/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Ansatte!!!
Fra : ymot
Vist : 1214 gange
100 point
Dato : 23-03-09 20:19

Hejsa
Jeg har startet egen virksomhed for godt 1 1/2 år siden!!og nu overvejer jeg at ansætte 1 mand!!!
Og så ville jeg lige undersøge hvad jeg kan gi den ansatte i løn

Er der nogen der ved hvad man skal regne med af "udgifter" til en ansat,så jeg kan regne lidt på hans timeløn
Så som :
Pension
Atp
Feriepenge
M.M

En har fortalt mig ,vis du tager den ansattes timeløn og lægger 58% oveni så får man den reelle timepris!! Men jeg ved ikke om det holder stik ????

Mvh Ymot

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-03-09 20:35

Pension behøver Du kun at tænke på hvis den (de) ansatte vil tegne en overenskomst med tillæg af samme.
Jeg er ikke fagforeningsnørd, men en overenskomst giver også ansatte pligter, de skal sgu følge de regler de selv skriver under på.

Jeg er ikke klar over om det med kun en ansat kan svare sig at overladem lønregnskabet til et firma, f.eks Multidata, men det benytter mange små og mellemstore virksomheder sig af så de slipper for selv at bøvle med lønsedler med alle de ting den skal indeholde.

Tag også en snak med Din revisor.

Kommentar
Fra : CutniK

Dato : 23-03-09 20:41

Jeg mener ikke procenten er så høj... Hvis jeg ikke tager helt fejl ligger den i omegnen af 30 %...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-03-09 20:49

Der er også noget med forsikring, jeg aner ikke en hujende fis om hvad udgiften er på den konto.

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 23-03-09 21:24

Pension er den ikke 12.5%
feriepenge 12.5%
atp 8 eller 9 %
sp ?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 23-03-09 21:39

Ymot - hvad du skal give den ansatte i løn, hænger meget sammen med - hvad vedkommende skal lave! - Feje gulv / kontorarbejde / håndværker / sælger / IT person o.s.v.

Så uden at kende din branche, kan man umiddelbart ikke svare på det.

Kommentar
Fra : mikkelberg

Dato : 23-03-09 22:03

Nu ved jeg ikke hvilket fagområde du arbejder med, men du skal måske have en overenskomst med en fagforening, hvis du ønsker at ansætte en medarbejder,- de vil kunne give dig et fingerpeg over hvad du skal give i løn.- du skal nokl regne med at skulle beregne 100 % oven i lønnen til dækning af lovpligtig forsikring , feriepenge mv.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-03-09 07:01

En tommelfingerregel siger næsten dobbelt - hermed er medregnet løn under sygdom. barsel, feriepenge, pension osv. 100 kr. = ca. 190 kr. i time´n.

Accepteret svar
Fra : nogoodbadguy

Modtaget 100 point
Dato : 24-03-09 16:05

Det hele er meget nemmere med en overenskomst. Du behøver ikke meldes ind i arbejdsgiverorganisation, bare lav en tiltrædelsesoverenskomst med den fagforening der forhandler overenskomst på området.

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 28-03-09 09:59

Jeg arbejder på freelance basis som Smed og Tømrer .Jeg har nemlig begge uddannelser!!

Men efterhånden "kender" jeg så mange så de begynder at ringe til mig med arbejde , men jeg har jo kun 37 timer til rådighed pr uge og jeg synes det er lidt ærgelig at sige nej til arbejde!!! så jeg har tænkt at mig måske at ansætte en mand!!

Min time pris er 280 kr
Så den pris skal jeg trække Pension feriepenge mm fra, men hvor meget er det???

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 28-03-09 10:45

Feriepenge er 12,5% og overenskomstens tillæg udgør ca. 15-20% af lønnen. Men jo højere timeløn jo højere tillæg da det er procentsatser der bruges.

Godkendelse af svar
Fra : ymot

Dato : 30-03-09 20:03

Tak for svaret nogoodbadguy.

Kommentar
Fra : Footprint

Dato : 13-06-10 08:39

Du skal regne med omegnen af 30% til sociale omkostniger.
selv om en medarbejder skal have 12,5% i pension, skal du jo ikke betale det hele, medarbejderen skal jo selv betale en del af kagen....