/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvalp på 7 måneder
Fra : snusi
Vist : 741 gange
250 point
Dato : 28-03-09 19:36

Hej.

Jeg har nu tre hunde. Snapsi på 8 år. Sherry på 5 år og Bailey som er 7 måneder.

Helt fra lille har Sherry været en tilbageholden hvalp og nu er hun det stadig. Hun har aldrig kunne sætte sig i respekt hos hunde.

Problemet er at Bailey helt fra hun kom "bider" Sherry alle steder. I ørerne, i benene, på ryggen og ja alle steder. Nogle gange piver Sherry meget højt men ellers gør hun men uden at det hjælper.

Fra begyndelsen har Snapsi sat Bailey på plads og det er tydeligt at Bailey ved hvem der bestemmer af hende og Snapsi

Synes vi prøver mange ting mht Bailey og Sherry men ingenting vil lykkes.
De kan også lege rigtig godt sammen skal jeg lige sige.

Jeg har prøvet at sige NEJ til Bailey når hun "bider" Sherry
Jeg har prøvet at flytte Bailey så Sherry får ro men det holder jo kun til næste gang Bailey får lyst til at bide Sherry.
Jeg har taget Sherry op til mig eller op på et bord så hun kan få lidt ro.

Jeg synes det er synd for Sherry men vil faktisk helst have at de selv finder ud af det men tror desværre ikke det kan lade sig gøre.

Hjælp hvad kan jeg gøre?

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-03-09 20:56

Jeg tror du skal forsøge at styrke Sherrys selvtillid. Det gør du ikke ved at beskytte hende, men ved at have "kvalitetstid" sammen med hende. Gå ture med hende alene, hvor du laver lydighedsøvelser eller lærer hende tricks.

Fidusen er at få Sherry til at føle at hun er noget ganske særligt. Og det er hun jo. Men det er lettere for hende at se, hvis hun kan gøre en masse ting sammen med dig -og dig alene. Men det er krævende at have en usikker hund sammen med andre hunde.

At du tager hende op og sætter hende på et bord kan virke lige modsat. Så får hun jo det indtryk, at hun ikke kan klare det selv. Al beskyttelse har faktisk en negativ effekt. Det forstærker kun hendes usikkerhed.

Det kan være en god ide, at hun har mulighed for at søge væk fra"plageånden", men så skal det være på hendes eget initiativ. Hvis du f.eks. giver hende mulighed for SELV at søge op på et bord hvor Baily ikke kan/må komme.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 28-03-09 21:08

Hej Birgitta

Jeg Sherry er en dejlig hund Jeg har faktisk timer med Sherry alene, og hun nyder det rigtig meget men hun bliver aldrig en hund der kan sige fra.

Hun er meget dygtig til mange ting, faktisk den dygtigste af de hunde jeg har haft. Det er lige før jeg kun behøver at se på hende, så ved hun hvad jeg vil sige

Jeg ville alligevel gerne have et godt råd ang. Bailey (som også er en dejlig hund, ligesom Snapsi er det)

Sherry har et "fristed" En plads i vinduet som hun altid har haft.

Jeg tager ikke Sherry op på bordet når Bailey "bider" men indimellem så Sherry kan få ro for Bailey.

Bailey har uden tvivl fundet ud af at hun styrer når hun leger med Sherry.

Jeg har ellers ikke problemer med Bailey, hun lystrer rigtig godt, lige bortset fra når hun synes Sherry skal bides

snusi

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 28-03-09 22:31

Jeg synes du klarer det rigtig fint og det vil gå over, det der biden. Jeg tror at det du gør er perfekt...du er så opmærksom at jeg er ret sikker på at du vil gøre det rigtige , på det rigtige tidspunk. Tro på dig selv..du er en sand dyreven.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 29-03-09 07:16

Bailey er teenager og i facen til og blive voksen nu. Hun er ved og "pisse" territorium af. Men den adfærd, som jeg læser det, er i virkligheden fordi hun elsker og har stor respekt for Sherry. hun vil simpelthen opnå Sherrys gunst og anderkendelse.

Du skriver at Sherry er meget tilbageholden, men jeg har en fornemmelse af at hun i virkligheden er førehunden i din dejlige lille flok.

Jeg sidder i skrivende stund og er barnepige for et skrummel af en boxer Han fedter for Sigurd, bider i ham, slikker ham i øre og mundvig og gør sig hele tiden bemærket. Sigurd snerre og gør af ham og desto mere Sigurd gør det, desto mere prøver Lunde og fange hans opmærksomhed og gunst.

Sigurd er helt klart førehunden over for Lunte og derfor er Lunte nød til og gøre sig til for Sigurd.

Jeg ved ikke om det jeg har skrevet kan kalde på genkaldelser............

