/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
kørselsfradrag
Fra : chobber
Vist : 2768 gange
70 point
Dato : 27-02-09 15:20

Hej

Jeg er stud. og på SU.
Nu er jeg blevet tilbudt muligheden for en ekstra indtægt ved at køre rundt med reklamer.
Det kræver, at jeg skal oprette et SE nr idet jeg skal køre det som selvstændig.
Jeg får en aflønning på 700 kr pr gang excl moms.
Jeg skal køre fra mit hjem til afhentningsted 15 km
Reklameturen= 105 km
Altså 120 km til turen

Jeg har ingen bi,l og skal således låne en bil hver gang, jeg skal køre.
Hvor meget kan jeg så trække fra, så jeg ikke skal betale skatten af de 700 kr men kun de 7oo kr - en eller anden fradrag(kørselsfradrag) = nettoløn til mig

Sådan at når året er gået kan jeg selvangive
x antal ture
x antal km
x antal kørselsfradrag

Eller vil det være lettere/bedre/værre for mig at købe min egen bil ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-09 15:55

Citat
Hvor meget kan jeg så trække fra, så jeg ikke skal betale skatten af de 700 kr men kun de 7oo kr - en eller anden fradrag(kørselsfradrag) = nettoløn til mig

Trække fra HVOR ????

Som selvstændig kan du trække ALLE dine udgifter fra i regnskabet....

Det er IKKE selvangivelsen der skal fratrækkes noget... (bortset fra "firmaet" må give underskud )

Hvordan du så vil få råd til at låne/leje bil og køre over 100 km samt få overskud - må ligge hen i det uvisse

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 27-02-09 15:56

Mene de 700.kr skal trækkes som dag/fradrag, men det kan/må din arbejdsgiver oplyse dig..
Men det kommer også an på, hvor mange gange du skal ud med reklamer pr.uge,, hver 14 dag eller mdr. Så hvis det bare er 2-3 gange om ugen er det dag-fradrag du skal bruge så du ikke får et skattesmæk næste år.....
Kørelsepengene er skattefri....

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 27-02-09 16:02

Lad vær med at tag jobbet før du har anskaffet dig en bil.... Det giver sku nok for meget bøvl....
Hvad nu hvis du ikke kan låne en bil en dag du skal ud med reklamer....

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 27-02-09 16:04

Bliv pakke/postbud i stedet........ de har en bil du kan låne

Kommentar
Fra : chobber

Dato : 27-02-09 16:08

Bilen er jeg sikker på at låne hver gang
Turen er 1 gang i ugen
Jeg bliver jo selvstændig

Refi
Havde jeg nu været ansat havde jeg fået 700 kr og mit fradrag er jo brugt ved min SU, så min reklameindtægt vil være B indkomst ergo fuld skattetræk uden noget fradrag og skatten ville være på 280kr = 520 netto til mig

selvstændig HVAD ER ALLE udgifter refi ? ggg

Den eneste udgift jeg vil få på min reklameindtægt vil være min kørsel

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-02-09 17:24

Du skal lave et firmaregnskab. Du skal sende faktura med tillæg af 25% moms ovenpå de 700 pr gang.
Dul aver så km regnskab og udgiftfører et beløb svarend til ligningsrådets godkendte pr km .
Det er for tiden 3,56 kr /km . Kun firmaets slut overskud skrives på din elvangivelse. Momsbeløbet afregnes kvartalsmæssig med skat.

Det du betaler for benzin og til bilejeren holder du udenfor regnskabet. Det er det du har de standardiserede 3,56 til.
Du kunne også lade billån osv indgå i regnskab i stedet. Men det vil give et værre bævl.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-02-09 17:41

Du får vel den skattefri kørselsgodtgørelse UDOVER de 700 kr.?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-09 18:08

Jeg tvivler....

Deres ordninger er beregnet på SELVSTÆNDIGE vognmænd - den slags bruger deres egne biler

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-02-09 18:30

Bille 1948 tænker og skriver stadig i lønslavetermer.

