/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Motor bliver overophedet
Fra : gunnarb
Vist : 2016 gange
200 point
Dato : 20-03-09 09:36

Hej jeg har en gammel Ford Mondeo 1,8 1993. Den er begyndet at blive varm når jeg køre mere end 5-6 km. Temperaturmåleren går helt op i det røde feldt, og jeg har bemærket at der ikke kommer varme i kabinen. Jeg har tjekke olie og vand og det er ok. Kan det måske være vandpumpen som er stået af? Er der en måde jeg selv kan tjekke det på? Eller kan der være en anden årsag?

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 210 point
Dato : 20-03-09 09:44

Termostat eller pumpen er defekt
Men først termostat

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-03-09 09:45

Den mekaniske thermostat hænger nok i lukket tilstand.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-03-09 09:51

Det kunne tyde på at der var en luftlomme i dit system. Selvfølgelig skal du være sikker på at du ikke mangler kølevæske, og hvis du på et tidspunkt har manglet kølevæske, og kun har efterfyldt på ekspansionsbeholderen, - så er det ikke sikkert at det er nok, det er muligt at du også behøver at påfylde kølevæske på selve køleren.
På nogle biler kan det være svært at udlufte kølesystemet, og jeg ved ikke lige hvordan det ligger med din Mondeo.
Hvis der er luftlommer i dit system kan man ofte høre det ved at der klukker i varmeapparatet, - måske ikke hele tiden, men med intervaller.
Men selvfølgelig er der vel også en chance for at din vandpumpe er stået af, isåfald vil der ikke være bevægelse i væsken når du aftager din kølerdæksel for inspektion, - men det skal du ikke gøre i varm tilstand, hvis ikke du er erfaren med dette.

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 20-03-09 10:10

Uanset hvad termostaten gør, burde der være varme, medmindre vandet er kogt af. Så det kan være vandpumpehjulet der er stået af.

Er set før på de motorer.

Godkendelse af svar
Fra : gunnarb

Dato : 20-03-09 10:35

Tak for svaret Teil. Det lyder dessværre til at det bliver er sag for mikanikeren at finde ud af, men tak for alle svarene.
mvh gunnarb

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-03-09 10:36

Velbekomme

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-03-09 10:42

Hej.
Kan godt se at tråden er lukket....men hvis du har lidt fingersnilde kan du selv skifte den termostat.
Den koster omkring 550 kr.

Det er altså ikke svært at skifte den

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 20-03-09 13:27

Tak for oplysningen, jeg har dog set at en termostat koster 199 kr. hos T-hansen. Jeg har været ved mekanikeren, som ført kan lave den på tirsdag.
Han nævnte også at det kunne være toppakningen, hvilket undrede mig meget, KAN DET VÆRE RIGTIGT??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-03-09 14:16

Mondeomotoren står lynhurtig af.
Vandmangel/manglende køling=nedsmeltning=Ny motor

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-03-09 01:15

Hvis det er toppakningen, vil du også have vandmangel (det vil enten flyde til olie = gullighvid "mayonaise) under oliedæksel, til indsugning, eller udstødning = damp i udstødning, cylinder = ujævn gang og formentlig bobler i vandet eller ud i det fri, og så burde du kunne se det. Så hvis du ikke skal efterfylde rigtig ofte, er det næppe toppakningen, så det er bare gode penge til mekanikkeren.

Luftlomme eller vandpumpefejl er det mest sandsynlige, og har du vandforbrug kan det være en utæt slange.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 21-03-09 11:26

Mange tak hjkofoed for den gode kommentar til toppakningen.
Jeg tror hellerikke det er toppakningen, den har ikke nogle af de symtomer som du beskriver. Udtæt slange er det heller ikke for der er intet vandforbrug. Nå men nu må jeg se hvad mekanikeren finder ud af på tirsdag.