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 29-03-09 09:31

Lad dem selv klare det, Sherry skal nok sige fra når hun syntes det er nok, så længe du støtter Sherry ved, at hun får mad og godbider først, hun ikke får frataget nogen af hendes privilegier.

.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 29-03-09 20:28

Jeg tror desværre ikke det forholder sig sådan.

Bailey har fra hun var helt lille hvalp, bidt Sherry overalt også så det bløder.

Sherry piver meget højt (forståeligt nok) når hun bliver bidt i ørerne eller i benene. Bailey er konstant på nakken af Sherry.

Snapsi derimod, slikker hun i mundvigene, i ører og hun ligger sig på ryggen og vil have hendes opmærksomhed. Hun går i legestilling foran Snapsi, men bliver ignoreret.

Jeg tror bestemt ikke hun har respekt for Sherry men for Snapsi har hun.

snusi

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 29-03-09 20:31

Hej

Du kunne jo prøve med en vandpistol, hver gang den begynder at bide den anden hund, samtidig med at du sig nej meget bestemt.

Susanne

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 30-03-09 20:10

Du kan prøve at gå til aguilllity (staves det sådan?) med hunden - det giver hende en rigtig god selvtillid hvis det bliver i hendes tempo - og ellers ja kvalitetstid i øvrigt.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 30-03-09 21:03

Når det virklig er så slemt, at Sherry er så ked og bange. må du vise dig som "førehunden" og sætte den lille plageånd godt og grundigt på plads.

I en flok ville førehunden "straffe" banditten med et ordentlig puf med snuden, lige i samme øjeblik den angriber.

I den flok vi færdes i er min Sigurd klart førehunden over for alle de unge lømler og han sætter dem godt og grundigt på plads, når de bliver for nærgående over for hinanden. Han går lige ind imellem dem og de får det der puf/slag med hans snude samme tid med en snerren og derefter går han sin vej igen. Øjeblikkelig er der ro i lejeren igen.

Det jeg vil med min egen betragtning er og forslå dig, at når Baily går til angreb, reagerer du prompte med og rive hende væk, evt i nakkeskindet, eller kæbesulet, samtidig med at du komme med en skarp kommando. Slipper hende med det samme og vender ryggen til, uden og gøre noget som helst mere.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-03-09 12:17

Som jeg har forstået det, så forsøger Bailey IKKE at dominere Sherry. Hvis DET var formålet, så kunne Sherry jo bare underkaste sig. Og så var den sag ude af verden... Ubehageligt at se på for en ejer, der gerne vil beskytte den hund, der virker mest sårbar, men sådan er reglerne jo: Hvis man ikke vil tage kampen op, så må man underkaste sig.

---Men jeg har fået det indtryk, at Sherry enten ikke prøver at underkaste sig, ------Eller det er ikke underkastelse, Bailey ønsker?

--Når Sherry altid har haft svært ved at sætte sig i respekt, -har hun så lært at underkaste sig? Det er jo en lige så vigtig del af samværet som det at sætte sig i respekt..

Måske er Bailey forvirret, fordi Sherry hverken siger fra eller underkaster sig... Som ung hund har Bailey brug for at vide, hvor i flokken hun hører til.

---Det lyder ikke som om Snapsi blander sig i de to andres konflikter? Selv om hun jo nok står over dem i rangorden. Så den med at den stærkeste hund blander sig i de svagere hundes konflikter, den tror jeg ikke rigtig på..
Ikke i jeres flok, i hvert fald.

Hvis du selv griber ind, så løser du ubehaget for stakkels Sherry nu og her, men du fjerner ikke Baileys forvirring. Hun ved stadig ikke hvor hun hører til i rangordenen i forhold til Sherry.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 31-03-09 15:36

Sherry har fra starten prøvet at underkaste sig, men desværre kun med det resultat at Bailey havde og har lettere ved at bide hende i inderlåret (ved ikke om det hedder sådan)

Sherry har også prøvet at knurre efter Bailey men det virker heller ikke. Enten er det en forkert måde Sherry knurrer på eller også vil Bailey bare ikke forstå det.

Lige fra begyndelsen har Snapsi sat Bailey på plads, sådan at når det ikke passer Snapsi at Bailey vil lege med hende, så løfter Snapsi bare læben uden at sige noget, det virker

Sherry har altid haft svært ved at sige fra overfor andre hunde, ikke kun her i huset.

Snapsi har altid vidst hvordan hun skulle fortælle hvem der er overhund, også da vi fik Sherry.

Måske ved Bailey (som du skriver Birgitta) ikke hvor hun hører til i rangordenen i forhold til Sherry.
Men Bailey gør det samme overfor alle hunde. Min datter har en jack russel og det er helt det samme, Bailey bliver ved indtil vi tager dem fra hinanden. Bailey er ikke vred, hun leger bare meget voldsom.

