/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Arbejde og førtidspension
Fra : ryan1312
Vist : 3630 gange
100 point
Dato : 04-02-09 19:13

Hej
Hvor mange timer må jeg arbejde om ugen for at pentionsen ikke forsvinder helt??

Hvis jeg nu tager et deltids stilling som pædagog på 25 timer må jeg det????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-02-09 19:26

25 timer pr uge, kan du ikke arbejde ved siden af en førtispension, så kunne du jo også bestride et fleksjob

Prøv at læse i dette link

http://www.k10.dk/showthread.php?t=1676

ved tvivlsspørgsmål, så prøv at kontakte din sagsbehandler, hvis ikke linket er fyldestgørende

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-02-09 19:28
Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-02-09 19:29

Det er noget kommunen i det enkelte tilfælde vil afgøre.

Citat
Du må gerne arbejde, når du får førtidspension på gammel ordning.

Kommunen skal vurdere om din pension skal ’gøres hvilende’, hvis der er en formodning om, at du vedvarende kan tjene mere end ca. 126.096 kr. om året (2009). At pensionen bliver gjort hvilende betyder, at udbetalingen af din pension stopper i de perioder, hvor du arbejder.

https://www.borger.dk/Emner/Pension/pensionssystemet/Folkepensionfoertidspensionmm/foertidspension/foertidspensiongammelordningogtillaeg/Sider/Foertidspension-gammelordning.aspx?#RichHtmlField2Bookmark3

Citat
Du må gerne arbejde i et vist omfang, når du får førtidspension under ny ordning.

Kommunen kan frakende dig din pension, hvis din arbejdsevne bliver væsentlig forbedret, så du kan forsørge dig selv vedvarende gennem et arbejde.

https://www.borger.dk/Emner/Pension/pensionssystemet/Folkepensionfoertidspensionmm/foertidspension/Sider/F%c3%b8rtidspension-nyordning.aspx?#RichHtmlField2Bookmark2

Så tal med kommunen, det kommer meget an på om det er efter den nye eller gamle ordning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-02-09 21:18

ryan1213... du skal være meget opmærksom på, at stiller du din pension i bero, så undersøg lige hvordan du kan opnå pension igen, hvis du ikke kan klare jobbet.. Kan den bare træde i kraft igen,
eller skal du hele behandlingssystemet igennem igen osv

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 05-02-09 06:11

Jeg ville ikke turde det... Jeg har en veninde, som er på den nye ordning, og hun spurgte sin sagsbehandler om hun måtte arbejde et par timer om dagen. Sagsbehandleren frarådede det kraftigt, fordi hun sagde, at på den nye ordning er de mere strikse mht. om folk mon alligevel kan klare et freksjob. Og så sagde hun, at det ville blive svært for hende, at få pension igen, hvis først hun var røget ud på arbejdsmarkedet.

Resultatet af dette er, at jeg kender flere førtidpensionister, der arbejder sort. Eksempelvis én der har dårlig ryg, men som hver morgen leverer store vogne med bagerbrød til supermarkederne og én som har dårlig ryg, men som hver dag arbejder som murerarbejdsmand i 8 timer!

Det gør mig altså lidt harm at se, at folk stadig snyder systemet.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-02-09 08:46

Som udgangspunkt, er der ikke fastsat noget timetal for max antal arbejdstimer, da det er din kommune der som udgangspunkt afgør det.

Du skal tænke på et par ting som medvirker til forståelse for dit spørgsmål. For at få fx fleksjob, skal man forvente, at pgl. kan arbejde ca. 15 timer om ugen med skånehensyn til pgl.

For at få førtidspension, skal der stort set ingen arbejdsevne være tilbage, hvorfor udgangspunktet her er nul timer om ugen.

Imidlertid findes der også det begreb der hedder skånejob/beskyttet stillinger, som gives til de som har fået tilkendt førtidspension, og her kan timetallet svinge en del fra person til person, men kan godt ligge på op til 15 timer om ugen.