Der er ikke noget som hedder kørselsgodtgørelse som selvstændig.

Det er kørselsomkostninger du kan trække fra i firmaregnskabet. Det er ikke noget du får.

Kommentar
Fra : chobber

Dato : 27-02-09 19:10

DVS

afregning til distubetør 700 kr
moms 185 kr
ialt 885 kr det ved jeg er min løn for det udførte arbejde

Du mener så jeg skal lave en faktura til distrubetør på

120 km a 3.56..................427.20
honorar 700 -427.20.......278.80
ilat .............................700.00 kr
moms ......................185.00 kr
samlet faktura ......885.00 kr

jeg opgir til skattefar min indtægt til 278.80 og vil så betale 40% af det beløb( altså 69.70 bliver så skat.
Jeg kan så gøre min nettoindtægt for at køre reklamerne til

kørselfradraget ...........................472,20
løn 278.80 - 69.70.......................209.10
ialt.............................................681.30 kr
Så kommer selvfølgelig mine udgifter til brændstof

Er det korrekt forstået af mig?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-09 19:19

GLEM dit fine regnskab....

Du sender dem en regning på 700.- kr + moms.....

Og momsen er jo IKKE din - den skal videre til staten

Så du FÅR 700 kr. og ikke en øre mere - derfra går så dine udgifter til bil , benzin og hvad der ellers måtte være....

Resten er OVERSKUD og skal beskattes (og der er ikke noget til den pris) - budene får mere ud af det

Uden en bil der alligevel holder stille ER det ikke pengene værd - det er højst et tilskud til "vognmanden" der ikke har nok at lave....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-09 19:28

Og så skal vel lige tilføjes at det unægteligt bliver lidt svært at fratrække benzinudgifter uden bil og uden lejekontrakt på bil....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-09 19:33

Så...

Indtægt 700.-
Skat 280.-
Benzin min. 10 l. 100.-

Tilbage til dig bliver så maksimalt 320.-

Og så er der ikke taget hensyn til eventuelle ANDRE udgifter....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-02-09 19:56

Spørg dog Skat, så du kan få et konkret svar.

Kommentar
Fra : chobber

Dato : 27-02-09 20:26

jo jo ans men de har lukket nu

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 35 point
Dato : 28-02-09 11:34

Hej Chobber

Der er ikke krav om at du skal momsregistreres medmindre din omsætning overstiger 50.000 kr. Så til at starte med kan du sende en faktura på 700 kr. uden at lægge moms til. Momsregistreringen kan du altid lave senere hvis du overskrider grænsen.

De omkostninger du kan fratrække er de omkostninger du kan dokumentere, dvs. brændstofkøb og eventuel leje af bil (da du ikke selv har nogen).

Vær opmærksom på, at hvis du ikke er momsregistreret, så kan du ikke 'løfte' momsen af dine omkostninger med moms, fx. brændstofkøb - du må kan lave en simpel beregning for om det vil kunne betale sig at være momsregistreret.

Som selvstændig kan du ikke opnå kørselsfradrag, idet der er tale om erhvervsmæssig kørsel og ikke privat kørsel fra hjem til arbejdsplads.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : chobber

Dato : 02-03-09 08:36

ampere

Nahhh momsen kan jeg nu ikke udelade.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 02-03-09 08:58

SU og selvstændig erhvervsdrivende.... Er ikke helt sikker på det er en go kombination....

