/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Gul plade biler
Fra : gwh
Vist : 674 gange
50 point
Dato : 17-03-09 23:20

JUHU !! jeg har lige set på ttv. at : En planlagt afgift på biler på gule plader bliver alligevel ikke bliver til noget. Der kommer ikke ekstra afgift på gamle diselbiler uden partikelfilter og en forhøjelse af vægtafgiften af de varevogne der køre på vejen i dag, gennemføres ikke . PU HA. Der må være andre en mig ,der nu kan tørre sveden af panden nu.
Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-09 23:32

Ja puha.......tror vi var mange der åndede lettet op

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 18-03-09 03:13

Anders Samuelsen får min stemme ved næste valg, som TAK,,,,

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 18-03-09 06:36

Nå ja, men nu kommer så det næste problem.
Kan du nu få tid til at bruge de mange penge du ikke skal betale ekstra i vægtafgift.

hawaii7

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-03-09 08:41

Citat
Kan du nu få tid til at bruge de mange penge du ikke skal betale ekstra i vægtafgift.

Sikke noget vrøvl, det er jo netop penge, som mange mennesker ikke har, som de blev stillet i udsigt at skulle betale.
Og sikkert en væsentlig årsag til, at så mange har de gamle biler, som er billige at anskaffe og billige at holde kørende.

Det kunne sgu da heller ikke være rimeligt, med vægtafgiftforhøjelser på op til 11500 om året, bare sådan lige i et hug..

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 18-03-09 09:13

Ærgerligt for os som ønsker os et grønt miljø og som klarer sig med en cykel

Vh
hyldeborg

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-09 09:14

Citat
Det kunne sgu da heller ikke være rimeligt, med vægtafgiftforhøjelser på op til 11500 om året, bare sådan lige i et hug..

Og hvorfor så ikke det

Det er HELE vores afgiftsystem der er galt...

HVAD skal private med biler på gule plader ??????
HVORFOR skal en bil være billigere fordi den "kun" har 2 sæder ?????? (tanken var oprindelig varekørsel)

FJERN afgiftforskellen på de forskellige nummerpladesystemer og lad i stedet forskellen indgå i regnskabet hos dem der har brug for varebiler.... - det bliver alligevel enden på det hen af vejen. DK er det eneste land i verden med et så forstokket system der KUN opfordrer til svindel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-03-09 10:06

Citat
DK er det eneste land i verden med et så forstokket system der KUN opfordrer til svindel.

Nu er det jo altså fuldt lovligt, at være i besiddelse af en gulpladebil til privatbrug, såfremt der er betalt moms på den, og den ikke figurerer i et regnskab som firmabil.
Og med de begrænsninger der er, netop at der kun kan være to personer, er det kun rimeligt, at de er lidt billigere at ha'.

Og for øvrigt hverken forurener eller slider mere på vejene, en gulpladebil. Så at en gammel gulpladebil, hvor der kun kan være 2 personer, pludselig skulle til at betale dobbelt så meget i vægtafgift som en magen til på hvide plader hvor der kan være 9 personer, kan da heller ikke være rimeligt.

Og årsagen til, at de gamle gulpladebiler er billigere i årlig afgift end de nyere gulpladebiler, at da de biler var nye, blev der betalt mere i registreringsafgift på dem, end på de nyere gulpladebiler.

Men du har ret i, at det danske system er helt ude i skoven.

Men det er da med hensyn til størrelsen på de afgifter folk pålægges for at være i besiddelse af en bil, som for de flestes vedkommende er en nødvendighed.

I forvejen betales der kæmpesummer i registreringsafgift når bilen er ny, det meste af brændstofpriserne er afgift o.s.v.

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 18-03-09 10:09

Der er mange der har brug for en bil - der er flere der tror de har brug for en bil, men som ikke har det i virkeligheden.......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-09 11:40

Citat
Nu er det jo altså fuldt lovligt, at være i besiddelse af en gulpladebil til privatbrug

Min pointe var såmænd også blot at hele nummerpladesystem hører til i oldtiden...

Bedre bliver det så ikke af at man indfører ENDNU ET (genindførelse af papegøjer)

Momsen er jo ikke problemet - det er registreringsafgiften der er problemet...

Det kunne man rimeligt nemt komme om ved, ved at lade det indgå i momssystemet - så ville firmaer IKKE blive berørt.

Om de så farer på golfbanen i weekenden er småpenge i det spil.....

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 18-03-09 17:29

Hej god debat Min frygt var da også ,at jeg for det første ikke havde råd til at have bilen og for det andet ,at alle mennesker med en sådan bil fra før 1998 ikke kunne komme af med deres biler fordi ingen ville købe dem og forhandlerne ikke ville tage en sådan bil i bytte , for jeg er sikker på at det var blevet resultalet, og HVOR skulle vi så komme af med de biler, vi ikke mere havde råd til at have og som jo stadig har en hel del værdi i penge. Det var jo blevet kaos. så derfor er jeg bare så lettet over at det ikke blev til noget.
Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 18-03-09 18:32

Citat
Og med de begrænsninger der er, netop at der kun kan være to personer, er det kun rimeligt, at de er lidt billigere at ha'.

Ja, men burde små lækre sportsvogne, som jo også har begrænsninger og kun to sæder, så ikke også have en billigere afgift

...og så forurener de nok ikke så meget som de store 4-hjulstrækkere

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 18-03-09 18:38

Det er jo slet ikke bilens størrelse, alder, forureningsgrad, brændstofforbrug e.l. der er afgørende for afgiften, men politikkernes opfindsomhed.

Man kunne også indføre at folk med røde biler skal betale mere i afgift (min er ikke rød hi,hi).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-09 19:09

For ikke at tale om de "lette" køretøjer.... (dem hvor taget kan tages af....)

Hvorfor staffe folk der køber et "samlesæt"

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 19-03-09 11:48

Citat
Ja, men burde små lækre sportsvogne, som jo også har begrænsninger og kun to sæder, så ikke også have en billigere afgift

...og så forurener de nok ikke så meget som de store 4-hjulstrækkere

Jamen sådan en sød lille sportsvogn, den betales der da heller ikke så meget i vægtafgift for.

M.h.t. forurening, så forurener en benzinbil betydeligt mere end en dieselbil, når der tales om CO2 udslip....så jo, på visse områder forurener de mere.....og nu ryger der jo som regel en del benzin gennem en sød lille, tørstig sportsvogn

Citat
Det er jo slet ikke bilens størrelse, alder, forureningsgrad, brændstofforbrug e.l. der er afgørende for afgiften, men politikkernes opfindsomhed

Det er så rigtigt......og politikerne håber bare på, at befolkningen er dumme nok til at acceptere deres bortforklaringer om hvorfor de skal ha' flere penge skrabet ud af de, i forvejen, økonomisk hårdt belastede bilejere

Godkendelse af svar
Fra : gwh

Dato : 22-03-09 04:36

Tak for svaret dova.
Gode synspunkter som jeg deler med dig
Også tak tol andre der deltog i spørgsmålet.
Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : sebette

Dato : 26-04-09 15:23

hvad gør jeg når der kun er et lys på kørelysrelæet???
men når jeg bruger den gamle metode med knap da virker det OK !