/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
hammerite til rust?
Fra : home2
Vist : 3456 gange
100 point
Dato : 29-03-03 12:10

hej alle

Der er begyndt at kommer bobler og rust på lakken af min bil hist og her. Jeg vil selvfølgelig gerne have det ordnet inden det begynder at brede sig men det må gerne må en nem og hutig løsning da jeg ikke vil gøre særlig meget ud af det. Jeg har hørt om hammerite maling "direkte på rust". Kan det anbefales og hvad er fremgangsmåden? Er det f.eks. at slibe malingen af helt ned til metallet eller kan man male direkte over malingen hvor der er synligt rust?

corolla xl '89 (hvid)

Kommentar
Fra : geu

Dato : 29-03-03 12:19

det skal slibes ned til rent metal og grundes og males. det er den bedste måde at gøre det på.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-03-03 15:42

Dit rustangreb er større under lakken end det du kan se. Der er ikke nogen nem løsning. Slibning - rustprimer - let slibning - lak - forsegling.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : KASO

Modtaget 100 point
Dato : 31-03-03 10:13

Det er ikke nødvendigt at gøre det helt så besværligt! Du skal selvfølgelig have al løs rust af med en spartel, kniv eller stålbørste (afhængig af størrelsen af det angrebne område). For at være sikker på at få alt med, er du nødt til at at fjerne maling til du kan se "friskt" jern. Nu kan du male et tykt lag Hammerite (fåes også i glat udgave - det ser lidt pænere ud på en bil) på. Får du lagt malingen i et tilpas tykt/tæt lag, fungerer det mindst lige så godt som den store tur ovenfor. Kommer rusten indefra, vil det begynde at ruste igen under alle omstændigheder - ellers skal du have stoppet det indefra!

Kommentar
Fra : ZnoWmAN

Dato : 24-04-03 19:13

Du kan godt bare male ovenpå, men hvis det skal være pænere skal du slibe malingen af og så male med hammerite... Jeg ville foreslå at du slibe malingen af først :D

Hilzen
ZnoWmAN

Godkendelse af svar
Fra : home2

Dato : 05-06-05 23:33

Tak for svaret KASO.