/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lånt ejendom tilbagelevering
Fra : kadafi
Vist : 353 gange
45 point
Dato : 19-02-09 18:02

Hejsa,

Jeg er havnet i en situation hvor jeg har brug for ekspert hjælp for at løse, så håber nogen kan hjælpe mig.

Situationen er at jeg har lånt min bærbar ud til min eks kæreste for et stykke tid siden, indtil hun fik købt sin egen. Men det er kommet til min opmærksomhed at hun bruger den til at hænge mig ud på internettet og bagtale mig. Det vil jeg selvfølgelig ikke være med til, og har bedt om at få min bærbar tilbage. Det går hun jo selvfølgelig ikke med til.
Da jeg selv har lånt den ud i første omgang, kan jeg selvfølgelig ikke gøre brug af politiet.
Men er der nogen der kan guide mig til hvilke andre muligheder jeg har, og hvad det indebærer af omkostninger?

På forhånd tak...

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-02-09 18:10

2 sprøgsmål i samme spørgsmål:

1: Du har udlånt din PC, og du vil du gerne have den tilbage.
- Spørg pænt, hvornår du kan få din PC tilbage - havde I aftalt et tidspunkt?

2: Din eks kæreste bagtaler dig på nettet.
- Der må være en årsag til, at hun gør det.
- Hvis hun ikke havde din PC, kunne hun jo fortsat gøre det fra en tilfældig PC - f.eks. biblioteket.

De 2 ting, har intet med hinanden at gøre!

Din sag er ikke særlig god - så du må spørge hende, hvordan I kan løse problemerne på en fornuftig måde!

Kommentar
Fra : kadafi

Dato : 19-02-09 18:13

1. Hun siger jeg ikke kan få den tilbage, den er hendes nu. Vi har ikke aftalt et tidspunkt.

2. Nej er godt klar over, men det var også bare grunden til jeg gerne vil have den tilbage. Hun må gerne gøre det fra en anden computer, men ikke min egen.

Jeg har dog en mail hvor hun skriver jeg kan få alt mit tilbage igen, men ingen tidspunkt og det er heller ikke sket.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-02-09 18:21

.
Citat
Hun siger jeg ikke kan få den tilbage, den er hendes nu. Vi har ikke aftalt et tidspunkt.

Det være nogen væsentlige grunde til, at I ikke kan snakke som voksne mennesker.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 19-02-09 18:22

Et par karseklippede bredskuldrede skulle vel nok kunne klare den sag.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-02-09 18:22

Du har dummet dig ved at låne hende den, og du risikerer ikke at få den igen. Den kan skrive til hende og soge at du akut har brug for den og så se om det hjælper. For det hjælper ikke at true.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-02-09 18:45

Hvis du har papir på computeren, så kan du anmelde hende for tyveri når hun ikke vil levere den tilbage. Gør hende opmærksom på det.

Jeg syntes absolut ikke du har dummet dig. Du har bare udvist venlighed ved at låne hende den og såfremt du har papir på den bliver det ikke noget problem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-09 18:56

Hvis hun bruger den til udhængning og bagtalelese kommer det ind under overtrædelser af straffeloven og kan derfor anmeldes til politiet. (og det er uanset det er gjort ved hjælp af din eller e anden computer)

Men hvordan du får den bærbare tilbage, det kommer sådan set an på, om værdien på den er så stor at du gider ha' udgifter på at henvende dig til advokat o.s.v.

Men du ku' jo prøve at presse hende lidt...skriv et brev til hende, at såfremt hun ikke afleverer den i samme stand som hun fik den overdraget inden den og den dato, at du så vil pudse advokat, fogedret o.s.v. på hende....

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 19-02-09 19:04

Glem det, du er på ''nettet'' og det bliver meget svært at slette alt, om dig.

Alle der kender dig/ hende, har sikkert en kopi af det, og videre giver
den sikkert også med glæde, ?
Citat
Da jeg selv har lånt den ud i første omgang, kan jeg selvfølgelig ikke gøre brug af politiet.

Men du kan anmelde det, men tror ikke der er mange der gider tage sig af det.
Om du har udlånt eller ej, kommer ikke sagen ved, men om bagtagelse af din person

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-02-09 21:58

Besiddelse er 9/10 af ejendomsretten, og da du selv har lånt hende den, er der nok ikke meget andet at stille op, end at afskrive den som tabt.

Kommentar
Fra : kadafi

Dato : 19-02-09 23:49

Grunden til vi ikke snakker sammen er vel sagen uvedkommende. Jeg har papir på den er min. Men har kontaktet politiet, de vil ikke gøre noget.

Har skrevet en mail til hende om at hvis hun ikke udleverer den går jeg videre. Men det hjælper heller ikke.
Jeg troede ellers der var noget at gøre konkret, måske man kun stævne folk eller noget men det kan jeg høre ikke er tilfældet.

Tak for svarene..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-09 23:59

Citat
Jeg troede ellers der var noget at gøre konkret, måske man kun stævne folk eller noget men det kan jeg høre ikke er tilfældet

Selvfølgelig kan du det, der er bare det ved det, at omkostningerne ved at gøre det sikkert er dyrere end den bærbares værdi, så det kan ikke betale sig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-02-09 04:11

Man kan faktisk anmelde folk for chikane, men det skal nok have udviklet sig mere end her, såsom hvis der blev udsendt personlige detaljer.

Jeg tvivler nu på at hendes egne venner 100% bifalder hendes metoder, det skal hun også tænke på.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-02-09 09:34

Men, at melde hende for chikane skaffer jo ikke maskinen tilbage.

Kommentar
Fra : kadafi

Dato : 20-02-09 14:33

Jeg har undersøgt mulighederne for at stævne, der er en afgift på 500 kr. Det er ikke så slemt. Men er der nogen der ved om der er andre omkostninger?
Den kan behandles som Småsag.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-02-09 14:36

Ved at stævne hende, får du rettens ord for, at hun skal tilbagelvere det lånte, men det er stadig op til dig selv at få det udleveret, og hvis hun stadig nægter, og du skal inddrive ved hjælpe af foged, er der dels lang ventetid, og dels yderligere omkostninger