/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Flytte data til anden PC...?
Fra : Ysseven
Vist : 1572 gange
300 point
Dato : 27-02-09 21:13

Hej derude!

Nu har jeg brug for hjælp igen:

Jeg har besluttet at formatere min gamle Medion laptop (med XP), men vil gerne beholde min mails, dokumenter m.v

Min mand har en ny laptop med vista og masser af plads, som jeg havde tænkt mig at "låne" til opbevaring.

Men hvordan får jeg lettest og sikkert smidt ting over, især mine mails? Skal de eksporteres eller bare kopieres et sted fra?

Og kan det gøres via kabel, eller skal det gøres via USB-stik?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-02-09 22:01

Køb en 8gb pen og kopier det over til den, så'n en kan få's for en hund

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-02-09 22:03

Du kan os oprette en Gmail konto og sende det til den, der er jo masser af plads på Gmail kontoen

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 27-02-09 22:09

Jeg har bjerge af mails, og det vil tage flere dage af sende dem alle til min gmail-konto, som jeg kun har haft i ret kort tid.

Så det dutter ikke!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-02-09 22:14

Så en usb pen på 8gb

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-02-09 22:26

Så vidt jeg husker har i hjemmenetværk som kan bruges af begge computere, og så kan du gemme dine ting og sager i en mappe og flytte over på mandens computer imens du formaterer og genindstallere, det er vel unødvendig at fortælle, at du skal bruge de samme programmer til at Importere dine gemte mail, som det program du brugte da du Eksportede dem, kort sagt du skal vælge Filer og Eksporter og klikke på Meddelser for at gemme dine mails og Filer- Importer når du vil hente dem ind i din nye installation.
Microsoft har et program til at flytte filer og indstillinger, den kan du bruge hvis det er fra XP til Vista, men ikke nødvendig at bruge nogen ekstra programmer, når du bare vil gemme indtil du har geninstalleret det samme styreystem igen.
Dokumenter - Billeder - Musik og Videoer vil jeg foreslå dig at kopiere over i en gemme mappe, eksempel: Åben mappen Dokumenter og klik på Rediger, klik Marker alt, så har du ovre i venstre side en linje du kan klikke på Kopier de markerede elementer, i det vindue som åbner, finder du din gemme mappe og markerer den, klik så på Kopier og et øjeblik efter er der en kopi af hele indholdet i mappen Dokumenter i din gemme mappe, gemme mappen kan være på din egen computer og flyttes over på mandes computer, den kan også oprettes på forhånd, på mandens computer og alle dokumenter med mere, kopieres direkte over på mandens computer, så skla du i vinduet som åbner når du klikker på Kopier de markede elementer, klikke på Netværks steder og der finde din gemme mappe på mandens computer, den eller de filer du eksporterer med mail programmet skal også i din gemme mappe og kan senere importeres derfra igen. Jeg anbefaler af kopiere dine ting og sager, i stedet for at flytte dem, fordi mappen Dokumenter er en system mappe og du risikerer at få fejl ved at flytte en system mappe.
Jeg håber det blev nogenlunde forståelig, ellers spørg efter en mere detaljeret forklaring.
Når du så geninstallerer igen, kan du så vælge at dele harddisken i to partioner, så er det meget nemmere fremover, når du vil geninstallere dit system, så gem på din egen harddisk på den anden partion, system mappen Dokumenter kan flyttes til den anden partion og så vælger Windows selv at gemme der, men husk alligevel backup at dine filer, harddisken kan gå i stykker eller du kan ved et uheld komme til at formater begge partioner

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 27-02-09 22:33

Tak skal du ha', o.v.n.!

Det vil jeg prøve i morgen - i aften er jeg for træt = halvfarligt...

Men det var ellers godt husket med netværk mv.!!!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 28-02-09 07:38

Nu har jeg sovet på sagen, og er kommet i tanke om noget:

Årsagen til at jeg vil formattere er, at jeg vil fjerne skidt og kanel for at få lidt mere gang i maskinen.

Den har p.t. drevene C, D (backup) og E (recover), som den altså er født med...

Kan jeg ikke bare flytte mine dokumenter m.v. over på mit D-drev, og så formattere C-drevet..?? Eller er det ikke nok?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-02-09 08:58

Jo da, du kan sagtens flytte dine ting til D drevet, det gør jo så os det hele lidt nemmere

mvh klaudi

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 28-02-09 09:02

Jo, og hvis du benytter den medfølgende Recovery skal du ikke tænke på Formatering af C: det gør den for dig.
MEN personligt synes jeg stadig du også bør ligge det over på den anden maskine eller en USB ting, det kan jo gå galt og backup er altid god.

PS. check lige dette indlæg -> http://www.microsoft.com/windowsxp/using/setup/getstarted/bott_fstw.mspx
Kan også bruges til ominstallation flere detallier her
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/setup/winxp/migrate.mspx

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 28-02-09 11:19

Citat
Jo, og hvis du benytter den medfølgende Recovery skal du ikke tænke på Formatering af C: det gør den for dig.

Det er jeg ikke sikker på...

Jeg har læst og kigget på ting, men er i tvivl om, hvad der sker, hvis den sætter maskinen tilbage til fabriksindstillinger - for så må det jo nødvendigvis også påvirke D og E-drevene...!?

Og som jeg læser om recovery, så giver det ikke automatisk den forhåbede effekt, menlig flere resourcer på maskinen...

