/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
røg hætte
Fra : CCjunior
Vist : 3875 gange
50 point
Dato : 07-03-09 17:09

Jeg har en kammerat som døjer med at det slår tilbage når han tænder op. Han har sikkert en kuldebro i det her fugtige vejr.
Ham der monterede brændeovnen har tilbudt ham en elektrisk røghætte til 6000,- der ud over kommer så elektriker regningen.

Mit spørgsmål er så : Hvordan er jeres erfaringer med en der kører uden strøm. Altså bare en roterende røghætte.?

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 60 point
Dato : 07-03-09 17:19

Elektrikere er ejheller det billigste at entrere med, og når den så er i drift har den så også forbrug. Jeg har ikke personlig erfaring, men min svoger eksperimenterede også med det, Han startede med den som drejer fra vinden, men fik ikke tilfredsstillende resultat før med den roterende. Men igen tror jeg det er de eksisterene forhold der gør sig gældende, det ene kan være godt til et sted, men ikke til et andet.
Er det helt umuligt at forhøje skorstenen ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-03-09 17:28

Citat
Hvordan er jeres erfaringer med en der kører uden strøm. Altså bare en roterende røghætte.?

Sådan er de erfaringer vi har..
Jeg siger dig vi har kæmpet med det samme og prøvet ALT.
Intet hjalp før vi købte en elektrisk.Så hjalp det til gengæld også.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-03-09 17:30
Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-03-09 17:31

Der kan være to grunde til utildresstillende skorstenstræk.

1 skortenen er for kold, fordi den er for stor og for dårligt isoleret i forhold til fyringens effekt.

2 den går ikke fri af omgivende bygninger , træer m.v så man kan få blæst ned i den.

En skorsten skal minst op over egen tagrygning. Men det er ikke altid nok.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-03-09 18:16

Citat
2 den går ikke fri af omgivende bygninger , træer m.v så man kan få blæst ned i den.

Ja vores hus lå på lars tynd..... marker.
Ingen træer rundt om men en meget stejl rejsning på huset lavede problemerne for os.
Så der er mange ting der kan spille ind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-09 18:26

Jeg har set en roterende fyr sidde oppe på skorstenen som tilsyneladende ikke er elektrisk.
Den har kugleform med en masse lameller.

En brænde ovn skal startes ordenligt op.
Der skal ikke skrues formeget ned.
Vejrforhold med lavtryk kan drille.
Forholdet skorsten / tag kan drille.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-09 18:28

Og rummet skal kunne tilføre luft til forbrænding.
Starter vi emhætten uden at lukke et vindue op ..........................kommer der røg i stuen.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 07-03-09 18:45

Han skal aldeles ikke have fat i en eliktrikker, han skal have fat i en røgvender (TVISTER), den kan han købe eller bestille hos XL til 595 kr. den er lige til at montere også for ufaglærte.

De fleste steder forlanger de 2200 for sådan en, men den hos XL er den bedste

Jeg har monteret min, den virker fantastisk, og jeg har aldrig røgnedslag mere det havde jeg hele tiden før

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-09 19:07
Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 07-03-09 19:13

Nej det hedder en tvister, men det er ikke den du viser, men en noget ligende, men til en helt anden pris.
Jeg sloges med tilbageslag så jeg var ved at opgive, jeg har den bedste fyring nu.
Jeg skal finde et billede af den senere

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 07-03-09 19:18

http://www.rogvender.dk/

prøv engang og gå ind på den side

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-09 20:20

Ja - ok den kom jeg også forbi.
1-1

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 07-03-09 21:56

Citat
Jeg har en kammerat som døjer med at det slår tilbage når han tænder op. Han har sikkert en kuldebro i det her fugtige vejr.
Ham der monterede brændeovnen har tilbudt ham en elektrisk røghætte til 6000,- der ud over kommer så elektriker regningen.

Ring sgu da til din skorstens-fejer ? = GRATIS
ryger over alt det andet der hører til huset.

MEN TÆN ORDENTLIGT OP, har haft masse af disse baghylere,
og ALT SAMMEN, grundet for langsom optænding.
Mine de kommer som regelt, når jeg pbner 'ruden'
og vil lægge mere VÅDT på.

ALT ANDET ER SPIL AF PENGE.

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 15-04-09 17:26

Tak for svaret stilkene.
Først til mølle

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-04-09 17:52

Tak selv, og nu har du formentlig løst dit problem.