/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kreditor render på dørene
Fra : snerose
Vist : 885 gange
100 point
Dato : 10-03-09 12:39

Min søn, som er under uddannelse, og bor i en lejebolig, har desværre sat sig lidt for hårdt i det.
Han har en del gæld, som han stiftede sammen med sin tidligere kæreste, men som stod i hans navn.

Nu er det så, at han ikke kan betale det hele lige nu, og skylder en del penge væk bla. til DER.
Han har sagt til dem, at han ikke kan afse nogle penge på nuværende tidspunkt og har bedt dem sætte sagen i bero for en tid, til han kommer til flere penge. Men de ringer til ham hver uge på forskellige tidpunkter og nu er de begyndt at komme og ringe på hans dør.

Så er mit spørgsmål: Må de godt det?

Der er ingen tvivl om, at han jo selv har sat sig i den situation, men han får jo ikke flere penge af at de kommer rendende. Han ved godt, at han skal betale, men kan bare ikke lige nu.

Tak for hjælpen...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-03-09 12:46

Om DER selv må komme rendende ved jeg ikke, men det er vel bedre at det er dem end fogeden??

Jeg syntes din søn skal gå ned i forretningen og lave en afdragsordning, selv om beløbet bliver nok så lille, så kan de da se, at han har til hensigt at betale

Hvis han ikke får ændret sin aftale, kan DER indrive gælden via fogeden, og det er noget skidt

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-03-09 12:49

Hvis de kommer rendene er det jo fordi han ikke har indgået en aftale.

Så lav en aftale.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-03-09 14:21

Enten skal han lave en afdragsordning som han overholder, elelr også skal han lade det gå i fogedretten....der har han så muligheden, at erklære sig insolvent...d.v.s. at han fortæller han ikke kan betale, og så henlægges sagerne i et halvt år ad gangen, hvor kreditorerne ikke må "rende ham på dørene"....men han skal under alle omstændigheder være obs. på, at der løber tårnhøje renter på....et par år på den måde, og en gæld på eks. 5000,- er pludselig vokset til 20-25000.

Så hvis han overhovedet kan, så få det betalt ned hurtigst muligt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-03-09 14:53

Hvis han skal erklæres insolvent,skal han også afleverer det lejede hos DER

I det hele taget, kan DER godt kræve det retur allerede nu, når han ikke overholder betalingen

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-03-09 15:45

snerose

han må aldrig aflevere det købte tilbage til forretningen eller de folk der kommer rendende, så kan de komme efter ham med det skyldige beløb, men aflevere han det via fogedretten, er det til fuld og endelig afgørelse, sådan er købeloven indrettet, der er jo tale om et forbrugerkøb.

per

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 10-03-09 22:27

Som Nordsted siger. Ned i forretningen og bed om ro til bedre tider. Det koster - men sådan er det jo alle steder.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-03-09 08:58

Det bedste han kan gøre er, at tilbagelever det, som han har lejet/købt, så er lidt af gælden ude afverdenen. Så skal han som andre også skriver, indgå en aftale om et fast beløb, som han skal overholde. Det er no´k den bedste løsning for begge parter.

De som har et tilgodehavende, må naturligvis godt henv. sig om, at få deres tilgodehavende. Det der dog undrer mig, det er, at de ikke vil have deres genstand tilbage. De må ikke selv tage den, men din søn må godt udlevere genstanden - det er ikke selvtægt, MEN ganstaden er nok mindre værd en værdien - eller har din søn ikke genstanden mere?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-03-09 09:14

snerose

som tidligere fortalt er det et forbrugerkøb (formentlig) hvis du aflevere genstanden til forhandleren ender de med at have et krav imod dig, men tilbageleveres det via fogedretten kan de intet krav komme med imod dig (købeloven om forbrugerkøb) så lad være med at aflevere det også hvis de vil give dig en kvittering, men kan du få en saldokvittering er det muligt at de mister deres krav.

per

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 11-03-09 09:32

De tager ikke imod det købte, for det er faktisk et lån, som han har taget til at købe deres produkter for. DER udlejer ikke noget mere. Men tak for de gode svar.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-03-09 09:55

Nåå på den måde...............men alligevel, for at få stoppet renderiet, så bør han indgå en skriftlig aftale med DER... selv om beløbet bliver nok så småt, så er det bedre end ingen afdrag overhovedet

Har DER accepteret at han ikke kan betale pt? har han det skriftligt?

Hvis det kun er mundtligt, kan han komme i knibe ved at DER indgiver beløbet til inddragelse i fogedretten... med ekstraudgifter

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-03-09 09:56

Vrøvl... Ikke DER, men dem han skylder pengene til

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-03-09 10:25

husk at der skal foreligge en dom førend fogedretten kan indblandes, ligeledes for registrering i RKI. med mindre du har underskrevet en aftale om umidelbar fogedforretning, det kunne ligne DER/Leasy/Gudme Raaschou Bank en og samme koncern. tidlige også Blockbuster video. Nils Thorborg ejer af det hele.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-03-09 10:27

Snerose

du kunne også kikke på denne side der står hvad og hvornår de må komme.

http://www.flere-penge.dk/Inkassoret.htm

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-03-09 10:29

snerose

lad dem få pant i det betalte indskud/forudbetalt leje i hans lejlighed, så kan i/han få lidt ro.

per

Accepteret svar
Fra : Kirsten_Dalum

Modtaget 100 point
Dato : 18-03-09 13:27

Hej,

Er sagen overdraget til incasso?

Kontakt evt. långiver med henblik på indgåelse af en skriftlig afdragsordning.
Det kan måske forhindre renter og yderligere omkostninger, fx. ved behandling i fogedretten - og så er klare linier jo altid en god ting for alle parter!

Med venlig hilsen

Kirsten Dalum
Cand.jur.
Dalum Law Consulting smba.
www.dalum-law.dk

Godkendelse af svar
Fra : snerose

Dato : 12-05-09 08:37

Tak for svaret Kirsten_Dalum.