/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
adgangs kode :-(
Fra : Disi
Vist : 520 gange
100 point
Dato : 25-03-09 16:21

Min Eee pc 900 ber lige pludeslig om adgangs kode for jeg kan logge på ? det har den aldrig gjort før !
Og nu kan jeg ikke logge på og heller ikke slukke for den ? hvad gør jeg

Kommentar
Fra : peque

Dato : 25-03-09 17:56

Hvis den lige pludselig begynder at spørge dig om passwd som du ikke aner hvad er - reelt ????

Så kan du gøre følgende:
1. reinstallerer din maskine.

2. Boote på en LiveCD, Mounte Rootpartitionen og opdatere dit passwd med kommandoen passwd

Du kan nu altid slukke maskinen - hold startknap inde i 5 sek

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 25-03-09 18:07

Boote på en LiveCD det kan jeg ikke da der ikke er cdrom i min maskine da jeg købte den skulle jeg bare trykke start og den installerede sig selv

Kommentar
Fra : peque

Dato : 25-03-09 18:12

Tja - Kan du nu sagtens - ved at bruge en USB CDrom.
Du kan også sagtens boote på en USB pen og komme ind på LiveCD(LIVE-USB)

Så jo det er desværre de muligheder du har

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 25-03-09 18:22

USB pen og komme ind på LiveCD ??? ligger Livecd en på min maskine så ? du er nød til at forklare nærmere jeg fatter det ikk

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 25-03-09 18:28

jeg har en eksernhardiisk hvis det kan hjækpe

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 100 point
Dato : 25-03-09 18:38

Generelt kopierer man CD-imaget man downloader over på en USB pen istedet for.
Ergo er CD = PEN - Derefter booter du så din maskine op og beder den om at boote på USB fremfor harddisk - og du ender op i en LiveCD - kørende fra en USBpen.

http://www.ubuntu-eee.com/wiki/index.php5?title=Install:_from_a_Live_Ubuntu_image_on_a_USB_stick

Der er hvordan du installerer selve Ubuntu Linux - men samme princip i at kopiere CD imaget over på USB pen istedet for. Men det er jo ikke bare lige (ligesom alt andet Linux heller ikke er ) Man er nødt til at studere lidt når man har sådanne en maskine.

Men dette link fortæller egentligt OK - hvad du skal:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Password_recovery

Når du nu har ændret dit rootpasswd - genstarter du nu maskinen på harddisken igen. (Ikke USB PEN)
Når nu du ser login skærmen - trykker du Alt+F2. Du er nu i konsol, så derfor logger du ind med brugernavn(login) root og passwd som du lige har lavet(Du kan ikke se du taster passwd)
Derefter skulle du meget gerne være logget ind som root i konsol. Derefter skriver du passwd <DIT BRUGERNAVN> og trykker enter - Derefter kan du nu ændre passwd på din bruger. Derefter trykker du Alt+F7 og kommer tilbage til loginscreenen, og du logger nu ind med dit brugernavn og nyligt lavet passwd for din bruger. Og pling.

Dette skal gøres da brugeren root har af sikkerhedsmæssige årsager ikke tilladelse til at logge ind i GUI.
Men generelt er Æ Ø Å og andre danske tegn ikke godt i passwords GENERELT - Man skal tænke på tegn kun imellem (A-Z 0-9 ) og almindelige kombinationer - såsom @ ¤ osv.
MEN man skal da absolut være sikker på hvad man gør her!!!!

Godkendelse af svar
Fra : Disi

Dato : 27-03-09 09:42

Tak for svaret peque.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 27-03-09 10:00

Fik du hul igennem og reddet dine data mm ?
også nmere hvis andre læser det ? Så er det meget godt at beskrive hvad løsningen var og hvordan du gjorde dette