/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hikke
Fra : janjuul
Vist : 1187 gange
100 point
Dato : 02-02-09 13:53

Hej.............

Vi har lige købt en Golden retriver han. han får tit noget som minder om hikke. han er 9 uger.og virker meget træt. men en hvalp skal vel også sove 18 timer.

Mvh Jan Juul

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-02-09 13:58

Hikke kan være tegn på orm.
Hvor har I fået ham fra?

Hvalpe plejer at få ormekur og vaccination inden de forlader opdrætter. Kik i hans sundhedsbog for at se om der er noteret noget om det.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 02-02-09 14:02

Ja, hikke kan sagtens skyldes orm. Men det er jo ikke unormalt hos hvalpe.

De får det som regel fra ders mor, selvom hun ingen symptomer har. Det er dog alligevel normalt, at opdrætteren giver hvalpene en ormekur inden de skal hjemmefra.

Ellers er det jo bare at tage en tur til dyrlægen, hvilket altid er at anbefale, når man lige har fået en lille hvalp.

Tillykke med den!

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 02-02-09 14:08

den er købt privat med sundhedsbog, hvor der er dyrlægeattest d.13-01 og 1.vaccination d.13-02 mod duramune dappi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-02-09 14:18

---jeg synes lige du skal ringe til opdrætter og høre, om der kan være smuttet en gang ormekur. For hvis de ikke har haft så mange kuld før, så kan de enten helt have glemt ormekuren, eller der kan være én i kuldet, der har fået dobbelt portion.. Det KAN være meget at holde styr på for uøvede med et helt kuld myldrende småhvalpe.

Hvis du ikke kan lide at ringe og snakke med opdrætter, så kontakt din dyrlæge og bed om en recept på ormekur til ham. Unge hvalpe har ikke godt af at have for mange orm. Det kan komme til at gå ud over deres trivsel. Og du skriver jo, at han sover meget..........
---Jeg synes IKKE du skal se tiden an til næste vaccination.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-02-09 14:23

Nåh, ja... Min egen Silke var altså en meget aktiv hvalp lige fra jeg fik hende. Men hun sov da også lidt en gang imellem i løbet af dagen. Men ikke i længere tid af gangen.
Om natten sov hun fint. Silke er en rød golden af jagtlinier.

Men de bernere, jeg har haft, de har kunnet sove en del i løbet af dagen. Så har de tilgengæld været friske når de har været vågne.

En lille hvalp skal IKKE både sove meget OG være træt når han er vågen...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-02-09 15:02

Mine schæferhvalpe (3 i tidens løb) har alle hikket en del da de var små, også selv om de havde fået ormekur. De hikkede bare. Dyrlægen sagde at det gjorde nogle hvalpe og at de voksede fra det. Og de blev trætte. Og sov en del, i korte stræk om dagen og næsten hele natten.

Men held og lykke med den.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 02-02-09 15:28

Hej.
Vi har også en lille Golden Retriever, i dag 3 mdr. gammel, købt ved en privat opdrætter, og dér fik vi tippet om hikke hos hvalpe. Dette havde jeg aldrig hørt om tidliger, og da jeg har katte opdræt, så gik jeg ud fra det med hvalpe cirka var det samme, nemlig; normal fast afføring og ingen opkast eller utrivelighed. Vor hvalp har nu kun hikke en gang i mellem, og er ellers meget aktiv, så foreløbigt mener jeg der ingen orm er. Dog synes jeg det var opløftende at høre dette tip hos andre hundekendere også.
Siden din hun er træt og måske også utrivelig, så bør du nok følge rådet med at give den en ormekur. Milbemax er det nyeste, og meget effektiv, skal kun gives én gang, nemt at skjule i lidt leverpostej.
MVH Akle

Kommentar
Fra : fhd6886

Dato : 02-02-09 22:58

Hvis du nu skulle være uheldig, at have fået orm og skal have en ormekur ved dyrlægen, vil jeg gerne anbefale "Strong Hold" som dryppes i nakken. Det tager orm, lopper, øremider og meget andet skidt hos hunde og katte. Det går ind i blodet, og holder i en måned. To timer efter påføring, er der intet tilbage på huden, så børn kan komme til den igen og den kan bades osv.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-02-09 00:49

Spørgsmålet er så bare; kan så små hvalpe tåle det?
MVH Akle

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 03-02-09 08:11

Tak for alle de gode svar.
I går begyndte han også at spise sin egen afføring, men lod det ligge her til morgen...tror det er meget normalt, da alt skal prøves/smages...
Ang. ormekur/loppemiddel så skal han næste uge have vac.nr2 ved dyrlæge, så taler vi med ham om det.
"Akle" skriver også at man kan give leverpostej til sin hvalp..vores er pt.9 uger og 3 dage gamel, og har kun fået hvalpefodder

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-02-09 10:24

Hej, - dét med leverpostej, var kun for at ormekurtabletten nemt og smertefrit kunne blive spist. Selve tabletten er forsvindende lille, så mængden var kun tiltænkt i "ærtestørrelse" - hvilket besemt ikke kan ødelægge maven.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-09 14:08

...Her er hvad netdyredoktor anbefaler:

http://www.netdyredoktor.dk/sw15673.asp

--Her står, at opdrætter helst skal give ormekur hver anden uge fra hvalpene er 2 uger gamle... Og at mange hvalpe har behov for at få ekstra ormekure også efter de har forladt opdrætter.

Men det kan evt. vente til den undersøgelse I har bestilt tid til.

---Jeg synes ikke, at han skulle spise sin egen afføring?

Sig mig, hvad er det for et mærke foder, han får?

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 04-02-09 19:19

Det hedder "PRO formance" large breed poppy
Og han er ikke stoppet med at spise sin aføring

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-09 21:18

mmm..

Får han nok at spise af det foder han får (som ser rigtig godt ud )?

Fodermængderne på sækken er vejledende. Det er muligt at han skal have mere end der står.

Han vokser jo rigtig meget i de første uger du har ham...

Godkendelse af svar
Fra : janjuul

Dato : 06-02-09 10:26

Tak for svaret Birgitta.
Vi giver han ca.200 gram om dagen...men har givet ham en bold med hul i så får han noget ekstra motion og mad.....han er ved at vende sig af med lorte-cermonien

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-02-09 11:43

Tak for accepten af mit svar..

Jeg har kikket på Silkes vægtskema fra da hun var hvalp.
Da hun var 9 uger vejede hun 8 kilo. Og hun var/er en lille tæve.

Din hvalp vejer sandsynligvis mere. Ifølge fodringsanvisningen for jeres foder, så skal en hvalp, der vejer 5-10 kilo og som er mellem 6-11 uger, -have 180 -300 gram om dagen.

Og når han (meget snart) kommer op over 10 kilo, så skal han altså have 300-495 gram om dagen.
Så 200 gram om dagen er altså måske lige i underkanten..

---Jeg ved, at det tit kommer som en overraskelse, at den lille hvalp SÅ hurtigt skal sættes op i fodermængde. Men de vokser jo rigtig stærkt i den alder.
--Jeg tror sagtens du allerede nu kan sætte fodermængden op til 250-300 gram.
---Når I kommer til dyrlæge, så kan du osse få at vide, om hans foderstand er ok. For han skal jo hverken være for tyk eller for tynd.
---jeg håber, at du lige vil fortælle hvordan det går hos dyrlægen i næste uge?