/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Kan ikke printe ø.
Fra : heller22
Vist : 1189 gange
100 point
Dato : 25-03-09 00:24

Jeg er den lykkelige ejer af en 233 MHZ pc (styresystemet er Windows 98 SE) + en HP LaserJet 6P printer, som jeg har anskaffet for nylig. Jeg bruger pc-en til et gammelt dosprogram, der hedder Dataflex. Her har jeg registreret massevis af musik og film. Mit store problem er, at jeg, uanset hvad jeg gør med de forskellige systemfiler (altså dos-filer), ikke kan få maskineriet til at printe ø. HJÆLP??????

Da dette er mit første spørgsmål, har jeg kun 20 point at rutte med, selv om den, der kan give mig løsningen, bør have 10000 stk. eller flere.

MVH fra Lennart

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-03-09 00:51

Et helt klasisk problem med printere under dos.

Du skal have dit gamle program til at skrive den karakter som din printer bruger til ø.
Altså frem med den detaljerede printermanual og ind og rette i programmet. Evt selv fremstille en såkaldt printerdriver.

God fornøjelse.

Der er en grund til at windows blev så populært.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-03-09 00:57

Har lige kigget på din printer specifikationer. Ser at den har et indbygget antal forskellige fonte . Prøv at væge ISO Norwegian. Der er ø måske med på den rigtige plads.

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 25-03-09 08:16

Hej Heller22 og velkommen til
Jeg har selv haft næste samme spørgsmål her på Kandu (godtnok på en HP LaserJet 2300L) og fik det løst sådan:
I menuen på front af HP LaserJet 2300L kan vælges forskellige indstillinger.
Tryk på menu og vælg ”udskrivning” rul videre til du kommer til ”PCL” og vælg ”symbolsæt” rul op/ned til du kan vælge ”PC-850”. Så virker det.
Jeg undrer mig dog stadig over, at den kunne skrive æ’er og å’er inden jeg ændrede indstillingen på printeren.
Sådan fik jeg løst mit problem, du får lige linket til mit spørgsmål her på Kandu, så kan du læse hele tråden
http://www.kandu.dk/Spg107787.aspx (jeg tror ikke jeg kan finde ud af at lave linket ordentligt, måske en anden Kandutter lige vil hjælpe med det?)

Hilsen Kirstienka

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-03-09 10:12

Kirstienka > dit link er ok.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-03-09 19:48

Hmmm! Har du mulighed for at editere i Dataflex's udskrivningskoder?
ø = 155 (ascii code page 865 - danmark)
http://www.uv.tietgen.dk/staff/mlha/buzz/ascii.html
ellers ved jeg ikke hvordan du skal gøre

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 26-03-09 00:26

Hi
Til transor: Da jeg læste din første løsningsmodel, fik jeg sgu godt nok sved på panden, for jøsses da, hvordan laver jeg dog en printerdriver? (Det skal du ikke svare på, altså). Til din anden løsningsmodel: I morgen må jeg prøve at finde den norske ISO.

Til Kirstienka: Tak for velkomsten. Min HP er desværre ikke så avanceret som din. Den har ikke nogen menu, jeg kan rulle nogen som helst steder hen. ØV .

Til CLAN: Jo, det burde være muligt at editere i Dataflex. Det må jeg experimentere med.

Til alle nævnte: Tak for Jeres hjælpsomhed, og jeg er dæleme overrasket over, at få den positive respons fra Jer. Hvor er det dog bare skønt med denne Kandu-side .

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 26-03-09 15:13

Det ser ikke ud til at du er kommet længere i løsningen......
Jeg ved ikke om det overhovedet er til nogen hjælp, men jeg har fundet lidt om fejludskrivning fra DOS på denne side (den er meget laaaangsom, men kommer til sidst frem)

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?lang=en&cc=dk&taskId=110&prodSeriesId=25477&prodTypeId=18972&prodSeriesId=25477&objectID=bpl03861

Jeg ved godt at det ikke er helt dit printerproblem, men måske vejledningen til at redigere fra DOS kan bruges alligevel. Desværre på engelsk, men der er mange ”kandutter” der kan hjælpe med at oversæt-te. Jeg fik løst mit problem ved at vælge ”PC-850”.
Hilsen Kirstineka

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 26-03-09 15:56

Jeg har søgt lidt mere .........
Jeg har mange steder læst at printeren skal være tilsluttet LPT1-porten.
Jeg har også fundet dette link http://www.it-et.dk/et/progs/progs.htm
Lidt ned på siden finder du under overskriften ”DOS-opsætning af laser printer” et lille program.
Jeg ved jo ikke om det fungerer, men måske er der værd at prøve.
Hilsen Kirstineka

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 29-03-09 00:12

Jeg har ikke fået løst problemet, men jeg arbejder på det. Har ikke prøvet Kristinekas link endnu , men du kan være sikker på, at det gør jeg.
MVH

Annuller spørgsmålet
Fra : heller22

Dato : 12-04-09 18:33

Jeg har fået et meget brugbart svar fra o.v.n., og skal ikke ha flere svar. Tak til alle involverede