Men 120 km i bil og hvor mange timer tager det? Det ka da ikke løbe rundt på 700kr.... Og som andre skriver ka du ikke få kørselsfradrag... Hvis man ku det skulle man da være postbud

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 02-03-09 10:20

Hej chobber !
Jeg får det indtryk at du ikke er så stabil ud i regnskaber, så pas på.
Når sandhedens time oprinder kan du komme du for at måtte ty til en revisor og de koster kassen.
Højris

Kommentar
Fra : psyreged

Dato : 02-03-09 12:54

Pas på hvis du modtager SU samtidig så du ikke kommer i klemme.
Min kæreste og jeg flyttede samen mens hun studerede. Hun lejede så sin lejlighed ud, men fik et kæmpe smæk da de modregnede hele huslejen som indtægt i hendes SU.
Find dig hellere et sort arbejde - så snart staten bliver blandet ind i det er du sikker på at tabe.
M

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-09 13:12

Citat
Find dig hellere et sort arbejde

Der er ikke så mange kulminer i DK

For det er vel ikke ulovligheder du opfordrer til

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 02-03-09 18:15

Citat
Indsæt diDer er ikke så mange kulminer i DK
t citat her

Nej, men mange af dem som har arbejdet i disse miner omdeler nu reklamer/aviser

Lønnen for den slags job er baseret på østeuropæisk arbejdskraft!

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 02-03-09 20:27

Citat
Nahhh momsen kan jeg nu ikke udelade.

Lige for at forstå dig ret - er du allerede momsregistreret? Hvis ikke er der IKKE krav om at blive det før din omsætninger overstiger 50.000 kr - der er IKKE tale om skatteunddragelse. SE/CVR-nummer er ikke det samme som at være momsregistreret.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-09 21:24

Citat
Hvis ikke er der IKKE krav om at blive det før din omsætninger overstiger 50.000 kr

Det kunne jo være "bladfirmaet" forlangte det.....

Bortset fra det er det jo underordnet...

Du tjener hverken mere eller mindre pga. momsen....

Kommentar
Fra : chobber

Dato : 05-03-09 18:41

Så er jeg nok ikke momsreg.
Jeg har et se nr
Jeg indtaster også hver 3.måned moms til SKAT.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-03-09 10:10

Chobber: Det kommer an på om du angav at du skulle momsregistreres da du ansøgte om dit SE-nr.

http://webregforum.pro.dir.dk/log/eogs/library/startblanket-revideret2-prod-maj06.pdf

Refi: Bladfirmaet kan da være ligeglade med om man er momsregisterert - udgiften bliver hverken større eller mindre for dem da de får momsen refunderet. De skal bare sikre sig at de faktura de modtager, opfylder faktureringsreglerne.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-09 13:09

Citat
Bladfirmaet kan da være ligeglade med om man er momsregisterert

Reelt JA....

Men det kunne jo være firmaet KUN ville have vognmænd der faktisk ER vognmænd

Og ikke bare "søndagsbilister" der mangler et fritidsjob..... Det kan f.eks. have at gøre med de også vil sikre sig at vedkommende ikke svigter hver anden gang....

Som i dette tilfælde - en arbejdskraft der IKKE har en bil

Kommentar
Fra : chobber

Dato : 10-03-09 15:58

ampere

Ja det er den formular jeg udfyldte.

Jeg udelukker lige Refi, han bringer desværre kun støj på linien

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 10-03-09 16:07

Hvorfor udelukker du Refi??? - personen prøver jo blot at se tingene fra flere sider og dermed hjælpe dig! Mvh. Larsigne

Kommentar
Fra : chobber

Dato : 11-03-09 21:00

Den fom for hjælp , han yder fx i sit sidste svar. Det er for uintelligent.

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 12-03-09 14:25

Intelligens - tjaa

Svaret fra Refi er relevant i hvert fald, men måske ikke lige ting du bryder dig om at høre!

Mvh. Larsigne

Godkendelse af svar
Fra : chobber

Dato : 13-03-09 15:42

Tak for svaret ampere.
Det rigtige svar er
jeg opgiver til skattevæsnet at jeg tjener 700 kr ..moms sender jeg blot videre
jeg kan så fratrække statens takster pr kørt km 3.56 efter kørselsbog

Da der ingen var der anviste det rigtige svar giver jeg point til ampere for at hjælpe til.

Men anerkender dog et svar, så skal Refi eller hans dobbeltprofil bruge point på at kigge