/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Bundkort
Fra : pulser
Vist : 707 gange
100 point
Dato : 25-03-09 12:16

Kan det mon lade sig gøre at udskifte sit bundkort(motherboard) i sin computer så man kan få isat nogle flere ram?
Ifald det kan lade sig gøre- hvad ville det koste?
Jeg vil gerne bevare den computer jeg har med windows xp og adgangen til at brænde cder og mulighed for at isætte disketter som der jo ikke findes på de nye computere.
Er der nogen der kan komme med nogle bud på dette problem?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-03-09 12:52

Hvorfor dog et andet bundkort, vælg et større ramkort.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 25-03-09 13:01

Helt enig med den foregående debattør. Du skal blot gå ned til en computer-butik og købe en ekstra ram-kreds (klods) eller en større ram-kreds. På nogle motherboards er der plads til flere ram-kredse end de er født med. Du bør dog også være opmærksom på, at du ikke nødvendigvis får en meget hurtigere maskine ved at øge ram-hukommelsen. En ram-kreds kan således hurtigt være en dårlig investering i forhold til at købe en ny pc og flytte harddisken eller indholdet af harddisken fra din gamle pc til den nye.

Mvh

Claus

Forhv. DAF direktør

P.S. og hvad har jeg forstand på den slags it-spørgsmål?!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-03-09 13:05

Prøv at se mit gamle tip: http://www.kandu.dk/Tip16282.aspx du kan køre en scanner som viser dig om du kan opgrade dine RAM og som giver dig forslag til hvor meget du kan opgradere og navnet på RAM blokkene, så kan du købe dem i en computerbutik eventuel på nettet.
Hvis du vil have flere kræfter sammen med mere RAM på din computer, så anbefaler jeg at købe en opgraderings pakke, der er CPU - RAM og bundkort i en sådan pakke, så du er sikker på at det passer sammen: http://www.komplett.dk/k/kl.aspx?bn=10297

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 25-03-09 14:04

Strålende, lad fagfolkene komme til.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-03-09 14:28

Du skal også være opmærksom på at hvis du køber nyt bundkort, så kan du ikke bruge dit diskettedrev mere. Nye bundkort understøtter ikke integrerede diskettedrev.

Så brug det program som o.v.n. skriver og invester i nye ram. Så kan du beholde din maskine nøjagtig som den er nu.

Kommentar
Fra : pulser

Dato : 25-03-09 16:50

Først o fremmest tak til jer alle for indlæggene. Jeg besøgte den side som o.v.n anbefalede, og fandt også ud af at jeg kan indsætte et rammodul på 512mb der er i forvejen 512mb med 512mb mere vil det blive 1024mb hvilket jo ikke er ret meget i denne udvidede computertid vi lever i.
Jeg fik tårer i øjnene da granner01 sagde at jeg ikke kan bruge diskettedrevet hvis jeg satte et andet bundkort i Hvad skal man dog så gøre- jeg vil så nødig af med min dejlige packard bell og over og fjolle rundt med vista på en anden computer uden diskettedrev og sikkert også manglende cd-brænder.
Forøvrigt hvis jeg nu beslutter at isætte de sidste 512mb, bør jeg så gøre det selv- jeg har aldrig prøvet før, men kun set hvordan de gør det via en video på youtube.
please vejled mig også om priser. Jeg syntes forøvrigt i alle giver nogle gode svar men kan i sidste ende kun tildele point til een person

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 25-03-09 18:50

tag den 512 ud og sæt 2 X 1GB i så køre din XP fint :)
Pris omkring 250 kr.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 25-03-09 18:51

Da det er mærkevare du har kan du slå modellen op direkte og se hvad du kan sætte i den.
Brug eks. Google med dit model nr.

Kommentar
Fra : pulser

Dato : 25-03-09 21:06

JegErHer, det lyder godt det med de 2x1GB, men kan den udnytte de 2GB? Jeg har set specifiaktionerne for computeren og der står at der kan sidde 2 stk 512mb ram Der stod ikke hvilke ram der sad i, det fandt jeg først ud af da jeg besøgte den hjemmeside som o.v.n anbefalede.
Så er det jo spørgsmålet om computeren kan udnytte mere end den er beregnet til. Men hvis det ville fungere med de 2GB ville jeg få dem sat i. Jeg ved ikke om jeg selv tør, fordi det er et meget følsomt sted med hensyn til statisk elektricitet(nærmest mega følsomt) har jeg ladet mig fortælle.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-03-09 01:11

