/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Aktier
Fra : Avant85
Vist : 639 gange
300 point
Dato : 12-03-09 11:36

Er der en venlig sjæl, som kan udpensle, hvordan man skal forstå, når der står :
1 ) "Volumen" og

2 ) "Markedsdybde" og

3 ) "Indre værdi"

altså i forbindelse med en aktie's værdi, omsætning osv

NB: Hvornår går en aktie på 0, altså mister sin værdi helt. Her tænker jeg på bank-krak og "under afvikling" og hvad de ellers kan finde på at benævne det

EKS. en bank er under afvikling pga for store nedskrivninger. Aktien står til 5øre i værdi. Et andet pengeinstitut køber vedkommende bank. Hvad med aktien? Jeg forestiller mig at navnet skifter på banken. Hvad så med aktien så mister den jo "ophavet"

Jeg ved ikke om spørgsmålet (ene) er forstået

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-03-09 12:02
Accepteret svar
Fra : DAF_direktoer

Modtaget 310 point
Dato : 12-03-09 12:04

Hej.

Her er et par korte svar på dine 4 spørgsmål:

1. Volumen er et andet ord for omsætning, og omsætning er lig med det dagligt handlede antal aktier gange med kursen/prisen på den enkelte aktie.

2. Markedsdybden kan oplyses i op til 5 niveauer, dvs. hvor mange aktier udbydes og efterspørges der på et givet tidspunkt til (op til) 5 forskellige priser. Der gennemføres handler, når køber og sælger mødes på en og samme pris. De andre potentielle købere og sælgere forlanger lavere/højere priser og må derfor vente på, at en handelsmodpart kommer ned/op på deres pris. Hvis der er mange flere aktier til salg (på de 5 højere niveauer) end der efterspørges (på de 5 lavere niveauer), så vil kursen/prisen alt andet lige falde i den allernærmeste tid - og omvendt hvis der er færre aktier til salg end der efterspørges. Lidt mere professionelle investorer kan dog skjule deres reelle købs-/salgs-ønsker, så de ikke fremgår af "bogen"/markedsdybden, men først dukker op, når de først fremlagte aktier er købt/solgt. De købere/sælgere, som først lægger aktier ud på en bestemt pris, handles først - dette kø-fænomen kaldes "tidsprioriteten".

3. En selskabs "indre værdi" er dets egenkapital opgjort til bogført værdi divideret med antallet af aktier.

4. En aktiekurs går i nul, når konkursdekretet er udskrevet - dvs. efter konkursboet er opgjort og kurator har fundet ud af, at der ingen penge er til aktionærerne - efter at kreditorer har fået deres penge.

Mvh

Claus

Tidl. direktør for Dansk Aktionærforening

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-03-09 12:05

Hvis en bank er et aktieselskab, og det er de praktisk taget alle sammen, så kan man kun købe den ved at købe aktierne.
Med mange aktionærer vil man i praksis ikke kunne købe samtlige aktier, men så er der en regel om at den der har over taget langt majoriteten (90% såvidt jeg lige husker), kan tvinge resten til at sælge.

Noget andet er hvis en bank ikke opfylder forpligtigelserne. Så kan finanstilsynet lukke den og lade andre banker overtage driften. Eventuelt Nationalbanken som vil sørge for kunderne under afviklingen.
Handelen på børsen med bankens aktier vil normalt være suspenderet, så der findes ikke nogen officiel kurs.
En opgørelse, vil såvise om der er noget til aktionærerne.

Hvis dette ikke er tilfældet er aktierne værdiløse.

Kurser er det der registeres som følge af handeler på børsen. Der findes ikke handeler til 0 kr. Det er jo ikke en handel. Så kursen 0 findes ikke.

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 12-03-09 13:03

Tak for svaret DAF_direktoer.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 12-03-09 13:22

Transors svar halter på flere punkter, så pas lige på, hvis du skal bruge det til noget.

Mvh

Claus

Tidl. DAF-direktør