Så jeg lader tråden stå lidt endnu.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-02-09 12:07

Citat
recovery, så giver det ikke automatisk den forhåbede effekt, menlig flere resourcer på maskinen...
det gør en formatering og nyinstallation da heller ikke hvis du mener at udnytte de resourcer der er der, så kan du ikke mærke forskel, og husk at det er Support & Applications disken du skal bruge

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 28-02-09 12:12

--> o.v.n.: det forstår jeg ikke... Siger alle de kloge ikke, at en formattering frigiver "kraft", fordi maskinen efter ca 5 års brug er fyldt med skidt og kanel...??

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 300 point
Dato : 28-02-09 12:12

Citat
Når du så geninstallerer igen, kan du så vælge at dele harddisken i to partioner, så er det meget nemmere fremover, når du vil geninstallere dit system, så gem på din egen harddisk på den anden partion, system mappen Dokumenter kan flyttes til den anden partion og så vælger Windows selv at gemme der, men husk alligevel backup at dine filer, harddisken kan gå i stykker eller du kan ved et uheld komme til at formater begge partioner
citatet er fra mit første indlæg, og bliver sat ind her, bare som en advarsel, læs de sidste to linjer igen, hvis du vælger at have sikkerheds kopi på samme harddisk som du formaterer, jeg var tæt på at formatere en hel harddisk i aftes, hvis jeg havde valgt første mulighed, ja så var recovery partionen røget med

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-02-09 12:14

Din recovery disk formater automatisk, det er IKKE bedre at formatere på anden måde

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 28-02-09 12:16

Hmmm....

Men kan jeg gemme mine dokumenter på D, og så selv formattere C...??? Eller er jeg godt på vej til at lave seriøse ulykker?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-02-09 12:24

Citat
er jeg godt på vej til at lave seriøse ulykker?
ikke nødvendigvis, men du skal dælme være vågen

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 28-02-09 12:59

Måske, men de fleste mailprogrammer har jo en eksporter/importer funktion, men som nogen siger, en backup har da aldrig skadet..

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 28-02-09 15:37

Ysseven: det kommer jo an på producenten defination, og hvad de har lagt med i Recovery IMAGE'et.

Måden min Medion pc laver Recovery er via et Symantec Ghost image som ligger på E:
D: har de fra fabrikken lagt Driver CD/DVD'en ind på.
ved recovery indlæses ghost imaget oven på drev C: fra drev E: hvorfor drev E: jo ikke kan ændres da det er kilden !!, og sidst jeg gjore det var det kun C: som blev "nul" stillet, men Backup er stadig bedst.

http://www.probz.com/index.php?s=921ddd190b49219f4b6ce78ade934d64&showtopic=52&pid=9108&st=0&#entry9108

PS. problemet med udtalelser her på kandu, er folk er vant til forskellige systemer.

Medion laver recovery via IMAGE = XP , Drivers & de fleste programmer bliver automatisk lagt ind da de er med i IMAGE'et.

Fujisu-Siemens kalder også deres for recovery ,men er en normal XP installations cd/dvd, hvorfor man selv skal installere driver og programmer bagefter. ALTSÅ ikke recovery men en ominstallation.

Nogle andre ligger Recovery IMAGE'et med på DVD'en, og med disse type kan alt forsvinde, har endda en ven hvor den ekstra hardisk han havde sat i blev renset :(
USB/Ekstern Backup længe leve.
osv.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-09 10:24

(prik prik) Har du slette alt?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-03-09 18:57

Update:

Jeg kørte recovery, som faktisk gav mig muligheden for KUN at sætte C-drevet tilbage til fabriksindstillingerne - modsat af, hvad supporten hos Medion sagde!

Så jeg fik fjernet så meget som muligt (den gik ned hele tiden, og det blev sværere og sværere at få fat i ting), og kørte så CD-en. Og så var den som ny. I ca. 2 dage!

Så kom der pludselig en anden besked: Tag back-up og skift harddisken...!!!

Enden på historien blev, at jeg nu har en Acer Aspire 5530 med Vista. Og nu prøver jeg at finde en måde at få XP tilbage på...!

Mine gamle mails har jeg ikke fået ind endnu, ej heller mine programmer. Og jeg er ked af, at jeg ikke har vendt tilbage før!

Nu lader jeg den stå lidt, og lukker så tråden for at starte en ny om, hvordan jeg får skiftet Vista ud til XP. Driverne ligger vist tilgængelige på nettet til denne her...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-09 19:14

Ok, held og lykke

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-03-09 19:37

Lyder som om du skal ha en ny hardisk i din Medion, så kan du bruge den igen :)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-03-09 20:42

Du vil helt sikkert få besvær med at få XP på den computer, på grund af at den har en SATA harddisk, se bare de mange spørgsmål her på Kandu.
En ny harddisk til din gode gamle Medion havde været meget nemmere

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 22-03-09 07:59

Jeps, installation af XP på en maskine med SATA hardisk og uden floppy kraver du bygger en ny installation med den rigtige SATA driver indlagt,....
Din Medion kan du sætte en ny hardisk i, bruge Recovery CD/DVD'en og der med være meget hurtige klar igen.

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 19-04-09 11:13

Tak for svaret o.v.n..

Beklager, at jeg var så længe om at lukke tråden!

Jeg fik formatteret mit C-drev, men det døde for mig kort tid efter.. Så nu har jeg en ny - men med Vista. Suk.

Der kommer derfor en ny tråd om lidt, fordi jeg har brug for hjælp til at fjerne Vista og installere XP - og helst, så det virker...!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-04-09 12:05

Selv tak, desværre for sent, men du burde have sikret dig downgrade mulighed da du købte den nye