/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Opel ascona baghjul
Fra : ronnib
Vist : 842 gange
100 point
Dato : 29-03-09 15:47

Er her nogen som har meget forstand på Opel ascona . Skal ha skiftet baghjulene men vi har prøvet at skrue alle 4 bolte ud men hjulet sidder stadig fast , og rykker sig ikk 1 mm.

Håber der er nogen der kan hjælpe tak .

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-03-09 15:56

Du skal prøve at slå med en hammer på indersiden af fælgen Det er helt normalt at fælgen ruster fast hvis det ikke bliver smurt Du kan lægge et stykke tre imellem så du ikke laver mærker i fælgen.Nogle gange kan de sidde rigtig hårdt.
alimak

Kommentar
Fra : ronnib

Dato : 29-03-09 16:00

vi har prøvet at slå med en hammer jo ? . men kan heller ikk se hvor det ellers skulle sidde fast henne . andet end de 4 bolte der.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-03-09 16:07

Den sidder fast i center hullet og muligens boltene.Men du skal finde den store hammer frem eller tag en lang 2"x 4" planke og dunk på fælgen.Nogle gange sidde de så fast at vi må varme for at få fælgen af.
alimak

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-03-09 16:28

Det er ikke kun Ascona der har det problem. Jeg har hidtil kunnet nøjes med at slå med mukkerten på udvendig side af dækket, og rundt hele karkassen.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-03-09 16:32

Ikke slå på dækket Det hjælper ikke, du må slå på fælgen.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-03-09 16:36

Hjælper ikke at slå på dækket hvis den sidder rigtig fast var det jeg mente.
alimak

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 29-03-09 17:39

Prøv om du kan tage den af med en aftrækker

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-09 17:48

Nej, nej, nej lad være med at slå

Der er stor risiko for at du skader dig selv elelr fælgen, elelr bremsetromle/skive.

I stedet sætter du alle hjulbolte ind igen, spænder dem lige lidt til og bakker dem ud med højst 2 omgange.
Du skal smøre gevindet på boltene, men ikke spændefladen. gevindet skal gå let, da det ikke er gevindet der holderr bolten når den er spændt. Det er friktionen under bolthovedets spændeflade.

Nu sidder hjulet i princippet løst på hjulboltene, kun fastholdt af det rustne centernav.
Nu kører du forsigtigt en lille tur hvor du drejer med små skarpe sving til begge sider, og du hugger et par gange med bremsen undervejs.
Du må NATURLIGVIS udvise den største forsigtighed, da hjulene lige pludselig sidder løst på boltene, og så skal du forsigtigt liste hjem.
Pas på ikke at komme mere end et par 100m væk hjemmefra.
Du skal jo ikke køre så meget at fælgene beskadiges i bolthullerne.

Tricket virker hver gang, på alle biler, både for og bag hjul.

Puds navet for rust både på bil og i fælg med smergellærred, og kør en finger med kobberfedt på begge dele før du samler igen.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 29-03-09 19:25

Beestone's råd virker næsten hver gang. Men jeg plejer nu at klare det med en stor hammer og ligge mig ind under bilen og slå på fælgen. Hvis det er en alufælg vil jeg nok først prøve at lægge en træklods imellem og slå på den.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-03-09 20:33

Jeg har da slået af fælge mange gange,(måske 50 gange) og har aldrig ødelagt noget.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : ronnib

Dato : 20-04-09 10:54

Tak for svaret Beestone. Det virkede sgu :)