Det at udskifte RAM blokke, det var min aller- allerførste indgreb i en computer, det er ikke så svært, faktisk meget nemt, du kan jo se den anden RAM blok og den nye du køber er magen til næsten, måske køber du et andet fabrikat end det som sidder i maskinen nu,
Windows XP kører fint og hurtig med 1 GB RAM, hvis ikke du har nogle specielle tunge programmer så er 1 GB nok til XP, køb en blok som den der sidder i nu, du fik at vide hvad det er for RAM du har i, dengang du scannede, hvis vi skal give råd om priser med mere, så må du lige fortælle os om det er SDRAM - DDR SDRAM eller hvad nu dine RAM blokke hedder.
Hvis du lige rører ved en radiator eller andet med jordforbindelse, inden du rører ved de følsomme dele, så er den værste risiko væk, når du går i gang med operationen

Kommentar
Fra : pulser

Dato : 26-03-09 08:29

Du skal have tusind tak o.v.n. de ram jeg har i og derfor skal købe en blok mere af er: DDR PC2700.
Det jeg bare var bange for var hvis jeg pludselig fik brug for noget der sluger en masse hukommelse så ville 1GB måske ikke være nok og så ville det jo være rart hvis bundkortet kunne udnytte nogle flere ram.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 26-03-09 12:15

Prøv at starte med prisportalen EdbPriser: http://www.edbpriser.dk/forsiden.asp vælg Hardware og vælg igen denne gang klikker du på RAM er er her: http://www.edbpriser.dk/Products/Showsubcategory.asp?ID=37 klik på linjen Vælg lagerkapacitet, der klikker du på 512 MB og ovre i linjen Søgeord kan du skrive DDR PC2700 og klik på Søg, så kommer der 147 forskellige forslag, den øverste når jeg søger på den måde, er den her fra Kingston: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=13900&searchArea=&Soegeord=DDR+PC2700 om den står der
Citat
Kingston ValueRAM
Hukommelse 512 MB DIMM 184-PIN DDR 333 MHz / PC2700 CL2.5 2.5 V ikke bufferet Ikke-paritet
den vil sandsynligvis være et godt valg for dig, kan ikke siges med sikkehed uden at have set computeren, du kan måske også gøre som JegErHer skriver, smide den gamle væk og sætte 2 på hver 1 GB i, det giver dobbelt så mange RAM, men jeg er ikke sikker på at dit bundkort kan bruge flere end den scanner foreslår. Igen usikkerhed fordi jeg kan ikke sige det med sikkerhed
Min gamle computer kører med 512 MB RAM (lidt langsom) jeg har en nyere computer, også XP men den har 1 GB installeret og er lynhurtig, den har også en meget større CPU, det er ikke RAM alene som gør computeren hurtig

Godkendelse af svar
Fra : pulser

Dato : 26-03-09 15:00

Tak for svaret o.v.n.. jeg gør som du har beskrevet dvs. jeg besøger hjemmesiden med priser efter at jeg har tjekket de tekniske specifikationer for mit bundkort. Håber du har fået de velfortjente point

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-03-09 01:33

Tak der røg lige nogle point ind på lystavlen til slut et link som viser lidt om at sætte en ny RAM blok i, blokken kan kun vende på en måde, se de små hak mellem kontakt fladerne, den er på plads når de små hvide clips er klikket på

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-03-09 01:35

Ups glemte linket:

Kommentar
Fra : pulser

Dato : 27-03-09 09:47

o.v.n. Tusind tak for video indslaget efter den eksaminering fyren gav på videoen føler man sig nærmest klar til at blive superbruger.

Kommentar
Fra : pulser

Dato : 27-03-09 12:03

Hej o.v.n du har hjulpet mig med mange ting igennem tiderne du skulle vel ikke være en forhenværende EDB-tekniker med en elller anden engelsk titel som gør dig til en super et eller andet indenfor IBM vedr. hardware, for så kender jeg dig jo godt- bare en tanke, du behøver ikke at svare, men du har altid givet mig nogle meget velkvalificerede svar på mine spørgsmål, som du så har fået nogle meget velfortjente point for. Well der kommer sikkert flere spørgsmål i fremtiden, og så håber jeg du er around.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-03-09 12:13

Tak for de pæane ord, jeg bliver næsten over den rosende omtale, jeg kan ikke smykke mig med fine titler, jeg er en simpel bondemand som interesserer sig for computerens måde at virke på, og er 100% autodidakt

Kommentar
Fra : pulser

Dato : 28-03-09 12:27

Well så tilhører du også i mine øjene en person med en fin titel- du tilhører trods alt de personer der gør at vi alle kan få mad på bordet hver dag. Jeg har lige spurgt ham jeg omtalte om det samme, og han var meget villig til at hjælpe mig med hvad det skulle være af hardware det var og er stadig hans speciale. Han var endda villig til at hjælpe mig med at ombygge computeren til det jeg ønskede. Men fortvivl ikke jeg kommer stadig med indlæg hen ad vejen formentligt specielt om hardware, og så kan det jo være at jeg kan bidrage med nogle hardwareløsninger via ham.
Ikke fordi han ikke har noget forstand på harware men det er naturligvis ikke så meget i forhold til det han er specialiseret i.