/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Behandling af syret eg
Fra : Emvd
Vist : 14382 gange
20 point
Dato : 06-02-09 13:02

Jeg skal igen med at slibe og voksbehandle en syret egetræs bordplade. Pladen er massiv, men er i tvivl om hvorvidt syrebehandlingen er gennemgående i hele pladen, Med andre ord : kan man komme til at slibe gennem syrebehandlingen og risikere at pladen derved bliver for lys i forhold til resten af bordet?? Og hvilken sliber (manuel? el. excentersliber??) er bedst til formålet??

Emvd

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-02-09 13:05

Hvor langt ned du kan slibe ved jeg ikke, men jeg ville bruge en båndsliber.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-02-09 13:11

Hvis egen er syrebehandlet, er den lys. Hvis den er behandlet med en alkalisk lud, er den mørk. Men det er vel ikke flere millimeter, du vil tage af!? Hvis du ujævnheder, du har, ikke er dernede, hvor det skifter farve, sker der ingen ulykker ved at tage de 2 tiendedele med båndsliberen. Og til efterbehandlingen kan jeg anbefale ren bivoks, en hårtørrer og en børste a la skobørste. Den er beregnet til at glatte voks ud med.
Varm op, gnid voks på, poler.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-02-09 13:27

Du glemte en ting pbp

Masser af knofedt

Kommentar
Fra : Emvd

Dato : 06-02-09 13:28

Problemet er at der er skjolder på pladen. Er det så måske nødvendigt at syrebehande på ny?? - Og kan man det??

(Tak for jeres svar)
Emvd

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-02-09 13:30

Prøv allerførst med voks på skjolderne!

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-02-09 13:30

Hvad har lavet skjolderne?
Rødvin, kaffe, fugt???

Er træet "boblet" op?

Kommentar
Fra : Emvd

Dato : 06-02-09 13:40

Skjolderne er kommer af fugt. Og jeg tror jeg ska slibe meget af for at få skjolderne væk, men så går jeg nok igennem syren??
(Træet er ikke "boblet" op)

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-02-09 13:43

Hvis det er meget, der skal slibes af, kan du jo slibe det helt ned, og syre om.

Jeg tror du er nødt til at leve med skjolderne eller slibe ned til de er væk.

Så skal du slibe til bordet har en ens overflade, og så syre det igen.

Kommentar
Fra : Emvd

Dato : 06-02-09 13:46

Måske et dumt spørgsmål. Men hvordan syrer man? (Og kan man gøre det selv??)

Tak for hjælpen
Emvd

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-02-09 14:41

Ammoniakvand, det min mor kaldte salmiakspiritus, farver egetræ mørkt. Jeg foreslår, du fortynder et par gange og dupper forsigtigt med en vatpind lidt ad gangen og er klar til at afbryde behandlingen, når du nærmer dig nuancen. Blegning med eddikesyre eller anden organisk syre (citron- f. eks.).

Kommentar
Fra : Emvd

Dato : 06-02-09 15:00

Tusind tak for en stor hjælp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-02-09 18:11

Du skriver at bordpladen er massiv eg. Er du nu helt sikker på det ?

Det er sjældent man laver bordplader på den måde fordi de uvægerlig vil slå sig med tiden og svingende temperatur og fugtighed i stuen.
Hvis det er fineret møbelplade har du kun nogle få tiendedele at slibe væk. Prøv dog først at blege frugtpletterne væk. Forsigtig brug af klorin gør det, samtidig bliver egetræ mørkere fordi klorin er stærkt alkalisk.
30% Brintoverilte kan også blege pletter uden at gøre så meget ved træet.

Jeg tror ikke frugtpletter er gået mere end 0,1 mm ned i træet.