Når vi går tur og vi møder andre hunde, underkaster Bailey sig altid

Nej Snapsi "gider ikke" gå imellem de to andre hunde Hun er kun 8 år men har så meget at bøvle med at hun sikkert ikke har overskud til det. Hun tuller bare rundt

snusi

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 31-03-09 15:57

Det er svært at komme med gode råd, når man ikke selv har set hvad der sker. Ud fra det sidste du skriver vil jeg mene at det er Sherry der skal have hjælp da Bailey tilsyneladende reagere normalt, men prøver grænser af. Jeg vil foreslå at du tager kontakt til en adfærdskonsutent

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 250 point
Dato : 31-03-09 17:53

Jeg ser det tit hos unge hunde vi møder at de prøver grænser og at de bliver ved og ved indtil der er en større og ældre hund, der bliver rigtig sur på dem. De SKAL bare prøve, hvor langt de kan gå.
Silke er et yndet "offer" måske fordi de unge hunde ikke rigtig synes at hun lyder vred nok når hun sætter dem på plads. Og jeg holder også igen på hende, fordi der ER altså ejere af unge hunde, der godtnok tigger om at Silke får lov til at sætte deres unghund på plads, men hvis Silke falder over unghunden og snerrer og lægger den ned, så er det de samme ejere, der kalder Silke for "aggressiv"..

Det er ikke den store trøst, at Bailey nok vokser fra det, men måske skal I prøve at fremskynde det ved især at opsøge lidt større hunde, der kan tackle hende. ---Risikoen er bare, at hvis de hunde ikke er skrappe nok, så vil Bailey jo måske blive endnu voldsommere... -Også hjemme...

Jeg er ikke helt klar over, hvordan størrelsesforholdet er mellem de tre hunde?

--Man har jo heller ikke lyst til at udsætte Bailey for en stor hund, der bliver voldelig af bar irritation...

---Det kan godt være, at du skal have en adfærdsspecialist til at overvære hvad der sker mellem hundene og give råd... Hvis du vil beholde alle tre hunde. Det lyder ikke som om de passer særlig godt sammen...

Hov! Jeg ser lige, at du skriver to modstridende ting i dit sidste indlæg:

Citat
Men Bailey gør det samme overfor alle hunde. Min datter har en jack russel og det er helt det samme, Bailey bliver ved indtil vi tager dem fra hinanden. Bailey er ikke vred, hun leger bare meget voldsom.

...og:
Citat
Når vi går tur og vi møder andre hunde, underkaster Bailey sig altid

??

Ved du hvad? Jeg kom lige til at tænke på, at hvis Baileys adfærd er helt normal, men bare totalt uhensigtsmæssig overfor lige netop Sherry, så må man vel gøre det samme som hvis en hvalp/unghund laver alle mulige andre unoder: Man giver den noget andet at tænke på.

Det er så meget lettere at lære en hund at GØRE noget end at lære den at HOLDE OP med at gøre et eller andet...
Måske er det slet ikke et spørgsmål om rangorden, men om kedsomhed?
Når Bailey vil "lege" med Sherry, så tag Bailey ud og lav noget mere fornuftig leg. Lav sporsøg eller lydighed eller hvad der nu passer bedst for Bailey.
En ung hund kræver tid og opmærksomhed. Uanset hvor mange andre hunde, der er i huset. Og Bailey har åbenbart ingen, der gider lege med hende? Det er da træls.....

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 31-03-09 19:46

Tak for svaret Birgitta.

Ja det var lidt forkert skrevet. Overfor de hunde vi møder på gåture, underkaster Bailey sig men ikke overfor min datters jack russel

Tror der er noget rigtig i det du skriver at Bailey har brug for mere udfordring/leg end de andre to hunde jeg har.

Tror hun skal med til hundetræning.

Jeg øver nu meget med hundene herhjemme, både enkeltvis men også sammen. De har desuden en grund på 2.3 hektar at løbe på

Det er sikkert bare fordi hun vil lege "dagen lang"

Ang størrelsen: De har alle samme størrelse som en cairnterrier

Mange tak for alle svar

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-03-09 21:20

Tak for accepten af mit svar.

Selvfølgelig skal Bailey til hundetræning.

Man glemmer nok, når man får hund nr. 3, at DEN også har krav på al den opmærksomhed og menneskekontakt, som nr. 1 og nr 2 fik.. Det er ikke altid nok bare at putte den ind i flokken.
Så skaffer den selv noget "kontakt". Ligesom med oversete børn, så er negativ opmærksomhed bedre end ingen opmærksomhed.

Held og lykke med træningen. Det skal nok vise sig, at det er en rigtig klog og træningsvillig lille hund, I har fået jer der.