/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
O.V.N. vågn op - Qimo snak
Fra : Eyvind
Vist : 574 gange
10 point
Dato : 25-03-09 09:10

Hej O.V.N
Jeg har lige hentet Qimo og brændt den på en skive.
Den kører fint i livetilstand.
Den kan ikke, som jeg kan se det, installeres fra live som de andre ubuntu kan.
(Det er nok for at sikre mod at børn selv gør det)

Når jeg under boot vælger at installerer den på en pendrive på 8 GB går det fint men opstarten ligner så ikke Qimo.

Fortæl når du har leget lidt med den.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 25-03-09 09:12

Opstarten ????
Du skal vel ind og bruge systemet ligesom andet.
Generelt er det en modificeret Ubuntu - og ikke meget andet, men skidehamrende godt til små skoler, børnehaver osv - således at de slipper for licenser.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-03-09 09:16

Citat
O.V.N. vågn op - Qimo snak

På denne tid af dagen ??????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-03-09 09:18

Yes - men den starter ikke op når den er installeret som når den kører live.

Installeret opstart ligner ubuntu (xubuntu) og burde ligne Qimo.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 25-03-09 10:01

Tja den er jo bygget på Ubuntu - så det er da ikke underligt den ligner - Normalt er der nu forskel på LIVECD og installeret version

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-03-09 12:01

Hej du har jo allerede fået hjælp som Peque siger så er den bygget over Ubuntu, så det undrer ikke at den ligner, jeg har ikke tid til at installere før engang i weekenden og har indtil nu kun kørt lidt live med Quimo for kids, jeg ved om den bliver mere dansk når den bliver installeret (det gør Ubuntu) ellers får ungerne engelsk som andet sprog, men det vel heller ikke så galt endda enten mor eller far bliver vist nødt til at hjælpe de små i gang, men de lidt større børn kan vist godt selv finde ud af brugen, der er Firefox webbrowser, Thunderbird mail klient og Pidging messenger med allerede fra live cd, OpenOffice ser ud som om den er sparet væk og erstattet af Abiword, men OpenOffice og måske andre programmer som større børn kan bruge, kan findes i Synaptic og installeres derfra. Jeg kan ikke se i Synaptic fra live tilstand, den vil have mit kodeord, og det er jo lidt svært når der ingen kode er
Den kan godt installeres fra live cd, men ikke fra en ikon på skrivebordet, prøv at se under Menu og System ellers kan jeg kun sige at det er en letvægts Ubuntu, den er lynhurtig selv som live på min gamle computer, jeg skal lige have krympet et par partioner, så der kan blive plads til babyen, så sidst i weekenden kan jeg snakke med om den installere Quimo, og om hvor dansk den bliver, er den ikke dansk nok, så kan det være at nogle af os skulle hjælpe med at oversætte

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 10 point
Dato : 25-03-09 12:14

Og så lige en hilsen fra Quimo live, den ser ud som om den er nemt at tilpasse, så brugeren har de genveje der bruges mest, oppe på panelet

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 25-03-09 14:04

Tak for svaret o.v.n..
Ja den er flot.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-03-09 14:18

Selv tak, jeg kan bedre udøse mine erfaringer, når den bliver installeret

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-03-09 14:21

Nææææe Suse kører bare,den beholder jeg,no more play