansætte hende som tjener, når elevtiden er færdig.

Arbejdsgiveren har vel også kendskab til kontrakten, så lad ham/hende afgøre det, du som ansat kan ikke tage beslutningen.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 31-03-09 21:14

Vi har som bekendt ytringsfrihed i Danmark, så hun kan ikke blive fyret på grund af Facebook

I disse krisetider, bliver mange fyret pga nedskæringer, så det kan da også i dette tilfælde blive
en årsag til fyring, det er der der intet ulovligt i

Det er ikke nogen garanti for fast ansættelse, at hun bliver gravid

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-03-09 21:32

Planlægger at blive tyk og i lære, dobbelt beskyttelse mod at blive fyret............
Hun har sgu drejet Jer om sin lillefinger og udnytter situationen 102 %

En kraftig skideballe og mindre attraktive opgaver vil nok ikke hjælpe meget, men tru hende med en advokatsag hvis hun ikke stopper med angrebene.

Og slå en latter op om den planlagte graviditet, som bekendt gør en del kvinder helt bogstaveligt mange krumspring for at blive gravide indenfor en given periode men bliver det først efter et par år selv om både hende og "gravøren" er sunde og raske.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-03-09 21:43

>Olesen50

At svine andre til offentligt er ALDELES IKKE ytringsfrihed, men dårlig opdragelse og mangel på hensyn til andre mennesker.
De sidste mange års slatten opdragelse samt hensynsløs misbrug af Arto, Facebook m.fl. hvor folk udmærket ved at deres svineri kommer ud til masserne omgående har desværre udslettet ældre tider hvor avisredaktører ville afvise at trykke indlæg med personlige angreb, medmindre der var håndfaste beviser.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-03-09 21:48

Nåh nej der stod udemærket hotel. Så kan det ikke være Snavsegården.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-03-09 21:57

Hvis angrebene er personlige på jer så er det lige til en advokat og sagsanlæg. Hvis angrebene er på arbejdspladsen og hendes manglende velbefindene, er snoren ret lang, Men hun kan bortvases for illoyalitet hvis det er noget der af gæsterne kan opfattes som et dårligt hotel. Det er dog hoyeldirektørens sag.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-03-09 22:02

Citat
Endvidere er det ikke rart for os at hun sviner os til på F.B. Kan hun bortvises af denne grund ??

Det er chefens afgørelse og afhænger af tilsviningens art, men der skal meget tungtvejende grunde til at fyre en elev.

Og det at hun sviner jer til.......måske det er berettiget, jeg synes det skinner meget kraftigt igennem, at eks. du ikke er særlig "vild med" din kollega.
Det kunne måske tænkes I ikke er helt søde over for hende.

Men okay, det kommer an på hvad tilsviningen består af. Såfremt det er direkte ærekrænkende udtalelser mod en navngivet person o.s.v. kommer det ind under injurielovgivningen.

Accepteret svar
Fra : JBoeriths

Modtaget 100 point
Dato : 31-03-09 22:03

Olesen-50--> Nej der er ikke noget der kan forhindre hende i at ytre hendes holdninger på Facebook, men når du siger at det ikke kan føre til afskedigelse, tager du fejl. Nu ved vi ikke specefikt hvad hun har skrevet på Facebook, men hvis hendes ytringer er af så grov karakter, at hun gør det klart at hun ikke er samarbejdsvillig på hendes arbejdsplads, kan det godt føre en saglig afskedigelse med sig. På den måde udviser hun nemlig en iloyal opførsel overfor virksomheden.

Det er dog utænkeligt at hende vi snakker om i denne sammenhæng har sagt ting der kan lægges til grund for afskedigelse, da der skal være tale om et groft tilfælde af iloyalitet.
Der mangler altså en del oplysninger for at kunne vurdere denne sag ordenligt.

I forhold til spørgsmålet om hvad i som ansatte er 'forpligtet' til, kan jeg kun sige at i ikke er forpligtet til at viderebringe oplysningerne til jeres arbejdsgiver. Samtidig er der heller ikke noget der forbyder jer det at sige det, men som sagt er det usansynligt at jeres chef kan bruge det til noget.

For mere opklarende svar, bør overenskomsten i virksomheden nærlæses.

Kommentar
Fra : Fonzi11

Dato : 01-04-09 06:24

Kære alle!

Tak for jeres indlæg.

Først og fremmest er det ikke Pejsegaarden og for det andet er det min chef der har bedt mig om at finde ud af hvad vi har af rettigheder.

Jeg er da glad for min kollega, ingen tvivl om det. Men min kollega havde vist regnet med at blive fastansat efter endt læretid og det bliver hun ikke. Jeg mener også at en graviditet varer en ca. 9 månders tid, men da kollegaen jo allerede har "gigt" og ondt i ryggen, kunne vi forestille os at hun får en lægeerklæring kort tid efter hun er konstateret gravid. Vi har imellemtiden fundet ud af at hvis hun sygemelder sig nu eller når hun bliver gravid, så bliver hendes sygemeldningsperiode lagt til hendes læretid.... Derved går der så længere tid inden vi kan "komme af med hende"
Ang. FB. Vi har faktisk hørt fra nogle af vores gæster at de har bemærket at der var en kollega som gav udtryk for at hun er/var træt af at arbejde på hotellet. I sidste uge blev vores chef skriftelig svinet til på FB.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-04-09 06:28

Sikke da en uviden chef du har. Han skal da vide disse ting, når han har ansatte.
Lad ham ordne disse ting.

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : Fonzi11

Dato : 09-04-09 08:25

Tak for svaret JBoeriths. God påske