/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Læderstol farvning?
Fra : summer
Vist : 7643 gange
200 point
Dato : 18-10-01 19:11

Vi har købt en brugt brun læder lænestol. En utrolig dejlig og behagelig stol, men, men, fruen i huset vil gerne have den farvet lidt mørkere. Jeg tror den er Anillinfarvet, altså uden overfladebehandling, da den er meget blød at røre ved. Hvis den kan farves, må det gerne være en mere robust overflade p.g.a. børnebørn. Har nogle tips eller erfaringer med dette.

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 210 point
Dato : 18-10-01 19:38

Ja jeg har selv prøvet med en læderskammel med gode resultater men prøv at læse dette.
Lædermøbler, opfriskning af:
Læder, der er sprukkent og slidt kan friskes op.

Hvad skal du bruge
· Læderrens (fx Roc Læder Remover fra Roc Danmark Aps)
· Klude
· Cosmetic for leather. Vedligeholdelsesmiddel for dækfarvede glatte og gennemfarvede lædertyper (fx fra Cathiel Chemie)
· Læderfedt (fx fra Læderiet)

Sådan gør du
1. Afrens læderet med læderrens
2. Lad møblet stå 24 timer for at dunste helt af
3. Find ud af, hvilken farve, du vil give læderet
4. Påfør læderfarven med en klud
5. De steder, hvor læderet er særlig grimt, giver du lidt ekstra farve
6. Lad møblet stå 24 timer
7. Giv læderet farve igen
8. Lad læderet stå i 24 timer
9. Efterbehandl med læderfedt, som du påfører med en klud i et tyndt
10. Lad møblet stå natten over
11. Polér efter med en fnugfri, tør klud-
Læderskammel, farvning af:

Hvad skal du bruge
· Handsker
· Læderrens (fx ROC Læder Remover 1 fra DOC Danmark)
· Læderfarve (fx Egal Læderdækfarve, sort 024, Satin fra ROC Danmark)
· Læderfedt (fx Gold Quality Læderfedt, håndlavet af Søren Vagn Jensen, Danmark)
· Tråd (fx 1815 Brown H54, Waxed No1 Usual, 50 gram, PS 553495)
· Polstrenål eller stor stoppenål
· Klude
Sådan gør du
1. Sørg for grundig udluftning eller gå udenfor
2. Tag handsker på
3. Afrens læderet med læderrens på en klud
4. Lad læderet tørre helt
5. Hæld læderfarven i en skål
6. Påfør læderfarven med en pensel, sørg for at alt bliver dækket på én gang
7. Når læderfarven er tørret helt, der går cirka 12 timer, efterbehandler du med læderfedt på en klud
8. Lad læderfedtet tørre godt ind, inden du bruger skamlen

Hvis du vil give dig i kast med selv at sy knapperne på, skal du bruge en stor stoppenål eller en polstrenål og en kraftig tråd.
MVH Brian

Kommentar
Fra : summer

Dato : 18-10-01 20:00

Det var en fin og hurtig besvarelse. Jeg var nok klar over der skulle lidt "knofedt" til, men bare resultatet bliver pænt gør det ikke noget. Jeg spurgte på ask-alex.dk den anden dag og fik det svar, at det kunne jeg ikke uden at farven ville smitte af, så der var kun den dyre løsning, at lade en prof. gøre det. - Har du erfaring med din "opskrift" om farven smitter af eller ej. Bliver resultatet pænt nok til "stuebrug". Jeg lader lige spm. stå åbent lidt endnu.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 18-10-01 20:12

den skammel jeg farvede blev vældig pæn,og der brugte jeg opskriften som du kan læse,og jeg kan med garanti sige den smitter ikke af,og står flot og som ny i min stue
Brian

Kommentar
Fra : summer

Dato : 18-10-01 20:59

OK! Jeg håber på et godt resultat. Hvis du lige kan fortælle hvilken slags forretning jeg kan købe de tre nævnte indgredienser og hvad de ca. koster, så bliver dit svar acc.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 18-10-01 21:16

Jeg mener at det jeg brugte er købt i silvan,men prisen ved jeg ikke,da det var min far der købte det,og forærede mig det-men jeg er helt sikker på at det kan købes i alle byggemarkeder
Håber det var svar nok,så må i have held og lykke med det
Brian

Kommentar
Fra : summer

Dato : 17-11-01 21:41

Hej Brian
Så er "projektet" udført. Det var bare et super resultat. For 288kr. købte vi i Silvan de produkter du anbefalede og der var nok til 2 lænestole og 2 skamler og de er nu som nye, så det var en god investering.
mvh
Ernst

Kommentar
Fra : briani

Dato : 17-11-01 21:51

Hej Ernst
Det var da en dejlig tilbagemelding du der kommer med
Ja 288kr må siges at være meget billig for at få nye møbler,så skidt med de timer man har brugt på det,nu kan man jo gå og glæde sig over det færdige resultat
Er glad for mit råd virkede til jeres tilfredshed-det er altid dejlig at kunne hjælpe andre.
MVH og en forsat god weegend Brian