/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Isolering i Etageadskillelsen?
Fra : johsstroger
Vist : 999 gange
100 point
Dato : 14-03-09 16:27

Jeg er ved at renovere mit hus, og har i den anledning taget de gamle lofter ned. Nu skal jeg så have isoleret etageadskillelsen til 1. salen. Så er mit spørgsmål: hvor mange mm isolering skal der være i den? Oppe over er der opvarmede rum med stue temp i.
Håber i kan hjælpe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-09 16:42

Så er der ingen grund til varmeisolering. Men isolering, kan også være mod lyd.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-09 16:44

Hvis der er præcis samme temperatur på begge sider er varmetransporten nul. Derfor giver isolering ingen varmebespaelse.

Med små forskelle er varmetranporten ganske lille og isolering betaler sig næpppe.

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 14-03-09 16:45

prøv at se på: www.bolius.dk - der kan du finde næsten alt om bygninger

Mvh. Larsigne

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-03-09 17:07

Nødvendigt eller ikke nødvendigt - det kan diskuteres, men da der skal være udluftning af den bærende konstruktion, er det absolut en fordel at have isolering over denne, så der ikke bliver fodkoldt ovenpå. Jeg har isoleret med 150 mm her, men der er vist ingen bestemte krav om tykkelsen.
Nævnt nedefra er der følgende: loftbrædder - alukraft - udluftningsmellemrum 150 mm rockwool bundet op - gulvbrædder.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-03-09 17:09

Glemte at sige, at rockwool'en er fyldt i mellem spær og strøer.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-03-09 17:29
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-03-09 17:40

Da vi byggerde om for 2 år siden lavede vi også stue og soveværelse på 1. sal.
Vi fik at vide der skulle være 200 mm. rockwool i etage adskillelsen.
Det har vi så hellerikke fortrudt vi gjorde.
Men INGEN dampspærre.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-03-09 17:44

Pia: "fik at vide" Af hvem ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-03-09 19:17

Citat
Pia: "fik at vide" Af hvem ?

Den tømmremester der rådgav os.
Vi var heller ikke klar over det så vi spurgte en proff.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-03-09 19:37

der må ikke anvendes dampsperre i etageadskillelser.

per

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-03-09 20:14

Citat
der må ikke anvendes dampsperre i etageadskillelser.

Det har jeg jo skrevet

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-03-09 21:16

og hvad så Pia

skal jeg straffes nu !!!

per

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-09 22:37

myg
Du skriver at der skal være udluftning af den bærende konstruktion i etageadskillelsen.
Hvor har du det fra.
Jeg forstår ikke formålet.

Det er noget helt andet hvis der ikke var opvarmede lokaler ovenpå etageadskillelsen.

Den rockwool anvisning, som stilkene henviser til, handler om noget helt andet. Det er isolering mod et koldt loftsrum.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-03-09 08:22

Min henvisning var ment som: "En at bladre i", og gøre sine tanker hvad man vil. og en god ide var som der står at tale med en Rockwool isolatør. For isolering de`r har kun til formål at dæmpe støj, - og nu findes der mange typer rockwool, og måder at efterisolere på, så det var vel en ide at følge henvisningen,og det skulle undre om det koster noget.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-03-09 09:15

transor -> Det var hvad jeg blev belært om, da jeg byggede i 70'erne - så jeg har et luffyldt hulrum under spærene/strøerne og over dampspærren nedadtil. Hulrummet har forbindelse ud i skunken, men med pap imellem, så det ikke ligefrem blæser ind (her er der jo så en vis temperaturforskel, så derfor dampspærren går jeg ud fra.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 100 point
Dato : 15-03-09 09:30
Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-03-09 19:54

Til stilkene

Det er en adskillelse i et toetages hus. Så der er ikke forbindelse til nogen skunk. Går jeg ud fra.

Godkendelse af svar
Fra : johsstroger

Dato : 16-03-09 17:41

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 16-03-09 18:07

Jeg mener helt klart at du har givet pointene forkert til stilkene, han er ikke berettiget overhovedet i noget der har med ejendomme at gøre

per