Som førtidspensionist, går kommunen først og fremmest op i, hvor meget du tjener, og p.t. ligger det på omkring 60.000 kr. årligt. Hvis du fx fik 50 kr. i timen ét sted og 500 kr. i timen et andet sted, er der jo MEGET stor forskel på de timer du arbejder før du når 60.000 kr.

Når man har fået tilkendt førtidspension, kan man måske få det bedre hvis man fx har fået pensionen tilkendt af psykiske årsager, hvorfor man så godt kunne påtage sig et alm. job. Her kan man så tale med sin kommune om, at få sat pensioen i bero - for måske senere, at få den genoptaget. Kommunen har samme ret, at tale med dig om at sætte den i bero hvis du arbejder meget - for så har du jo fået noget erhvervsevne igen!

På den gamle pensions ordning fra 2002 og bagud, havde/har kommunen faktisk pligt til, at tage ens sag op igen for at se, om man fortsat er berettiget til pension, jeg kan ikke lige her huske reglerne på den nye pension, men spørg hos din kommune.

En ting ligger helt fast, du kan ikke som førtidspensionist arbejde som pædagog!

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 05-02-09 09:10

syntes bare jeg har læst at jeg godt må arbejde og tjene op til 101.700kr årligt ud over min pension og før førtidspensionene bliver sat ned.

Jeg har fået tilkendt førtidspension efter NYE REGLER....

Så vil min førtidspension ikke bare blive sat ned hvis jeg arbejder ved siden af??

Skal siges jeg er ikke egenli, bor sammen med min kærste.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-02-09 09:42

Uden at gå for meget i dyben

Citat
Så vil min førtidspension ikke bare blive sat ned hvis jeg arbejder ved siden af??

Dine evt. tillæg vil blive fjernet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-02-09 10:09

Citat
syntes bare jeg har læst at jeg godt må arbejde og tjene op til 101.700kr årligt ud over min pension og før førtidspensionene bliver sat ned.

Fra mit tidligere link

Citat
Er du gift eller samlevende med en pensionist, kan I sammenlagt have supplerende indtægter op til 101.700 kr. om året (2009), før det påvirker din pension.

Og husk at supplerende indtægter ikke kun er lønindtægter

Citat
De supplerende indtægter, som kan få betydning for størrelsen af din førtidspension, er:

indtægt ved personligt arbejde - løn, honorar mv.
udbetalinger fra arbejdsmarkedspensioner og individuelle pensioner, fx ratepension
underholdsbidrag og andre løbende ydelser, fx erstatninger
anden indkomst ud over folkepensionen, du skal betale skat af
aktieindkomst
positiv kapitalindkomst

Du får lige linket igen

https://www.borger.dk/Emner/Pension/pensionssystemet/Folkepensionfoertidspensionmm/foertidspension/Sider/F%c3%b8rtidspension-nyordning.aspx?#RichHtmlField2Bookmark2

Men hvis du kan arbejde 25 timer om ugen som pædagog, så tror jeg kommunen vil tage din sag op til ny vurdering.

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 05-02-09 11:59

Dine evt. tillæg vil blive fjernet?????

Hvad mener du med det????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-02-09 12:35
Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 05-02-09 12:50

ok men de tillæg får jeg ingen af.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 05-02-09 13:41

Nordsted1

Det link du henviser til er gammel ordning, ryan1312 får førtidspension efter ny ordning.

Jeg henviser igen til mit tidligere link, hvis du ryan1312 er i tvivl, så kontakt din kommune.

Og husk at din samlevers indtægt også har indflydelse på hvor meget du må/kan tjene før der sker noget med din pension.

Godkendelse af svar
Fra : ryan1312

Dato : 15-02-09 13:23

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-02-09 17:48

Jeg håber at du har fået de oplysninger, som du havde brug for